Premijera CARMEN
Georges Bizet

*prilagodba predstave iz pulske Arene za pozornicu HNK Ivana pl. Zajca
Dirigent:
Autorice i autori inscenacije:
Uloge:
DON JOSÉ (3.12.): Domagoj Dorotić
DON JOSÉ (5. i 7.12.): Aljaž Farasin
MICAËLA: Daria Auguštan
ESCAMILLO: Luka Ortar
MORALÈS: Robert Kolar
ZUNIGA (3.12.): Dario Bercich
ZUNIGA (5. i 7.12.): Slavko Sekulić
LE REMENDADO: Marko Fortunato
LE DANCAÏRE: Ivan Šimatović
FRASQUITA (3.12.): Vanja Zelčić
FRASQUITA (5. i 7.12.): Ana Majdak
MERCÉDÈS: Emilia Rukavina
Koncertni majstor:
Zborovoditeljica:
Korepetitorica:
Inspicijenti:
Riječki simfonijski orkestar
Riječki operni zbor
Balet HNK Ivana pl. Zajca

Premijera: 12. studenog 2020.

Ne zbog glazbe već zbog sadržaja, praizvedba „Carmen” u Opéri-Comique doživjela je veliki neuspjeh – publici se nije gledalo likove „iz naroda”, radnice u tvornici, krijumčare, dezertere, gubitnike. Tek nakon izvedbe u Carskoj operi u Beču „Carmen” je postala jedna od najizvođenijih opera u svijetu, a Pariz joj je konačno 1883., nakon prvotnog šoka, skandirao, no tek osam godina nakon Bizetove smrti. Od tada ta opera ne silazi s repertoara svih opernih kuća diljem svijeta. Snažne, ultimativne emocije – strast, ljubomora, prkos, prijezir, bijes – u operi sastavljenoj od samih hitova, od arija do zborskih dijelova, obuzet će vašu dušu i tijelo.

Završni, ključni prizor ubojstva vječni je izazov za redatelja, a Blažević je sa svojim timom pronašao način da na smislen i potresan način iznenadi publiku. Bez batina, bez noževa, bez davljenja, ludo zaljubljeni José uništava svog idola dugim poljupcem. Nesavladiva strast duše, psihički i fizički, na pozornici i na tribinama života. Svugdje ima isto ime – nasilje.
Rosanna Paliaga, Primorski dnevnik

Redatelj se u svom radu odmaknuo od klišeja utisnutih u Bizetovo remek-djelo: nema španjolske egzotike ili potrage za lokalnim obilježjima koja su vremenom postala tek retorička konvencija, nema više ili manje očiglednih stereotipa zavođenja… Režija je, umjesto toga, usmjerena na identificiranje kazališnih arhetipova sadržanih u djelu te nudi vrlo sretnu sintezu istih, koja objašnjava fascinaciju ovom operom – nepromijenjenu od 1875. – prisutnu kod svake publike.
Giulia Vannoni, Il Ponte

Prije svega, nevjerojatan je privilegij izvoditi, nastupati u ovim iznimno teškim vremenima: dok je u većini drugih europskih zemalja, pa čak i diljem svijeta, u ovom trenutku nezamislivo izvoditi djelo toliko velikih razmjera kao što je „Carmen”, HNK Ivana pl. Zajca uspijeva ne samo ostvariti takvo što, već i dalje raditi na vrlo kreativan i produktivan način.

Riječka je „Carmen” posebna već po svim okolnostima kroz koje smo prošli tijekom procesa proba osiguravajući zdravlje svih – i izvođača i onih koji se brinu za produkciju ove opere. Autorski tim Selma Banich, Sandra Dekanić, Marin Blažević i Alan Vukelić sve su doista kreativno prilagodili pandemijskoj situaciji – koja se mijenja svakodnevno! – do posljednje minute.

Iznenađujuće je kako je, primjerice, zvuk orkestra potpuno drugačiji s glazbenicima raširenima na pozornici, udaljenijima no što je to uobičajeno. Zvuk je briljantniji i transparentniji.

Izvođači su zadivljujući, pokazuju veliku fleksibilnost uživajući u novim izazovima, poput udaljenog zbora koji pjeva s balkona, orkestra na pozornici i velikih promjena na sceni. Svaka će od izvedbi u svim kombinacijama biti vrlo zaseban događaj i doživljaj.

Na kraju, u izvođačima možete osjetiti svijest kako bi svaka proba, svaka izvedba mogla biti posljednja na neko vrijeme… To daje i više nego emotivan i poseban sloj prekrasnoj glazbi Georgesa Bizeta.

Dogodilo se da je ovo zapravo treća verzija inscenacije opere „Carmen” na kojoj surađujem sa Selmom Banich i Alanom Vukelićem, a druga u kojoj nas troje surađujemo sa Sandrom Dekanić. Prva je bila komorna i prije pet godina dovela je publiku u neposrednu, nekima šokantnu, a drugima opčinjavajuću blizinu izvedbe četvoro pjevača u glavnim ulogama. Selma je tada bila redateljica i koreografkinja, Alan je dizajnirao svjetlo, a ja sam bio dramaturg. Mnogi će se sjetiti naše prve „Carmen” po habaneri koju je Ivana Srbljan tada izvodila u potpunom mraku. Te ideje scenski smo parafrazirali i u trećoj verziji. Druga verzija, koju smo kao autori inscenacije nas četvoro zajedno potpisali, bila je ekstremna suprotnost prvoj. Prostor izvedbe proširen je od desetak kvadrata crvenog kruga do pozornice koja je obuhvaćala stotine kvadrata tribina monumentalne pulske Arene. Nasuprot jedva stotinjak gledateljica i gledatelja prve riječke verzije – publika koja je brojala preko 2000 gledateljica i gledatelja u Areni, u ljeto 2019.

Nova verzija, premda prvotno zamišljena tek kao prilagodba pulske „Carmen” kakvu smo već u „gala” formatu predstavili u jesen 2019., uslijed epidemijskih okolnosti suočila nas je s izazovima „nesigurnog”, „nemogućeg”, „nedozvoljenog”, „neizvjesnog”, zapravo „nenormalnog” u izvedbenim umjetnostima, a posebno u operi. Ova, nova, treća i možda samo privremena verzija naše zajedničke „Carmen”, ujedno je sentimentalna i ironična, bolna i brutalna, jeziva i duhovita, zloslutna i prkosna – kazališna reminiscencija i anticipacija, života koji smo živjeli, opere kao glazbeno-scenske forme koja pokušava preživjeti, i vremena u kojem će izvodeća, živa i ranjiva kazališna tijela možda zamijeniti elektronički scenski „duhovi”, virtualne on-line pozornice koje osvajaju scenski avatari otporni na – barem – biološke viruse.

Ova treća verzija „Carmen” meni je značajna iz još dva razloga: još jednom je potvrdila mogućnost ravnopravnog suradničkog autorstva nad izninmno kompleksnom formom kao što je opera; sve tri verzije svojim slobodnim umjetničkim stavom i izvedbom koja u riziku prepoznaje izazov istraživanja budućnosti opere povezuju i Anamarija Knego i Aljaž Farasin.

Večernji list – One su budućnost hrvatske opere – zagrebačka i riječka Carmen

Tportal – Sentimentalna i ironična, bolna i brutalna: Bizetova ‘Carmen’ premijerno u Rijeci

Nacional – Sentimentalna i ironična, bolna i brutalna: Bizetova ‘Carmen’ premijerno u ‘Zajcu’

HRT Radio Rijeka – Bizetova “Carmen” vraća se na pozornicu!

Gloria – DIRLJIVA POSVETA VOLJENOJ INTENDANTICI: PREMIJERA OMILJENE JOJ OPERE NA ROĐENDAN VELIKE MANI GOTOVAC

Akademija Art – Premijera opere “Carmen” / foto najava

Kigo.hr – SENTIMENTALNA I IRONIČNA, BOLNA I BRUTALNA: BIZETOVA “CARMEN” PREMIJERNO U RIJEČKOM “ZAJCU”

Rijeka online – Bizetova “Carmen” premijerno u riječkom “Zajcu”

Torpedo – SENTIMENTALNA I IRONIČNA, BOLNA I BRUTALNA Bizetova opera “Carmen” vraća se na pozornicu riječkog HNK

Film-mag.net – Premijera opere ‘Carmen’ u riječkom Zajcu

Moja Rijeka – Bizetova “Carmen” 12. studenoga premijerno u riječkom “Zajcu”

Fiuman – Bizetova opera “Carmen” ponovno u Zajcu, premijerna izvedba posvećena Mani Gotovac

Extravagant – Sentimentalna i ironična, bolna i brutalna: Bizetova “Carmen” sutra premijerno u riječkom “Zajcu”

Culturenet.hr – Bizetova ‘Carmen’ premijerno u riječkom ‘Zajcu’

Trend51.net – Premijera opere Carmen posvećena velikoj Mani Gotovac sutra u Zajcu

Lanterna – BIZETOVA “CARMEN” PREMIJERNO U RIJEČKOM “ZAJCU”

HRT Radio Rijeka – Premijera “Carmen”: maštovit i suvremen poklon publici u teškim vremenima

Novi list – Premijera »Carmen« u HNK-u Ivana pl. Zajca: I prva dama Hrvatske uživala u riječkoj “pandemijskoj Carmen”

HRT Magazin – Netipična ‘Carmen’ premijerno u HNK Rijeka

Moja Rijeka – Bizetova opera “Carmen” zasjala na riječkoj pozornici

Tportal – Održana premijera opere ‘Carmen’ u riječkome HNK

Večernji list – U Rijeci izvedena premijera “Carmen” pod maskama posvećena Mani Gotovac

Riportal – (VIDEO) PREMIJERA OPERNE LJUBAVNE PRIČE: Bizetova opera “Carmen” zasjala na riječkoj pozornici

La Voce – Carmen ibrida al teatro Ivan de Zajc

Glas Istre – Premijera opere “Carmen” u riječkome HNK

Tportal – Sanja Musić Milanović na premijeri opere ‘Carmen’ u društvu riječkog gradonačelnika

24 sata – Sanja Milanović u elegantnom izdanju bila na premijeri opere

Index.hr – Istaknula detalj na haljini: Milanovićeva žena gledala operu s poznatim političarom

Gloria – Elegancija Sanje Musić Milanović: Prva dama otišla na premijeru u čast Mani Gotovac, zablistala u crnom izdanju

Novi list – Operna prvakinja Ivana Srbljan: ‘Za dobar glas potrebni su harmonija života i puno sna’

Svijet kulture – Publika zaljubljena u Carmen na riječkim daskama

Večernji list – I nakon smrti čelična lady hrvatskog teatra upravlja hrvatskim kazališnim repertoarima

Foto & Video galerija

 

Sponzor opere “Carmen”