BALET S KARAKTEROM U SEZONI VJEŽBANJA RAZLIČITOSTI

U prošlogodišnjoj baletno-plesnoj sezoni bilo je uzbudljivo i intenzivno, rasplesano i uz orkestar riječke Opere, ali i na suvremene glazbene tonove. Stvarali smo intimno i mladenački buntovno, dosljedni odabiru uvijek različitih plesnih vokabulara. Kreirali smo uz pomoć međunarodnih i domaćih koreografa. Najvažnije – publiku niti u jednom trenutku nismo ostavili ravnodušnom. U pokušaju da uvijek iznova potvrdimo važnost raznolikog umjetničkog rada i novih poetika te plesnih žanrova riječki se Balet profilirao u moćan „Balet s karakterom”. Vježbanjem različitosti naš baletni ansambl dokazuje tvrdoglavi plesni vitalizam crpeći svoju snagu u neprestanom dijalogu sa sobom, s gostujućim umjetnicima i u kontekstu u kojem nastaje. Svoj puni smisao naše predstavljanje dobiva tek kada i Vi, draga publiko, prihvatite izazov vježbanja kroz umjetnost gledanja.
U sezoni koja je pred nama, uz već poznate koreografske osobnosti poput Andonisa Foniadakisa, Balet će riječkom gledalištu predstaviti i nova koreografska imena. Mauro de Candia i Maurice Causey po prvi put kreirat će za Balet HNK Ivana pl. Zajca i po prvi put uopće u Hrvatskoj.
Na repertoarnom putu kroz sadržajno bogatu godinu Europske prijestolnice kulture koja je pred nama, našem će se ansamblu pridružiti i tri nova člana: španjolski plesači Maria Matarranz i Carlos Huerta Pardo, te plesačica iz Francuske Morgan Perez.
Kronološki gledano, premijerna sezona započinje novim uprizorenjem „Orašara”, talijanskog koreografa Maura de Candie. Od svoje praizvedbe u Sankt Petersburgu 1892. godine „Orašar” Petra Iljiča Čajkovskog do danas ostaje jedan od najomiljenijih klasika baleta 19. stoljeća. Koreograf Mauro de Candia svojim „Orašarom“ pruža novi pogled na fantastičnu bajku E. T. A. Hoffmanna te u nju unosi neodoljivu dozu humora. Sadržaj bajke „Orašar i kralj miševa” balansira između svijeta stvarnosti i svijeta snova konstruirajući svojevrsni baletni ambijent koji je u stanju usrećiti i razgaliti srca publike svih generacija, ne samo u predbožićno vrijeme.
U ulozi koreografkinje teško mi je odoljeti inovativnoj dinamici baletnog ansambla koji je iznjedrio specifične i jedinstvene plesačke osobnosti u njihovoj želji i spremnosti za rad na najvišim umjetničkim razinama. Upravo te karakteristike riječkog ansambla bit će okosnicom mog autorskog projekta „Čipka”, naše druge premijere. „Čipka” evocira povijesno socijalne procese ovih prostora. Svjesna svoje povijesti i svoje aktualnosti, ali i vlastitih zaloga za budućnost te nadovezujući se na ranije radove, ovom koreografijom ostat ću zaokupljena fizičkim manifestom plesača. Čipkarstvo je umjetnost preživljavanja kao što je i plesna umjetnost unutar jednog baletnog ansambla način preživljavanja, kroz plesačko zajedništvo, humanost i solidarnost.
Rukopis grčkog koreografa Andonisa Foniadakisa riječkoj je publici već poznat po prošlogodišnjem uspješnom i popularnom „Boleru” na trampolinima. U novoj sezoni Foniadakis će udruženim snagama s grčkim kreativnim timom pripremiti „Plamteću vodu”. Bit će to uzbudljiv i ključan start riječkog Baleta u angažiranom programu Rijeke – Europske prijestolnice kulture 2020. te način da ukažemo kako kultura ne pripada elitama nego je, naprotiv, javno dobro.
Projekt „Koreo lab” više nije novost sezone, te će i dalje inaugurirati i podržavati mlade koreografske talente. Kroz izvedbene večeri ovog projekta članovi Baleta imaju priliku inkluzivno djelovati, istražiti nove plesne estetike, otkrivati i graditi svoj vlastiti koreografski identitet te dokazati svoj raznoliki umjetnički angažman. S druge strane, Baletni studio je novost sezone. Svojim redovitim i stručno vođenim radionicama baleta i suvremenog plesa djeci i mladima približit će umjetnički rad našeg ansambla.
I na kraju, principom raznovrsnosti izabrali smo site-specific, baletno-dramsku predstavu „Odletit ćemo oboje, ako ti kažem što se desilo“ koju će publika pratiti iz čamaca za spašavanje i s obale. Ne bojeći se potencijalnog rizika koji ovaj suradnički susret donosi, spremni smo slijediti redateljske i koreografske izazove Janeza Janše i Mauricea Causeyja.
U svemu što Vam pripremamo bit ćemo sebi dosljedni, jedinstveni, neposredni i zabavni – Balet s karakterom.

Maša Kolar,
ravnateljica Baleta

Petar Iljič Čajkovski
Tena Novak Vincek
baletno-plesna predstava
Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin i Maurice Ravel
Igor Stravinski