Danas je u HNK Ivana pl. Zajca predstavljen projekt Ponovno otkrivanje Europe što uključuje pet kazališta, iz Rijeke, Temišvara, Trsta, Subotice i Skopja, koji predstavljaju nacionalne manjine, talijansku, njemačku, slovensku, mađarsku i albansku u pet europskih država: Hrvatskoj, Rumunjskoj, Italiji, Srbiji i Makedoniji. Projekt čiji je nositelj HNK Ivana pl. Zajca, dobio je 200.000 eura iz europskog fonda Creative Europe.
Cilj projekta, čiji su autori redatelji Paolo Magelli i Oliver Frljić, jest utemeljenje mreže kazališta nacionalnih manjina koja će omogućiti suradnju manjinskih ansambala na razini Europe. Strategija projekta usmjerena je na realizaciju prioriteta kroz istraživanje posljednje drame Luigija PirandellaGorski divovi, čija će premijera u režiji Paola Magellija biti u ožujku 2018. godine u riječkom „Zajcu“. Njoj će prethoditi brojne umjetničke radionice pod vodstvom Olivera Frljića, kao i radionica „Od Pirandella do Brexita“ Paola Magellija, uključujući u proces i publiku (Inkubatori znanja o kazalištu). Nakon riječke premijere, uslijedit će turneja u svim gradovima, kako s predstavom, tako i s edukacijsko-radioničkim dijelom projekta.
Partneri u projektu su manjinska kazališta: Talijanska drama Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka – Dramma italiano / Talijanska drama; Teatrul German de Stat Timisoara (njemačko kazalište grada Temišvara, Rumunjska); Teatro stabile Sloveno / Slovensko stalno gledališče iz Trsta (Italija); National Institution Albanian Theatre Skopje (Nacionalna institucija Albansko kazalište, Skopje, Makedonija); Kosztolányi Dezső Színház (Kazalište Kosztolányi Dezső (na mađarskom jeziku), Subotica, Srbija).
Paolo Magelli objasnio je zašto baš Rijeka i riječko Kazalište s Talijanskom dramom: „Rijeka svojom kompleksnošću i politikom beskompromisne tolerancije, što ju u prvi plan može dovesti jedino kultura, predstavlja najzanimljiviji dio regije, a i šire. Rijeka ima najstarije talijansko kazalište u kontinuitetu!“Spomenuo je kako u Europi postoji 60-ak manjinskih teatara te kako „unutar drugih sustava supostoje male velike kulture, a mi ćemo Europi otkriti da postoji serija malih teatara koji žive u sjeni velikih. Oliver Frljić i ja složili smo se biti beskompromisno na strani slabijih.“
Oliver Frljić priopćio je sljedeće: „Činjenica da će projekt (RE)DISCOVERING EUROPE – kojeg sam imao čast i zadovoljstvo osmisliti – biti sufinanciran od strane programa Kreativna Europa u iznosu od 200.000 eura, još je jedna potvrda prepoznavanja riječke kulture u europskom kontekstu. Riječ je o projektu koji je uvertira u kazališni program EPK, a uključuje koprodukciju četiri ansambala nacionalnih manjina (Talijanske drame Rijeka, Deutsches Staatstheater Temišvar, Slovensko stalno gledališče Trst, Gradsko pozorište Deže Kostolanji Subotica, te Albanskog teatra iz Skopja) u režiji Paola Magellija, te različite programe koji će se baviti manjinskim identitetima u trenutku kad u Hrvatskoj, ali i značajnom dijelu Europe, većina svojom brojnošću i agresivnošću pokušava institucionalizirati različite oblike diskriminacije i nasilja nad manjina. U Hrvatskoj smo, nažalost, svjedoci sve većeg govora mržnje prema manjinskom koji se, uglavnom, nesankcionirano pojavljuje u rasponu od najviših političkih tijela, preko medija, pa sve do ulice. Upravo zbog većine koja različite manjine ne doživljava kao ravnopravne i jednakovrijedne, ali i Rijeke kao posljednje i sve fragilnije oaze multikulturalnosti u Hrvatskoj, drago mi je da će se ovaj projekt započeti i realizirati u Rijeci. Njegov specifikum je i pokušaj da se o današnjoj Europi govori iz različitih manjinskih perspektiva, perspektiva onih koji su u povijesti ovog kulturnog prostora gotovo u pravilu bili prve žrtve onih ekonomsko-političkih procesa u kojima se zaboravljalo da su europska društva društva svih njihovih građana, ne samo onih koji pripadaju većinskom nacionalnom korpusu.”
Gradonačelnik Rijeke izrazio je zadovoljstvo zbog prepoznavanja kvalitete projekta, čiji je nositelj upravo riječko Kazalište, a u kojem je očita veza s programom Rijeka 2020, Luka različitosti što se bavi upravo različitostima, manjinama.
Pročelnik odjela za kulturu Grada Rijeke Ivan Šarar nije skrivao ponos i sreću zbog petog riječkog velikog uspjeha „u borbi za velike novce“, istaknuvši kako nacionalna kazališta inače nemaju običaj izrađivati i prijavljivati tako velike projekte. Istaknuo je i posebnost što je baš Talijanska drama ovoga puta stavljena u fokus, savršeno se uklapajući u sliku Europske prijestolnice kulture 2020.
Direktorica Sektora za razvoj i strateška partnerstva Europske prijestolnice kulture 2020. Irena Kregar Šegota kazala je kako ovaj projekt izrazito doprinosi priči EPK 2020 te istakla važnost prijavljivanja na europske programe, što onda otvara vrata međunarodne scene i drugih kulturnih sredina. Kazala je kako je na ovaj natječaj Kreativne Europe stiglo 386 prijava od kojih je svega 66 bilo uspješno.