Kritički glas „Nikola Šubić Zrinjski” 2. dio

1. studenoga 2018.

Jana Haluza: „Dugo se očekivao odmak od tradicionalnog i povijesnog čitanja libreta. Riječki ‘Zrinjski’ najbolji je kojeg sam do sada doživjela”.

Muzikologinja, kritičarka i urednica u glazbenom programu HRT-a, Jana Haluza na Kritičkom glasu 20. listopada kazala je kako za takvu operu kao što je „Nikola Šubić Zrinjski” Ivana pl. Zajca nije čudno što se toliko dugo zadržala na repertoarima kazališta. Zaključila je kako su sve dosadašnje premijere „Nikole Šubića Zrinjskog” do danas zapravo nalikovale jedna na drugu. „Dugo se očekivalo nešto novo, bilo kakav odmak od tradicionalnog i povijesnog čitanja libreta u redateljskom smislu. Toliko je naslova iz opernog kanona izokrenuto naglavce da nam zaista više ništa nije čudno. Odmak u redateljskom smislu iščekivao se s nestrpljenjem. Jako važno za napomenuti – prvi put ovom operom dirigira neslaven, Ville Matvejeff, Finac, dakle partituri je pristupio kao bilo kojoj drugoj operi i izvukao maksimalnu kvalitetu. Nema odnos prema „Zrinjskom” kao prema mitu, što se moglo i čuti – čistoća iščitavanja same glazbe, melodike i kvalitete Zajčeve opere. Dramaturški je svakako opravdano skraćena verzija sa skokovima. Svi su pjevači dali maksimum, Kristina Kolar naša je najsvestranija i najbolja pjevačica koja je iz mezzosoprana prešla u sopran, a ima i međunarodnu karijeru. Vjerujem da joj nema kraja. Režijski odličan potez da je kao partnera imala svog supruga. Vidjeli smo u sceni oproštaja – publika je odlično reagirala, nije samo glazba u pitanju, vladale su velike emocije. Ogromne pohvale Robertu Kolaru, kao uistinu meni najboljem Zrinjskom. Ovaj riječki ‘Zrinjski’ najbolji je kojeg sam do sada doživjela”, kazala je Jana Haluza. Dodala je zatim kako joj je čudno što Zrinjski s tableta čita poruku od kralja, a onda uzima sablju. „Sve suvremeno potpuno je jasno – apokaliptična situacija nakon ekološke katastrofe, svaki komad zemlje se čuva, korjenje se posipa zemljom i čuva. Ali zašto su svi likovi ostavljeni u povijesnim odorama kao u godinama prije ove izvedbe, to mi nije jasno. A onda imate pomagače, laborante, čuvare. Svaka čast na scenografiji, ona je funckionalna i lijepa”, kazala je Haluza.

Iz publike jedan je kritički glas rekao: „Zbog očekivanja moderne režije, sa strahom i skepsom sam išao na premijeru, a onda me režija u potpunosti oduševila. Ovim pjevačima dajem 5 plus! Ne znam tko mi je bolji. Pohvaljujem izbor da ta predstava bude na repertoaru”.

„Što se glazbe tiče – vrhunska izvedba i izvođači, a režija s laboratorijem nejasna”, rekla je gospođa iz gledališta.

Dojmovima tu nije kraj, a kakvih je još bilo, čitajte sutra…