ODVAŽNI MACBETH PONOVNO NA ŠAHOVSKOJ SCENI

10. studenoga 2017.

Izazova prenošenja poznatog dramskog djela Williama Shakespearea „Macbeth” prihvatila se nagrađivana koreografkinja i ravnateljica Baleta Maša Kolar. Reprize ovog plesnog „Macbetha”, jasnog koliko i Shakespeareovo djelo, na programu su 14. i 15. studenog 2017. u 19:30 sati.

Ambicija, moć, strastvena požuda, odlučnost, mračni svijet sukoba, kajanje – tragična je to priča o škotskom generalu Macbethu i njegovoj gospođi koji kuju plan kako bi ubrzali ostvarenje proročanstva prema kojem će on postati kraljem Škotske. Plesači svoje uloge donose potpuno proživljeno, od pohlepne žudnje za moći, služeći se nemilosrdnim sredstvima, do krvlju natopljenog prijestolja i unutarnje pustoši, a sve uz zahtjevnu i atraktivnu koreografiju.

„Macbeth” je s riječke pozornice i šahovske scene već oduševio i publiku i kritiku.

Autorski tim, uz koreografkinju Mašu Kolar i Maju Marjančić koja je asistirala koreografkinji i dramaturški obradila djelo, čine autori glazbe Višeslav Laboš i Tena Novak Vincek, scenografkinja Jasmina Holbus, kostimografkinja Petra Dančević Pavičić te oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić. Oblikovanje zvuka potpisuje Višeslav Laboš, a asistenciju scenografknji Aleksandra Ana Buković. Fotografkinja je Jelena Janković.

Naslovnu ulogu snažnog i muževnog Macbetha, vođenog demonima moći na putu do ludila i samouništenja, pleše Ali Tabbouch, a u ulozi jedne od najkompleksnijih Shakespeareovih ženskih likova Lady Macbeth nastupa Ksenija Duran Krutova.

Tri vještice će plesati Nika Lilek, Laura Orlić i Marta Voinea Čavrak. U ulozi Banqua bit će Michele Pastorini dok će ulogu Mcduffa plesati Ricardo Campos Freire, a Lady Mcduff Marta Kanazir. Ulogu kralja Duncana pleše Andrei Köteles dok će dvorjani i ratnici biti Joseph Cane, Maria del Mar Hernandez, Daniele Romeo, Tea Rušin, Anca Nicoleta Zgurić i Svebor Zgurić.

Predstava traje oko sat vremena i izvodi se bez pauze.

Iz medija

Dramaturginja Maja Marjančić balet je koncipirala u devet slika, fokusiranih na dva glavna motiva – regicid i odnos supružnika Macbeth – koje je Maša Kolar koreografirala, dakako, bez prvenstvene želje za narativnošću. Apstraktnim motivima ljubavi, nagona za moći, zla, prijetvornosti i ludila, dorastao može biti jedino podjednako apstraktan (tek ponegdje simbolički) tjelesni izraz. Kolar ga donosi kroz široke geste, snažne zamahe, mjestimične kontrakcije, veliku elastičnost, maksimalne ekstenzije, ali i brojne gimnastičke elemente, osobito kod muškog dijela ansambla. Pritom koristi sve točke prostora, grupirajući plesače logično i efektno (trokut, dijagonala, pravac, kružnica…), vodeći se uvijek fabularnim i/ili značenjskim zahtjevima trenutačne sekvence.

Predstava je tijekom cijelog trajanja u stanju posve zaokupiti pažnju, ne gubeći ništa od svoje dinamike i tempa, za što su dobrim dijelom zaslužni redom odlični plesači.

Marija Živković, H-alter

Koreografija Maše Kolar i dramaturška obrada Maje Marjančić vjerne su osnovnoj narativnoj liniji komada i unutar tog poznatog bave se tjelesnom interpretacijom. Drama počiva na dva glavna lika i u tom smislu možemo govoriti o koreodrami pogotovo što su Ali Viktor Tabbouch (Macbeth) i Ksenija Duran Krutova (Lady Macbeth) izvrsni protagonisti, oboje snažne i dojmljive psihološke izražajnosti, iznimnih mogućnosti nijansiranja pokreta, od onih minimalnih tjelesnih znakova, napetosti mišića, do ispada vlastite inačice ludila, lomnih ili divlje gorko bijesnih. Njihovo skladno partnerstvo i podrška kobni su za oboje i pretvaraju se u međusobnu manipulacije, guranje i povlačenje.

Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr

Jedna od najpoznatijih Shakespeareovih tragedija ‘Macbeth’ osvanula je u novoj, baletnoj formi u riječkom Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca. Koreografkinja i nova ravnateljica Baleta, Maša Kolar, sudeći prema prvim reakcijama publike, nije mogla bolje započeti sezonu. Tim više što se plesni ‘Macbeth’ iznimno rijetko viđa.

Željka Lopac, HRT Magazin

Koreografski dovedeno do vrhunca tjelesnog iskaza, svaki je pokret torza, ruku, nogu, izraza lica jasno pričao krvavu priču oholosti, zla, moći, sebeljublja, neobuzdane ljubavne strasti ogrnute željom vladanja. 

Slike smaknuća, ubojstava, slike vještičjega zlog plesnog čaranja, slike nemoći u moći, mučnih preispitivanja i ludila. Jer treba se znati nositi sa svojim odlukama i biti uvjeren da su ispravne, ako imaš tron i žezlo. (..)

Izvrsnu dramaturšku obradu potpisuje asistentica koreografkinje Maja Marjančić. Bio je to snažan, šokantan sukus zla i krvi, plesni “Macbeth” ispričan kirurški precizno, poetski emotivno, slikarski impresivno. Velike čestitke plesnom ansamblu i cijelom autorskom timu na nezaboravnoj izvedbi!

Gloria Fabijanić Jelović, HRT Radio Rijeka

Osim što vjerno prenosi radnju Shakespearova djela, cjelokupna izvedba emanira i atmosferu tamnu, iskonsku i okultnu, koja odgovara tematici i srednjovjekovnom vremenu u koje je radnja smještena. Tomu su, osim koreografije, uvelike pridonijeli i svi ostali scenski elementi. (…)

Vezano uz središnji motiv, a to je muško-ženski odnos utjelovljen u supružnicima Macbeth, iz kvadrata unutar kruga mogu se iščitati muški princip prikazan kvadratom te krug kao ženski princip, znakovi koji potječu iz srednjovjekovne alkemije. Taj odnos artikuliran je i samom koreografijom, obogaćenom elementima glume, mime i ekspresijom lica.

Nika Krajnović, prostorplus.hr