Foto: Darja Stravs Tisu

Kostimi Sandre Dekanić kao likovi 

25. travnja 2023.

Scenskoj spektakularnosti i vizualnoj raskoši Verdijeva „Don Carla“ svoj je pečat snažno utisnula kostimografkinja Sandra Dekanić. Iako je iza nje niz uspješnih i hvaljenih kostimografija, čini se da je riječka umjetnica svojim rješenjima ovoga puta osvojila više pozornosti i prostora negoli ih autori kostima uspiju osvojiti, a možda i otvorila novo poglavlje u svojoj karijeri. O kostimima predstave „Don Carlo“ ne piše se samo kao o lijepima ili atraktivnima već ocjene kritičara idu od toga da je riječ o „originalnoj interpretaciji“ (Helena Labus Bačić) preko toga da su dio “slika snažne psihoanaličke važnosti koja uvelike nadilazi obično evociranje haljine iz sedamnaestog stoljeća” (Giulia Vannoni) pa do toga da kostimi u “Don Carlu” sami postaju „likovi“ (Paolo Patrizi).

„Nastojim svaki put otvarati neka nova poglavlja, postaviti sebi nova pitanja i zadatke. Specifičnost “Don Carla” je u tome da je od početne ideje za kostimografiju do konačne realizacije prošle točno tri godine pa je zaista moguće i prijelaz u novo poglavlje“, kaže Sandra Dekanić.

Na pozornicu je donijela neodoljivu interpretaciju ekstravagancije odijevanja španjolskog dvora, materijale, oblike i teksture, prave ornamentirane konstrukcije stvarajući estetski zavodljive siluete, u kojima nedvojbeno prepoznajemo modu 16. i početka 17. stoljeća, ali i imaginaciju i kreativnu odvažnost autorice. 

Na pitanje koliko ju je inspirirala povijesna epoha, a koliko karakteri, Sandra Dekanić odgovara:

„Zanima me povijest, njezino ponavljanje, arhetipsko, intrige…, u povijesnom kostimu zanimaju me konstrukcija i tehnologije korištene u originalnoj izradi. Obično krećem od slobodne asocijacije, a kostimi su više “komentar” nego “opis”. Ja sam, zapravo, velika pričalica.“

Iako su kostimi impozantni, neki gotovo skulpturalni, izvođači ih, barem se tako iz gledališta čini, s lakoćom nose. Pitamo kostimografkinju u čemu je tajna.
„Za realizaciju kostimografije, osobito kod ovako velikih produkcija, nužan je timski rad. Bez znanja i talenta naših majstora i kazališnih umjetnika različitih profila, neke bi ideje bilo gotovo nemoguće ostvariti“, odgovora Sandra Dekanić i zasluge za besprijekornu realizaciju pripisuje našim kazališnim radionicama, njihovim djelatnicama i djelatnicima čije su vještine i zlatnih ruku brojni bogati ornamenti gotovo filigranski, kao od zlatnih niti, izrađeni.

Zadivljujući dvorski svijet Sandre Dekanić i kostime koji postaju zasebni likovi pogledajte u izvedbama opernog spektakla „Don Carlo“ 27., 28. i 29. travnja te 2. svibnja.

Foto & Video galerija
Partner mediatico / Medijski pokrovitelj