Redatelj Igor Bezinović bio je gost drugog po redu riječkoga Filozofskog teatra, programa “Zajca”, održanog 16. veljače u prepunom Art-kinu. Kao što su uvodno istaknule intendantica HNK-a Ivana pl. Zajca Dubravka Vrgoč i ravnateljica Art-kina Slobodanka Mišković, Bezinović je sa svojim recentnim filmom “Fiume o morte”, premijerno prikazanim prije samo tjedan dana, postao kulturološko čudo i uvrstio se među osobnosti koje su zadužile i Rijeku i Riječane i Riječanke.
Dokumentarno-igrani film “Fiume o morte” upravo je osvojio dvije nagrade na Međunarodnome filmskom festivalu u Rotterdamu i započeo prikazivanje u Italiji te je i voditelj i autor programa Srećko Horvat započeo razgovor tom činjenicom da su reakcije i domaće i svjetske publike na film fantastične. Igor Bezinović je rekao da je desetak godina proveo istražujući lik i djelo Gabrielea D’Annunzija, onoga što je on činio, kakve sve to kontroverze nosi do današnjih dana, prije svega u Rijeci, ali i u Italiji. D’Annunzijeva šesnaestomjesečna vladavina gradom Rijekom, ideja, način, izvedba i posljedice toga prepoznaju se danas kao protofašizam, a Bezinović je kroz kolektivni subjekt, mnoštvo građana i građanki Rijeke koji sudjeluju u filmu, istražio konotacije koje danas u Rijeci o tome postoje. Bezinović je na primjeru D’Annunzija razotkrio alate kojima se tada, kao i danas, koriste fašističke i druge diktature, a to su: vojska, tj. okupljanje i naoružavanje mnoštva; propaganda, odnosno estetizacija i ritualizacija postupaka, te svrstavanje uz kapital, odnosno privlačenje nositelja krupnog kapitala u svoje redove.
Upravo postupkom pozivanja i uključivanja mnoštva Riječana da sudjeluju u filmu, glume određene sekvence, iskazuju svoja razmišljanja o povijesti i sadašnjosti Rijeke, te o svojoj osobnoj i obiteljskoj povijesti, Bezinović je praktično, a ne teorijski, aktivirao jedini mogući otpor takvim politikama – osnaživanje kolektiva. Kolektiv, kao neisticanje pojedinaca i vođa, horizontalno, plenumsko odlučivanje i direktna demokracija bili su tema i prvoga Bezinovićevog filma “Blokada” o studentskoj blokadi zagrebačkoga Filozofskog fakulteta. Danas je ta tema aktualnija nego ikad, u svjetlu prosvjeda u Srbiji.
Publika je u Art-kinu spremno sudjelovala u razgovoru pohvalivši redateljev izbor da naracija bude na fijumanskom jeziku, oduševljeni šarmom i duhovitošću brojnih scena u kojima sudjeluju građanke i građani, a upravo taj aspekt filma povezuje prošlost i sadašnjost njihova grada. Sam Bezinović je spomenuo reakciju jednog gledatelja koji je nazvao njegov film “ukusnom lazanjom”, upravo zbog brojnih slojeva koje film donosi i zaokuplja gledatelja.
Sljedeći Filozofski teatar na programu je 9. ožujka u HNK-u Ivana pl. Zajca, a Srećko Horvat tom će prilikom razgovarati s uglednim američkim redateljem Joshuom Oppenheimerom.
Foto: Vladimir Mudrovčić