VJEŽBANJE RAZLIČITOSTI DRAME S IDENTITETOM

Nova sezona nadograđuje onu prethodnu, u kojoj smo započeli vježbati različitost otvarajući teme koje su duboko ponirale u pitanje identiteta nas i naše publike: rodnog identiteta, etničkog identiteta, povijesnog identiteta, klasnog identiteta i seksualnog identiteta. „Michelangelo“, „Lolipop“, „Regoč“, „Sunset Boulevard“ i „Leica format“ redom su predstave koje su tematski posvećene nekad bolnom, često vrlo složenom, ali svakako uvijek promjenjivom pitanju identiteta.

Različitost i raznolikost ogleda se u našim novim naslovima: od „Prave komedije“ u kojoj se susreću potpuno različiti autorski potpisi poput onog Zijaha Sokolovića i Matije Ferlina, kao i Saše Anočića i Jelene Lopatić, preko nemogućih umjetničkih praksi koji nam donosi BADco., do urnebesne „Gospođe ministarke“; u predstavama za djecu i mlade, od snovitog „Malog princa“ u režiji Renate Carole Gatice do tragičnog „Kralja Edipa“ u režiji Luciana Delprata. Kao vrhunac sezone, u sklopu Rijeka 2020 – Europske prijestolnice kulture programa, Hrvatska drama zajedno s Talijanskom dramom, napokon ponovno čita „Vježbanje života“.

Različitost žanrova i formi, tema i estetika, našoj će publici otvoriti priliku za kazališna iskustva, a našem ansamblu postaviti izazov da pokaže što ga čini toliko posebnim. Hrvatska drama fokusirat će se upravo na nestalnost njihova glumačkog identiteta, procese tranzicije i graničnosti, njihov puni umjetnički potencijal. Ansambl koji je kroz svoj razvoj surađivao s najrazličitijim autoricama i autorima te pridonosio posve različitim poetikama, izrastao je u ansambl bez predrasuda i bez straha od nepoznatog u umjetničkom stvaranju, što je iznimno rijetko budući da je priroda grupe da s vremenom postaje opreznija, konzervativnija i nepovjerljivija. Možda je do lučkog grada, možda je do melankolične kiše, možda je zbog njih samih, ali ovaj ansambl nikada nije bio snažniji i kreativniji.

Istovremeno, ansamblu Hrvatske drame pridružio se još jedan ansambl: „Peti ansambl” koji je osvojio riječku publiku izvedbom predstave „Potomci, divovi, bogovi“. Riječ je o ansamblu kojeg je kolumnist Novog lista, Branko Mijić, opisao kao nešto „najbolje što se Rijeci i Hrvatskoj moglo dogoditi“.

Uzimajući u obzir te male kazališne zajednice koje nazivamo ansamblima, Hellmuth Plessner, njemački filozof i sociolog određuje conditio humana kao odmak čovjeka od sebe samog, sposobnost da se prepozna iz vanjske pozicije gledanja, one nasuprot sebi samom, odnosno nekom drugom kojeg prepoznaje iz te pozicije promatranja. Kazalište svoj temelj pronalazi upravo u tom stanju – stanju stvaranja i iskušavanja sebe kao nekog drugog, predstavljanja sebe u paleti mogućih, različitih identiteta.

Renata Carola Gatica, ravnateljica Hrvatske drame
&
Nataša Antulov, dramaturginja Hrvatske drame

Antoine de Saint Exupéry
Andrew Lloyd Webber i Tim Rice
Branislav Nušić
Andrew Lloyd Webber
Daša Drndić
Ivana Brlić Mažuranić
Aleksandra Stojaković Olenjuk, Nataša Antulov
Mila Čuljak

Giacomo Puccini
Giacomo Puccini
Richard Wagner
Karol Szymanowski
Georg Friedrich Händel
Giacomo Puccini
Charles Gounod

EKSKLUZIVNI KONCERTI U POVIJESNOJ SEZONI

Drage/i prijateljice i prijatelji glazbe,

dobrodošli u novu koncertnu sezonu, koja će zahvaljujući posebnoj 2020. godini, biti drugačija od onih prijašnjih. Rijeka će, kao Europska prijestolnica kulture, biti prava glazbena luka različitosti ispunjena ne samo vlastitim koncertima, već i mnogim ekskluzivnim gostovanjima. Umjetnici, ansambli i djela koja do sada nismo imali priliku čuti u našem gradu, u ovoj povijesnoj sezoni priredit će nam mnogo nezaboravnih glazbenih trenutaka.
Sezonu ćemo otvoriti izvedbom velebne Brucknerove Devete simfonije pod ravnanjem šefa dirigenta Orkestra riječke Opere Yordana Kamdzhalova. Simfonija će se izvesti s Finalom koji su priredili Nicola Samale, John A. Phillips, Benjamin Gunnar Cohrs i Giuseppe Mazzuca po nedavno pronađenim Brucknerovim manuskriptima, a koji je po prvi puta izveo Sir. Simon Rattle s Berlinskom filharmonijom 2011. godine.
U listopadu nam se, nakon tri godine, vraća virtuozni Goran Filipec s recitalom na kojem će predstaviti skladbe Franza Liszta s njegovih nedavno nagrađivanih nosača zvuka.
Siječanj nam donosi dva nova lica! Dmitry Kryukov, dirigent mlađe generacije sa zapaženim nastupima u moskovskom Boljšoju, ravnat će Borodinovom Drugom simfonijom. Uz njega će kao solist nastupiti njemački violončelist Gustav Rivinius, pobjednik glasovitog natjecanja Čajkovski 1990. godine. Izvest će poznate Varijacije na rokoko temu za violončelo i orkestar Petra Iljiča Čajkovskog.
Uvod u službeni početak Rijeke kao Europske prijestolnice kulture dogodit će se na koncertu 31. siječnja, izvedbom dvaju remek-djela: Papandopulovo „Slavoslovlje” (u suradnji sa Zborom HRT-a) te Dvořákova Deveta simfonija „Iz novog svijeta“ slave slobodu, tradiciju, otvorenost i zajedništvo za koja se nadamo da će graditi identitet našeg grada i u godinama nakon 2020.
Veljača nam donosi atraktivna gostovanja. Prvo ćemo uživati u puhačkom kvintetu Les Vents Français s glasovitim Emanuelom Pahudom na flauti te Radovanom Vlatkovićem na rogu, a potom, zahvaljujući talijanskom konzulatu u Rijeci, dočekujemo Venice baroque orchestra, jedan od najboljih svjetskih baroknih orkestara. U programu koji će sadržavati isključivo djela Antonia Vivaldija kao solist će nastupiti renomirani talijanski violinist Giuliano Carmignola. Ovaj koncert će ujedno biti i službeno zatvaranje izložbe „Violinom iznad granica – Stradivari u Rijeci, Kresnik i Cremona” osmišljene i organizirane u suradnji Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog Primorja i Muzeja Stradivari iz Cremone.
Goran Filipec, glavni gost koncertne sezone, vraća se u ožujku s izvedbom Beethovenovog Četvrtog koncerta za klavir i orkestar, a u nastavku programa po prvi se put u Rijeci, pod ravnanjem Villea Matvejeffa, izvodi Šostakovičeva 13. simfonija „Babi Yar“. Nastala kao sjećanje na jedan od nabrutalnijih zločina u povijesti, masakr 30 000 Židova od strane nacista 1941. godine u klancu Babi Jar na periferiji Kijeva, simfonija obiluje i drugim temama i motivima vezanima uz tadašnje stanje u Sovjetskom Savezu.
Travanj započinjemo gostovanjem trenutno najtraženijeg gudačkog kvarteta u Europi – Vision String Quartet. Četiri mlada umjetnika jednako se dobro snalaze u svim žanrovima glazbe, a svaki njihov koncert je izniman umjetnički doživljaj. Za pamćenje će svakako biti i izvedba Mahlerove Druge simfonije „Uskrsnuće“, prigodno u tjednu nakon Uskrsa. Zahvaljujući suradnji sa Simfonijskim orkestrom i Zborom HRT-a na pozornici će se naći više od 200 izvođača pod dirigentskom palicom Yordana Kamdzhalova. Prije riječkih izvedbi, Mahlera ćemo izvesti u ciklusu „Kanconijer” u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu.
U svibnju obilježavamo dvije iznimno važne godišnjice Ivana Matetića Ronjgova – 140 godina rođenja i 60 godina od smrti. U isključivo zborskom a cappella programu čut ćemo neke od najpopularnijih, kao i manje izvođene skladbe najznačajnijeg vokalnog skladatelja s našeg područja. Na koncertu će nastupiti više zborova (zbor Opere, Zbor HRT-a, zbor Glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova Rijeka, PZM „Josip Kaplan“, MVA „Kanat“, RKZ „Val“ i Ženski zbor KUD-a „Učka“), a sve pod ravnanjem maestra Tomislava Fačinija. Na ovom iznimno važnom koncertu će se na pozornici zajedno naći više od 200 pjevača.
Glavni događaj sezone zasigurno je gostovanje glasovitog Mahler Chamber Orchestra. Orkestar koji je nastao uz podršku i mentorstvo Claudija Abbada, a kojeg čine vrsni glazbenici iz dvadeset različitih zemalja, po prvi će put održati koncert u Hrvatskoj! U programu posvećenom Wolfgangu Amadeusu Mozartu uz njih će nastupiti i trenutno najzvučnije pijanističko ime u svijetu – Leif Ove Andsnes!
Povrh svega već navedenog, Yordan Kamdzhalov će nastupiti s Orkestrom i na tradicionalnim Novogodišnjim koncertima: Uvodi i uvertire, koji su ove sezone zamišljeni kao predtakt glazbenoj 2020. godini, te na Finalu koncertne sezone u lipnju.
Na kraju, ako ste mislili da je „samo to” koncertni program u godini Rijeke kao Europske prijestolnice kulture – prevarili ste se. Jesen 2020. donijet će tri spektakularna koncerta: Karita Mattila, jedna od posljednjih istinskih opernih diva nastupa s našim orkestrom u rujnu, a slavna mezzosopranistca Elīna Garanča u studenom. Osim toga, po prvi put u Rijeci bit će izvedena i Bachova Misa u h-molu prilikom gostovanja dvaju ansambala sa samog vrha top liste najboljih zborova i orkestara za baroknu glazbu Münchener Bach-Chora i Münchener Bach-Orchestra, poznatih i po antologijskim koncertima i snimkama pod ravnanjem legendarnog Karla Richtera.

Petar Kovačić,
ravnatelj Opere

BALET S KARAKTEROM U SEZONI VJEŽBANJA RAZLIČITOSTI

U prošlogodišnjoj baletno-plesnoj sezoni bilo je uzbudljivo i intenzivno, rasplesano i uz orkestar riječke Opere, ali i na suvremene glazbene tonove. Stvarali smo intimno i mladenački buntovno, dosljedni odabiru uvijek različitih plesnih vokabulara. Kreirali smo uz pomoć međunarodnih i domaćih koreografa. Najvažnije – publiku niti u jednom trenutku nismo ostavili ravnodušnom. U pokušaju da uvijek iznova potvrdimo važnost raznolikog umjetničkog rada i novih poetika te plesnih žanrova riječki se Balet profilirao u moćan „Balet s karakterom”. Vježbanjem različitosti naš baletni ansambl dokazuje tvrdoglavi plesni vitalizam crpeći svoju snagu u neprestanom dijalogu sa sobom, s gostujućim umjetnicima i u kontekstu u kojem nastaje. Svoj puni smisao naše predstavljanje dobiva tek kada i Vi, draga publiko, prihvatite izazov vježbanja kroz umjetnost gledanja.
U sezoni koja je pred nama, uz već poznate koreografske osobnosti poput Andonisa Foniadakisa, Balet će riječkom gledalištu predstaviti i nova koreografska imena. Mauro de Candia i Maurice Causey po prvi put kreirat će za Balet HNK Ivana pl. Zajca i po prvi put uopće u Hrvatskoj.
Na repertoarnom putu kroz sadržajno bogatu godinu Europske prijestolnice kulture koja je pred nama, našem će se ansamblu pridružiti i tri nova člana: španjolski plesači Maria Matarranz i Carlos Huerta Pardo, te plesačica iz Francuske Morgan Perez.
Kronološki gledano, premijerna sezona započinje novim uprizorenjem „Orašara”, talijanskog koreografa Maura de Candie. Od svoje praizvedbe u Sankt Petersburgu 1892. godine „Orašar” Petra Iljiča Čajkovskog do danas ostaje jedan od najomiljenijih klasika baleta 19. stoljeća. Koreograf Mauro de Candia svojim „Orašarom“ pruža novi pogled na fantastičnu bajku E. T. A. Hoffmanna te u nju unosi neodoljivu dozu humora. Sadržaj bajke „Orašar i kralj miševa” balansira između svijeta stvarnosti i svijeta snova konstruirajući svojevrsni baletni ambijent koji je u stanju usrećiti i razgaliti srca publike svih generacija, ne samo u predbožićno vrijeme.
U ulozi koreografkinje teško mi je odoljeti inovativnoj dinamici baletnog ansambla koji je iznjedrio specifične i jedinstvene plesačke osobnosti u njihovoj želji i spremnosti za rad na najvišim umjetničkim razinama. Upravo te karakteristike riječkog ansambla bit će okosnicom mog autorskog projekta „Čipka”, naše druge premijere. „Čipka” evocira povijesno socijalne procese ovih prostora. Svjesna svoje povijesti i svoje aktualnosti, ali i vlastitih zaloga za budućnost te nadovezujući se na ranije radove, ovom koreografijom ostat ću zaokupljena fizičkim manifestom plesača. Čipkarstvo je umjetnost preživljavanja kao što je i plesna umjetnost unutar jednog baletnog ansambla način preživljavanja, kroz plesačko zajedništvo, humanost i solidarnost.
Rukopis grčkog koreografa Andonisa Foniadakisa riječkoj je publici već poznat po prošlogodišnjem uspješnom i popularnom „Boleru” na trampolinima. U novoj sezoni Foniadakis će udruženim snagama s grčkim kreativnim timom pripremiti „Plamteću vodu”. Bit će to uzbudljiv i ključan start riječkog Baleta u angažiranom programu Rijeke – Europske prijestolnice kulture 2020. te način da ukažemo kako kultura ne pripada elitama nego je, naprotiv, javno dobro.
Projekt „Koreo lab” više nije novost sezone, te će i dalje inaugurirati i podržavati mlade koreografske talente. Kroz izvedbene večeri ovog projekta članovi Baleta imaju priliku inkluzivno djelovati, istražiti nove plesne estetike, otkrivati i graditi svoj vlastiti koreografski identitet te dokazati svoj raznoliki umjetnički angažman. S druge strane, Baletni studio je novost sezone. Svojim redovitim i stručno vođenim radionicama baleta i suvremenog plesa djeci i mladima približit će umjetnički rad našeg ansambla.
I na kraju, principom raznovrsnosti izabrali smo site-specific, baletno-dramsku predstavu „Odletit ćemo oboje, ako ti kažem što se desilo“ koju će publika pratiti iz čamaca za spašavanje i s obale. Ne bojeći se potencijalnog rizika koji ovaj suradnički susret donosi, spremni smo slijediti redateljske i koreografske izazove Janeza Janše i Mauricea Causeyja.
U svemu što Vam pripremamo bit ćemo sebi dosljedni, jedinstveni, neposredni i zabavni – Balet s karakterom.

Maša Kolar,
ravnateljica Baleta

Petar Iljič Čajkovski
Tena Novak Vincek
baletno-plesna predstava
Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin i Maurice Ravel
Igor Stravinski

IL DRAMMA CON IDENTITÀ /DRAM(M)A S IDENTITETOM

La saggezza è saper stare con la differenza senza voler eliminare la differenza.
Gregory Bateson, Antropologo e sociologo

Una stagione importante attende la nostra storica compagnia italiana. Una stagione che ingloberà al suo interno metà dell’anno solare “Fiume capitale Europea 2020”. Per essere inerenti con lo slogan “Esercitazione alle diversità” vi offriremo spettacoli nati da una collaborazione senza precedenti tra i settori del Teatro Nazionale Croato Ivan de Zajc.
Le diversità sono ciò che ci distinguono, sono ciò che ci rende unici e diversi dagli altri. Essa, se non chiusa in se stessa in un pensiero separatista ma libera di evolversi e contaminarsi, diventa cultura. Scambiare le nostre esperienze è una necessità intrinseca nell’essere umano, animale sociale. Niente rimane uguale per sempre, tutto muta: idee, abitudini e la cultura. Questo processo di crescita collettiva può avvenire unicamente con l’accettazione della complessità del tessuto sociale stesso. Oggi vi è un ritorno alla discriminazione della diversità, il diverso da ricchezza diviene motivo di conflitto. Viviamo in un’organizzazione che purtroppo si sta riempiendo d’odio. Dove il concetto di diverso viene utilizzato per discriminare e creare diseguaglianze. Fiume nella sua frastagliata storia è sempre stata un bacino di incontro tra molteplici culture. Questo è ciò che la rende una città eterogenea, le dà la sua identità rendendola speciale. Il teatro è lo specchio della società di cui facciamo parte. Noi siamo un teatro di differenze e di accettazione della diversità, quindi siamo ricchi di cultura e in questa stagione ve ne daremo una dimostrazione. Quest’anno mescoleremo lingue, attori, testi e registi nei nostri progetti, al fine di crescere insieme e riconoscere la nostra diversità esclusiva: il teatro Italiano in Croazia. Nella stagione 2019/2020 le nostre compagnie drammatiche non saranno separate, nemmeno differenziate negli slogan. Le nostre differenze saranno unite per un unico fine: Fiume Capitale Europea. Quest’anno rappresenteremo la nostra città, il nostro essere, insieme: Il Dram(m)a con Identità!.

Giulio Settimo,
direttore del Dramma Italiano
/

Mudrost je znati kako živjeti s razlikom, bez pokušavanja eliminiranja različitog.
Gregory Bateson, antropolog i sociolog

Važna sezona pred našim je povijesnim ansamblom Talijanske drame. Sezona je to koja će obuhvatiti polovicu kalendarske godine u kojoj Rijeka preuzima titulu Europske prijestolnice kulture 2020. godine. Kako bismo ostali vjerni sloganu „Vježbanje različitosti”, ponudit ćemo vam predstave nastale u posebnoj suradnji među granama Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca.
Različitost je ono što nas izdvaja, što nas čini jedinstvenima. Ova vrlina, ako je ne izoliramo, već je pustimo da se slobodna razvije i zarazi okolinu, može postati kultura. Razmjena iskustava nužna je čovjeku koji je, prije svega, društveno biće. Ništa ne ostaje isto zauvijek, sve se mijenja: ideje, navike i kultura. Ovaj proces kolektivnog rasta može se dogoditi samo uz prihvaćanje složenosti same društvene strukture. Danas se u svijetu sve češće događa diskriminacija na osnovi različitosti, pa različito, umjesto bogatstva, postaje izvor sukoba. Mi živimo u svijetu koji je, nažalost, organiziran tako da vrvi mržnjom, gdje se pojam različitosti koristi za diskriminaciju i stvaranje nejednakosti. Rijeka je u svojoj nazubljenoj povijesti oduvijek bila mjesto susreta kultura. To je ono što ju čini heterogenim gradom, daje joj njezin identitet, čineći ju posebnom. Kazalište je ogledalo društva kojemu pripadamo. Mi smo, stoga, kazalište različitosti i prihvaćanja različitosti, što nas čini bogatima kulturom, a ove ćemo vam sezone to i pokazati. Ove godine u našim ćemo projektima pomiješati jezike, glumce, tekstove i redatelje, kako bismo zajedno rasli i prepoznali naš jedinstveno raznolik identitet: talijansko kazalište u Hrvatskoj. U sezoni 2019./2020., naši dramski umjetnički ansambli nisu podijeljeni, a ne razlikuju se ni sloganima. Naše različitosti spajamo u zajedničkom cilju: Rijeka 2020 Europska prijestolnica kulture. Ove godine predstavljamo naš grad, naše različito, naše zajedničko: Dram(m)a s identitetom!

Giulio Settimo,
ravnatelj Talijanske drame

Riječko kazalište mladih „Kamov” nastavljamo graditi i razvijati na dvije razine: redovni program dramskog studija i jak dječji repertoar. Nastavit ćemo povezivati i ispreplitati postojeće programe za djecu i mlade svih drugih kazališnih grana (Opere, Baleta, Hrvatske i Talijanske drame), ali i razvijati samostalne predstave. Polaznike ćemo tijekom školske godine podučiti brojnim kazališnim temama i kazališnoj tradiciji naših prostora, radit ćemo na dramskim situacijama i karakterima, improvizacijama, Forum teatru, scenama iz različitih dramskih tekstova, te dati osnove iz područja glume, pjevanja i scenskog pokreta, što će u konačnici rezultirati završnom kazališnom produkcijom na kraju sezone.

Polaznici će imati priliku ponovno zaigrati u predstavi „Baj(k)e nisu krive“, završnoj produkciji prošle sezone, ali i sudjelovati u novoj produkciji „Mali princ“, bezvremenskoj priči o prihvaćanju odgovornosti i potrazi za smislom. „Mali princ“, ta alegorija o odrastanju, idealan je vodič za djecu i mlade kroz prve dvojbe, strahove i životne gubitke. „Kamov” se trudi biti upravo to – platforma za razvoj slobodnog, kreativnog i kritičkog izražavanja, ali i mjesto na kojem djeca i mladi uče razumijevati, prihvaćati pa i mijenjati svijet oko sebe.

I ove nas sezone očekuju redovne dramske radionice u prostoru Delte 5, zatim kazališne predstave, putovanja, gostovanja i brojne druge aktivnosti. Planirane su suradnje s brojnim organizacijama i ustanovama koje djeluju u području odgoja i obrazovanja, ali i projekti kojima ćemo kazalište za djecu i s djecom povezivati s drugim medijima i umjetnostima; od radio-drame do rada na filmu. Na taj način Riječko kazalište mladih „Kamov” ove sezone neće biti samo dramski studio već i generator manjih, dodatnih kazališnih projekata za djecu i mlade, koji pomažu odgajati novu, aktivnu publiku, onu koja će voljeti i promišljati kazalište.

Nikolina Hrga,

voditeljica Riječkog kazališta mladih „Kamov”

Antoine de Saint Exupéry