4 BOLERA: UZBUDLJIVA, SENZUALNA BALETNA VEČER PUNA IZNENAĐENJA

7. studenoga 2018.

Uzbudljivu, senzualnu baletnu večer punu iznenađenja pripremio je Balet HNK Ivana pl. Zajca što ćete moći provjeriti već od petka 9. studenoga 2018. u 19:30 sati kada je na programu premijera „4 bolera“.

Sjajan koreografski četverolist čine Andonis Foniadakis, koreograf svjetske reputacije, Maša Kolar, Kristian Lever i Shota Inoue, a na glazbu skladatelja Mauricea Ravela, Frédérica Chopina, Camillea Saint-Saënsa i Višeslava Laboša.

Bolero kao zajednička točka spaja sva četiri dijela, a odabran je, kako kaže ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar, jer je širok termin koji stoljećima inspirira i motivira skladatelje i koreografe na stvaranje i jer je opsesivno magičan. „Bolero” Andonisa Foniadakisa je svojevrstan ‘aperitiv’ do 2020. kada će njegovo cjelovečernje djelo biti na programu Rijeke 2020, Europske prijestolnice kulture i riječkog HNK.

Andonis Foniadakis, koreograf grčkog podrijetla i međunarodne karijere, kazao je: „Obožavam Ravelov „Bolero“, jednostavan u svojoj repetitivnosti, a zapravo epski i monumentalan po svom trajanju. Osjećam ga kao borbu, kao veliki izazov, a iz toga je onda i proizašla ideja s trampolinom. Na trampolinu plesači ne staju na čvrsto tlo kako su navikli, već moraju stalno poskakivati u zadanom ritmu. Izrazito je teško tako plesati, skakati i izvoditi emociju. Izvođači u sebi nose i snagu čovjeka i izvedbu umjetnika. Novi uvjeti, novo iskustvo, veliki izazov – nešto neočekivano i  za publiku”.

U autorskom je timu scenografkinja Petra Pavičić, te kostimograf Anastasios Sofroniou koji je u svojoj bogatoj karijeri surađivao s velikim modnim kućama kao što su Alexander Mc Queen i Diesel,  a surađivao je s  poznatim suvremenim plesnim trupama i opernim kućama. Svjetlo oblikuje Nuno Salsinha.

U Foniadakisovom „Boleru” plešu Nika Lilek, Emanuel Amuchástegui, Ali Tabbouch, Michele Pastorini i Laura Orlić.

Laura Orlić kazala je kako je trampolin posve novo iskustvo za plesače„Plešemo na malom prostoru na kojem odskakujemo, a ako imalo jače poskočimo, iskačemo iz ritma. Moramo itekako biti prisutni i glavom i tijelom. Sada nakon špica, papučica, čarapa i bosih nogu, svojoj karijeri mogu dodati i trampolin.”

Kristian Lever je finsko-britanski koreograf i plesač, a za riječki Balet koreografirao je „Zid tišine” inspiriran frazom „kada bi zidovi pričali”, na Bolero u c-duru  Frédérica Chopina.
„Inspiriraju me priče pa zato u mom djelu uvijek stoji narativ iza nečega što je, na prvi pogled, čisti ples i apstraktno djelo. Slijedit ćete priču šest individua koje putuju stazom sjećanja. Scenografija je veliki zid ispred kojeg se kreiraju sjećanja stvorenih, raskinutih i izgubljenih veza”, rekao je Kristian Lever.

Scenografkinja i kostimografkinja u „Zidu tišine” je Petra Pavičić, oblikovatelj svjetla je Nuno Salsinha, a pijanist je Juraj Marko Žerovnik. U djelu plešu Hugo Rodrigues, Svebor Zgurić, Shota Inoue, Ksenija Krutova, Marta Kanazir i Maria del Mar Hernandez.

„Nakon što je vrsni riječki pijanist Filip Fak sudjelovao u našoj predstavi „Rossini cards”, stvaramo svojevrsnu tradiciju suradnje sa sjajnim glazbenicima, pa će nam se ovaj put pridružiti Juraj Marko Žerovnik”, kazala je ravnateljica Baleta.

Japanac Shota Inoue svoj je bolero 1/3 na glazbu Camillea Saint-Saënsa,  „El desdichado” („Nesretnik”) osmislio kao konceptualno djelo u kojem propituje veze: „Zanimale su me vidljive i nevidljive veze, veze između ovdje i tamo, između dviju osoba, između publike i izvođača, stvarne i lažne veze, zanimaju me granice, ograničenja. Svatko od nas ima svoje. Pa i ova izvedba.”

Scenografkinja i kostimografkinja je Petra Pavičić, svjetlo oblikuje Nuno Salsinha. Pijanist je Juraj Marko Žerovnik, a pjevat će Anamarija Knego i Ivana Srbljan u alternaciji s Moranom Pleše i Dominikom Glinšek. Izvodi Michele Pastorini, a alternacija je Hugo Rodrigues.

Maša Kolar kazala je kako je svoj „Bolero” kreirala za Balet HNK u Zagrebu prije 3 sezone na Ravelov „Bolero” u elektroakustičkoj obradi Višeslava Laboša. „Zanimala me repetitivnost ritma i melodija te kako taj opsesivno repetitivni ritam pojedinca poput kakve zaraze počinje širiti svoj hipnotički utjecaj na drugoga i druge do grupnoga koje ga zrcali u ritmu kolektiva.“

Maja Marjančić, asistentica koreografkinje dramaturški je obradila „Bolero”, dok je scenografkinja i kostimografkinja Petra Pavičić, a oblikovatelj svjetla Nuno Salsinha. U „Boleru” Maše Kolar plešu: Ksenija Krutova, Marta Voinea Čavrak, Tea Rušin, Maria del Mar Hernandez, Laura Orlić, Marta Kanazir, Nika Lilek, Anna Ponomareva, Cristina Lukanec, Irina Köteles, Anca Zgurić, Emanuel Amuchástegui, Andrei Köteles, Hugo Rodrigues, Daniele Romeo, Shota Inoue, Michele Pastorini, Ali Tabbouch, Svebor Zgurić i Tilman Patzak.

„4 bolera” trajat će oko jedan sat i trideset minuta, a izvode se s jednom pauzom.

Reprize ove baletne večeri su 10, 12, 13. i 16. studenog.

Maša Kolar pozvala je na Kritički glas nakon prve reprize „4 bolera” u subotu 10. studenoga u 19:30, prvi put i nakon baletne predstave, s naglaskom kako je važno otvoriti područje otvorene rasprave.