U njegovom rodnom gradu, u kazalištu koje nosi njegovo ime, riječka Opera postavlja najznačajniju hrvatsku operu Ivana pl. Zajca „Nikola Šubić Zrinjski”, skladanu 1876. godine. Premijera je, pod ravnanjem maestra Villea Matvejeffa i u režiji Dore Ruždjak Podolski, zakazana za srijedu 17. listopada 2018. u 19 sati.
„Nikola Šubić Zrinjski” bila je prva premijerno izvedena opera u tadašnjem Narodnom kazalištu u Rijeci 2. studenoga 1946. godine. Libretist Hugo Badalić i skladatelj Ivan pl. Zajc operu su oblikovali u tri čina i osam slika, temeljenu na povijesnom događaju o pogibiji junaka Nikole IV. Zrinjskog 1566. u Sigetu kada je 2300 vojnika izginulo u obračunu sa 100 000 turskih vojnika zaustavivši uspješno daljnji turski prodor Sulejmana Velikog prema Beču. Novo čitanje ove opere pod sloganom „Zrinjski – do kraja svijeta” potpisuje nagrađivana redateljica Dora Ruždjak Podolski.
„Divim se Dorinoj hrabrosti što ovo djelo, opterećeno povijesnim naslijeđem, postavlja u svom ključu. Ono što sam vidio na dosadašnjim probama čini me ponosnim što ovu operu režira baš u Rijeci”, kazao je intendant Blažević.
„ I s riječkom Operom i Zajčevom operom „Nikola Šubić Zrinjski” susrećem se treći put u životu. Operu sam pristala režirati pod uvjetom da ju radimo iz novoga ugla. Moramo reinterpretirati našu baštinu, to nam je svojevrsna dužnost. Sa svjetskom literaturom lako to činimo, a kada su u pitanju hrvatski izvori, pojavljuje se mjera opreza i nameću se uzusi. Svako umjetničko stvaranje ima pravo na maksimalnu slobodu preispitivanja djela. Zahvaljujući autorskom timu, dirigentu i solistima koji su zdušno prionuli u prostor distopije, uz našu pažnju i odgovornost prema ovom iznimnom djelu, gledat ćete Zrinjskog na kraju svijeta. Radi se o borbi za komad zdrave, plodne zemlje, a zapravo se radi o uspostavljanju moralne vertikale i humanosti jer smo se otuđili, pa i od sebe”, naglasila je Dora Ruždjak Podolski. Nastavila je zatim kako je „glazba pogodna za inzistiranje na čovjeku. Omogućuje da se posvetimo intimnom ozračju opere koje je u nju upisano. Na vidjelo dolaze izuzetno dirljivi odnosi. Jer, Zajc je Zrinjskog prikazao ne samo herojskim likom, nego i kao brižnog oca i zaljubljenog muža, s ljudskim slabostima i dilemama koje svi nosimo, svaki dan, svatko u svojim svakidašnjim borbama. Zahvalna sam Robertu Kolaru koji je zaista zaslužio i opravdao ulogu vođe na sceni”.
Prvi strani dirigent ove hrvatske nacionalne opere, omiljeni Finac u Rijeci, Ville Matvejeff naglasio je kako je užitak raditi na operi najvažnijeg hrvatskog skladatelja svojeg vremena. Dodao je također kako je „interpretacija je živi proces, ne postoji samo jedno viđenje, a rješenja smo tražili zajedno, timski. Zajc je svakako hrvatski Verdi. No, bilo mi je uzbudljivo otkrivati i njemačke utjecaje u njegovoj glazbi, posebice u stvaranju strukture. Takvo je djelo pjevačima ugodno pjevati i orkestru svirati”.
Prvak Opere Robert Kolar o naslovnoj ulozi, koju su u Rijeci tumačila značajna imena poput legendarnih Milana Pichlera i Vladimira Ruždjaka, rekao je: „Pogledao sam mnogo ‘Zrinjskih’ u različitim režijama. Uvijek je do sada naglasak bio isključivo na herojstvu. Neko vrijeme morao sam se oslobađati toga, redateljica me oslobodila tog povijesnog „oklopa“, pokazala mi da je Zrinjski u Zajčevoj partituri bio i otac i muž i heroj. To je sada životna priča o čuvanju svoje zemlje kroz prizmu onih koji su se ufali zaustaviti tursku silu”.
Supružnici Kolar sada su prvi put postali i supružnicima na sceni, iako su često dijelili scenu. Kristina Kolar, koja tumači Evu, kazala je kako je redateljica u svojoj režiji, u ponešto drugačije ispričanoj priči ženskim likovima, likovima supruge Eve i kćeri Jelene, dala na važnosti te istaknula i zaokružila njihove priče. „ Iako preferiram tradicionalne inscenacije, Dora me u potpunosti uvjerila u svoju režiju. Drugačije je od onoga što smo navikli gledati, ali lijepo i logično. Uživam u ovoj ulozi Eve ”, kazala je prvakinja Kazališta Kristina Kolar koja je u posljednjih godina redovna gošća europskih i svjetskih opernih pozornica.
Anamarija Knego u ulozi Jelene nastupit će prvi put i to kao prvakinja Opere. Važna je novost da se riječkoj se Operi, kao njen prvak, pridružio i dosadašnji stalni gost, tenor Aljaž Farasin koji će se pojaviti u ulozi Lovre Juranića.
Scenograf „Nikole Šubića Zrinjskog” Stefano Katunar govorio je o „borbi sa slikama iz djetinjstva, utvrđenom stanju kada je u pitanju ova opera. Oslobodili smo se u toj distopiji, na mjestu izmjenjivanja života i smrti. Scenografija podržava i tijelo i kostime i boje, nenametljiva je i skulpturalna”.
Konferenciju za medije zaključio je ravnatelj Opere Petar Kovačić: „U ‘Zrinjskom’ smo iskoristili sve riječke pjevačke kapacitete, kroz dvije podjele, uz samo tri gosta – Ivana Šimatovića, Luku Ortara i Giorgia Christiana Suriana. Opera će se snimati za međunarodnog izdavača CPO s kojima već imamo dobra iskustva, a što je moguće zbog pomoći Grada Rijeke i Primorsko-goranske županije.“
Dva događaja vezana uz „Nikolu Šubića Zrinjskog”
Zrinjski prije Zrinjskog – Nikola Šubić Zrinjski, njegova žena Eva i časnik u Sigetu Juranić odnosno Robert Kolar, Kristina Kolar i Aljaž Farasin kao Juranić te zbor Opere HNK Ivana pl. Zajca prekinut će na čas svakodnevicu riječkog Tower centra i prenijeti vas u svijet velike i potresne povijesne priče u subotu 13. listopada u 18 sati. Ne propustite zapjevati „U boj! U boj!” s prvim glasovima riječke Opere!
Sljedeće subote 20. listopada nakon izvedbe opere, ostanite u gledalištu, a ako već ne budete tamo-dođite, razgovarati o predstavi u sklopu programa Kritički glas.
Reprize opere su 19, 20, 22, 23. i 24. listopada 2018.