Dvije baletne predstave Dogma i Šah-mat u petak 21. listopada u 19:30 otvaraju baletnu sezonu 16/17 na velikoj sceni HNK Ivana pl. Zajca. Najavljene su dvije posve različite koreografije što ih potpisuju, za apstraktni balet Dogma Balázs Baranyai, a za moderni balet Šah-mat Raza Hammadi.
Dogma spaja krajnosti, dogmatično i antidogmatično, s jedne strane, potpuno čistu, ogoljenu izvedbu, a s druge, vrlo bogatu, a objedinjeno u svojevrsni antiteatar temeljen na disbalansu.
„Inzistirao sam na nesavršenstvu u plesu, scenografiji i svjetlu”, kazao je ravnatelj Baleta i koreograf Balázs Baranyai. Dodao je kako se na sceni može vidjeti više aktivnih i različitih umjetničkih razina u isto vrijeme, sve međusobno povezane, a za njihovo uočavanje potrebno je možda predstavu pogledati i više puta. S obzirom da nema priče ni likova, pri kreiranju kostima, Sandra Dekanić se koristila simbolima i znakovima, primjerice iz tarota. Za Dogmu je koreograf odabrao glazbu Arva Parta i Jobyja Talbota.
Balázs Baranyai osvrnuo se i na Šah-mat prema noveli Stefana Zweiga iz 1942. godine, a prema kojoj je 1960. snimljen film i to uglavnom u Rijeci što su saznali slučajno. „ Tako se priča zatvorila u Rijeci, gradu vrlo široke kulture.“
Osim kao plesačica u Dogmi, prvakinja baleta Cristina Lukanec asistirala je koreografu Hammadiju u prenošenju i građenju baleta Šah-mat. Lukanec kaže kako joj je rad s njim bio izazovan kao i plesačima kojima je pomagala savladati likove. Hammadi ima poseban način rada u kojem spaja klasični balet i jazz dance tehniku. Ona smatra da će se u jednoj večeri s dva toliko različita baleta pokazati raskoš umijeća plesača koji se u kratkom roku u potpunosti transformiraju, fizički i emocionalno.
Baletna prvakinja Marta Kanazir koja pleše u oba baleta, rekla je ponešto o svakom. U Dogmi će se moći vidjeti čisti pokret, ali i ples na špicama. Govoreći o svojoj ulozi Irene u modernom baletu Šah-mat , na glazbu Straussa i Šostakoviča, istaknula je ljubavnu priču te je dala naslutiti otvoren kraj predstave. Priča je to o životu izoliranog i maltretiranog Židova koji je mučen u nacističkom zatvoru čitao knjižicu o vrhunskim partijama šaha kako bi zadržao prisebnost. Na brodu za Argentinu pobijedio je svjetskog šahovskog prvaka, ali ponesen uspjehom pristao je na uzvratni susret… Puno je ironije i groteske u karakterima parova koji ismijavaju tadašnju elitu. Koreograf Raza Hammadi duboko i intimno postavlja pitanje koliko je propusna i tanka granica između ludila i genijalnosti, između ljubavi i opsesije, spasenja i ukletosti, kroz ljudski vapaj za pravom svakog čovjeka na život slobodan od pritisaka i ugnjetavanja bilo koje vrste.
Autorsku ekipu Dogme čine koreograf Balázs Baranyai, asistent koreografa Daniele Romeo, kostimografkinja Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić, oblikovatelji videa Krešimir Linić i Jadranka Lacković. Plesači su Joseph Cane, Tena Ferić Dokmanović, Leopoldo Guadagno, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Ksenija Duran Krutova, Cristina Lukanec, Laura Orlić, Domenico Piscopo, Balint Rauscher, Daniele Romeo, Paola Rus, Tanja Tišma, Sabina Voinea, Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić i Ali Tabbouch.
Šah-mat autorsku ekipu čine koreograf Raza Hammadi, asistentice koreografa Laureline Andrei i Cristina Lukanec, kostime je obnovila Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla i scene je Nasser Hammadi. U ulogama su u alternacijama Dr. B Ali Tabbouch / Bálint Rauscher, Irene Marta Kanazir / Ksenija Krutova, 3 vojnika Andrei Köteles / Leopoldo Guadagno, Daniele Romeo / Joseph Cane, Bálint Rauscher / Domenico Piscopo, te parovi Leopoldo Guadagno – Laura Orlić / Tanja Tišma, Domenico Piscopo – Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić / Vitalij Klok – Sabina Voinea / Tena Ferić Dokmanović, Joseph Cane – Irina Köteles / Paula Rus.
Reprize su 22, 24. i 25. listopada 2016. u 19:30 sati u HNK Ivana pl. Zajca.