MOLIÈREOVA KOMEDIJA „MIZANTROP” PRVI PUT U RIJEČKOM KAZALIŠTU

18. svibnja 2017.

Hrvatska drama priprema posljednju premijeru u sezoni 2016/2017. u režiji mladog nagrađivanog redateljaIgora Vuka Torbice. Molièreova komedija Mizantrop na velikoj sceni riječkog Kazališta svoju će premijeru, i to prvi put u povijesti ovog Kazališta, doživjeti u srijedu 24. svibnja 2017. u 19:30 sati. Dramaturginja je Nataša Antulov, skladatelj Josip Maršić, scenograf Branko Hojnik, kostimografkinjaManuela Paladin Šabanović, koreografkinja Ivana Kalc, a oblikovatelj svjetla Boris Blidar. U predstavi igraju Jerko Marčić kao Alceste, Leon Lučev kao Philinte, Jasmin Mekić u alternaciji s Nikolom Nedićemkao Oronte, Katarina Bistrović Darvaš kao Célimène, Marija Tadić kao Éliante, Olivera Baljak kao Arsinoé, Dražen Mikulić kao Acaste, Davor Jureško kao Clitandre.

Jean Baptiste Poquelin Molière (1622 – 1673) francuski je pisac najdugovječnijih komedija svih vremena, što u stihu, što u prozi, nalazeći se tako u rangu s drugim majstorima svoga žanra, kao što su Aristofan, Plaut ili G. B. Shaw. U razdoblju ranog baroka i dominacije neoklasičnih tragedija (Corneille, Racine), Molière je afirmirao sve potencijale komedije kao ozbiljne umjetničke forme i postao tvorcem velike klasicističke komedije karaktera. Poštujući pravila klasicizma, ipak je pisao za sve, od puka do dvora: farse, komedije zapleta, po narudžbi kralja Luja XIV. napisao je dvanaest komedija-baleta (najpoznatiji je Građanin plemić iz 1670), salonske jednočinke, niz komedija karaktera, a izvore je nalazio u antičkim autorima, talijanskoj komediji dell’arte, srednjovjekovnom fabliau (kratka, vesela priča u stihovima u franc. književnosti 13. stoljeća). Njegova su kontroverzna djela često šokirala društvo i crkvu zbog čega su bila izvođena u cenzuriranom obliku i po dvjesto godina (npr. Don Juan ili kamena gozba). Osnovao je i vlastitu stalnu trupu, bio je vodeći francuski glumac, redatelj i dramatičar 17. stoljeća. Sedam godina nakon njegove smrti, kralj je udružio njegovu trupu s konkurentskom i od 1680. Comédie-Française postaje jedino profesionalno kazalište u tadašnjem Parizu. Za Comédie-Française jako se dobro zna, francusko nacionalno kazalište, zvano i La Maison de Molière, najdugovječnije je nacionalno kazalište na svijetu. Kao simbol duhovne prisutnosti, u galeriji bista tog kazališta, stoji „Moliereova stolica” kao „šefova stolica” čije kazalište živi preko tri stoljeća. Koliki je Shakespeareov utjecaj na engleski teatar, toliki je utjecaj Molièrea na francuski.

Mizantrop (Le Misanthrope ou l’Atrabilaire amoureux), komedija je praizvedena 1666, a objavljena prije točno 350 godina. Portretira krajnje ravnodušnog Alscestea, netolerantnog prema lažnom i licemjernom pristojnom društvu, beznadno zaljubljenog u Célimène. Međutim, nije jedini… Molièreov Mizantrop smatra se vrhuncem klasicističke komedije i profinjenosti uz gotovo tragički osjećaj svijeta.

Igor Vuk Torbica, trenutno najuzbudljiviji i najnagrađivaniji kazališni redatelj u ovom dijelu Europe, prvi put režira u HNK Ivana pl. Zajca. Njegova je predstava „Hinkemann” (Zagrebačko kazalište mladih) nedavno osvojila riječku publiku i žiri na 24. međunarodnom festivalu malih scena. Nakon ovacija publike, žiri je dodijelio predstavi čak četiri nagrade, od koji je jedna za najboljeg redatelja, Igora Vuka Torbicu.

Iako arhivski podaci potvrđuju kako je ovo prvi Mizantrop na sceni riječkog Kazališta, Molièreovi naslovi nerijetko su bili dijelom repertoara i Hrvatske i Talijanske drame.

Na dramskom repertoaru Općinskog kazališta od 1885. do 1943, osim u vrijeme I. svjetskog rata, igrana je Molièreova Škola za žene kada su predstave na talijanskom izvodile mnogobrojne znamenite kazališne družine, nerijetko postižući i međunarodne uspjehe.

Talijanska drama u razdoblju od 1945. do 2016. postavila je Molièreove Tartufo / Tartuffe(1948/1949), Le furberie di scapino / Scapinove spletke (1952/1953), L’avaro / Škrtac(1968/1969), Sganarello medico per forza / Liječnik protiv volje (1973/1974), George Dandin ovvero il marito scornato / George Dandin (1974/1975), Il malato immaginario / Umišljeni bolesnik (1993/1994).

Hrvatska drama u razdoblju od 1945. do 2016.  imala je na repertoaru Molièreove komedije Umišljeni bolesnik (1946/1947), Nauk od muževa (1947/1948), Škrtac (1950/1951, 2008/2009), Učene žene(1953/1954, 1974/1975), Tartuffe (1984/1985).

Uz dugih dvadeset i pet godina pauze od Molièrea u Hrvatskoj drami, posljednja režija jedne od njegovih komedija bila je pred osam godina u sklopu Riječkih ljetnih noći kada je Oliver Frljić režirao Škrtca, u riječkom brodogradilištu 3. MAJ.

U 2017. konačno je vrijeme za – istinu. Molièreova Mizantropa režira nagrađivani redatelj Igor Vuk Torbica, omiljen i kod žirija i kod publike.