CARMINA BURANA
Koncertno finale sezone

Dirigent:
Solistica:
sopran: Nina Dominko
Solisti:
bariton: Robert Kolar
Asistent dirigenta:
Koncertna majstorica:
Zborovođe:
Matteo Salvemini / Darijan Ivezić
Riječki simfonijski orkestar
Riječki operni zbor
Zbor Hrvatske radiotelevizije
Korepetitorica:
Inspicijent:

1. srpnja 2023.

U suradnji sa Zborom Hrvatske radiotelevizije

 

Program

 

Bruno Delepelaire: TABLEAUX ISLANDAIS
I. Étendues volcaniques
II. Les falaises du Hornstrandir

Carl Orff: CARMINA BURANA

FORTUNA IMPERATRIX MUNDI / FORTUNA VLADARICA SVIJETA
1. O Fortuna / O, Fortuna
2. Fortune plango vulnera / Plačem nad ranama Fortune

I. PRIMO VERE / PROLJEĆE
Veris leta facies/ Vedro lice proljeća
Omnia sol temperat / Sunce sve razblažuje
Ecce gratum/ Evo blagog

UF DEM ANGER/ NA LIVADI
Tanz / Ples
Floret silva nobilis / Cvjeta šuma
Chramer, gip die Varwe mir / Crvenu mi boju daj
Reie – Swaz hie gat umbe / Kolo – Što je u kolu?
Chume, chum, Geselle min / Dođi, dođi ljubljeni
Were diu Werlt alle min / Čitavim da svijetom vladam

II. IN TABERNA / U KRČMI
Estuans interius / Iznutra sam izjeden
Olim lacus colueram / Po jezeru sam plivao
Ego sum abbas / Ja sam opat
In taberna quando sumus / Kad u krčmi skupa svi smo

III. COUR D’AMOURS / LJUBAVNO NADMETANJE
Amour volat undique / Ljubav svuda dolijeće
Dies, nox et omnia / Dan i noć i svaki stvor
Stetit puella / Stajala djeva
Circa mea pectora / U mojim se grudima
Si puer cum puellula / Ako mladić pokraj mlade
Veni, veni, venias / Dođi k meni, o, dođi ti!
In trutina / U duši
Tempus est iocundum / Vrijeme baš je krasno
Dulcissime / Najslađi moj

BLANZIFLOR ET HELENA
Ave formosissima / Zdravo, najdivnija od svih

FORTUNA IMPERATRIX MUNDI / FORTUNA VLADARICA SVIJETA
O Fortuna / O, Fortuna

 

Koncert traje oko jedan sat i trideset minuta, izvodi se bez pauze.

Za kompoziciju naziva “Tableaux islandais” (Islandske slike) inspiraciju sam pronašao tijekom putovanja Islandom prošloga ljeta. U društvu prijatelja, pješačio sam stjenovitim vulkanskim islandskim krajolicima, i to je upravo ono što sam pokušavao dočarati u prvoj slici “Étendues volcaniques”. Dugo možete hodati po crnoj vulkanskoj stijeni, s malo života uokolo, a u isto vrijeme osjetiti snagu i sirove sile prirode, geološke i meteorološke sile.

Za drugu sliku “Les falaises du Hornstrandir”, pokušavao sam evocirati ogromne klifove sa sjevera Islanda. Postoje goleme litice u ovom vrlo izoliranom dijelu otoka, a kada ih prvi put vidite u daljini, djeluju poput veličanstvene i ogromne prisutnosti, vrlo impozantne, ali u isto vrijeme mirne, a to je pak ono što sam htio dočarati kroz sporije odlomke drugog stavka. Ali kako im se približavate, tako počinjete vidjeti i čuti tisuće ptica koje se tamo gnijezde u ogromnim kolonijama. Postoji samo ludo obilje života koje isprva ne očekujete, i postoji ta vrsta frenetične energije da se nahrani i odgoji sljedeća generacija ptica, s pticama koje lete u svim smjerovima i ptičjim glasanjem koje dopire sa svih strana u isto vrijeme. Ovo je za mene bio najemotivniji i najsnažniji trenutak putovanja, suočavanje s tim ogromnim liticama i pticama koje lete uokolo, njihov odlazak u ribolov i onda se povratak na svoje mjesto na litici. To je taj aspekt života na Islandu koji sam pokušao prenijeti u glazbu, emocije koje je u meni izazvao.

Carmina burana, scenska kantata Carla Orffa skladana je tijekom 1935. i 1936. godine, a temeljena je na 24 pjesme iz istoimene srednjovjekovne zbirke punog latinskog naslova: Cantiones profanæ cantoribus et choris cantandæ comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis (“Svjetovne pjesme za pjevače i zborove za pjevanje uz instrumente i čarobne prizore”). Carmina burana dio je triptiha Trionfi koji čine još i kantate Catulli carmina i Trijumf Afrodite. Najpoznatiji dio svakako je Fortuna imeperatrix mundi (“O, Fortuna”) koji otvara i zatvara djelo. Prema istraživanju Radija BBC iz 2009. godine, a prema zastupljenosti u medijima, na radiju i televiziji te izvođenosti na javnim događanjima, ta je skladba u tom trenutku bila najpopularnije klasično djelo u posljednjih 70 godina. Zbog svoje je dramatičnosti često korištena i u filmovima, poput primjerice Excalibura Johna Boormana i Salo, 120 dana Sodome Piera Paola Pasolinija. U njoj je Orff uspio briljantno “uhvatiti” značenje i suštinu Kola sreće.

Godine 1934. Orff je naišao na tekst Carmina burana u izdanju iz 1847. godine, a tada mladi student prava i obožavatelj latinskog i grčkog Michael Hofmann pomogao mu je pri odabiru i ustroju tih 24 pjesama u libreto, uglavnom pisanih latinskim te ponešto srednjovjekovnim njemačkim i starim francuskim. Odabirom je pokriven širok raspon tema, bliskih 13. stoljeću jednako kao i ovom našem 21.: promijenjivost sreće, prolaznost života, radost povratku proljeća, ljubav, užici u piću, hrani, kockanju ili tjelesnoj požudi.

Carmina burana prvi je put izvedena u frankfurtskoj Operi 8. lipnja 1937. godine (dirigent: Bertil Wetzelsberger, redatelj: Oskar Wälterlin, scenograf i kostimograf: Ludwig Sievert). Nedugo nakon velikog uspjeha premijere, Orff je u pismu svom izdavaču napisao: “Sve što sam do sada napisao i što ste vi, na žalost, objavili, može se uništiti. S Carminom burana počinju moja sabrana djela.” Nekoliko izvedbi ponovljeno je i drugdje u Njemačkoj. Nacistički režim u početku je bio uzrujan zbog erotičnog tona i nekoliko pjesama, ali na kraju su prihvatili djelo. Postalo je najpopularnijim djelom skladanim u Njemačkoj toga doba. Popularnost djela nastavila je rasti i poslije rata, a od šezdesetih godina postaje stalnim i redovnim dijelom međunarodnog klasičnog repertoara.

Ono što je Carl Orff uputio u pismu svome izdavaču obistinila se: nijedna druga njegova kompozicija nije ni približno dostigla slavu Carmine, iako je stvorio niz zapaženih glazbeno-scenskih djela, koja su mu osigurala mjesto u povijesti glazbe 20. stoljeća.

Skladatelj rođen u Münchenu 10. srpnja 1895. koji naobrazbu stječe na Akademie der Tonkunst, ostao je upamćen i kao glazbeni pedagog koji uveo tzv. “Schulwerk”. Napisao je knjigu Glazba za djecu, a u nastavu je uveo tzv. Orffov instrumentarijum, sačinjen od grupe instrumenata prilagođenih djeci odnosno njegov glazbeno-pedagoški pristup temeljio se na poticanju kreativnosti i improvizacije korištenjem udaraljki.

 

Priredila Milena Jerneić

Klasika.hr – SPEKTAKULARAN ZAVRŠETAK KONCERTNE SEZONE

Burin – Velebna “Carmina burana” sa zborom HRT-a za finale koncertne sezone u “Zajcu”

Culturenet.hr – ‘Carmina Burana’ za finale koncertne sezone u ‘Zajcu’

iPress.hr – Veliko finale riječke koncertne sezone uz Carminu buranu

SoundGuardian – VELEBNA “CARMINA BURANA” SA ZBOROM HRT-A ZA FINALE KONCERTNE SEZONE U “ZAJCU”

Svijet kulture – HNK Zajca // Veliko finale koncertne sezone uz velebnu “Carminu buranu” u suradnji sa zborom HRT-a

Artkvart – HNK Zajca // Veliko finale koncertne sezone uz velebnu „Carminu buranu” u suradnji sa zborom HRT-a

Extravagant – VELEBNA “CARMINA BURANA” SA ZBOROM HRT-a ZA FINALE KONCERTNE SEZONE U “ZAJCU”

Glas Istre – Veliko finale riječke koncertne sezone uz Carminu buranu

Torpedo – Velebna “Carmina Burana” sa Zborom HRT-a za finale koncertne sezone u “Zajcu”

Nacional – Koncertno finale sezone u riječkom HNK uz Carminu Buranu

Riportal – Velebna ”Carmina burana” sa zborom HRT-a za finale koncertne sezone u ”Zajcu”

HRT Glazba – Carmina Burana i Islandske slike za koncertno finale sezone

Moja Rijeka – Velebna “Carmina burana” sa zborom HRT-a za finale koncertne sezone u “Zajcu”

Novi list – Veliko finale riječke koncertne sezone uz Carminu buranu, sprema se spektakl

Glazba.hr – Carmina Burana u HNK Ivana pl. Zajca

Teklić.hr – Velebna “Carmina burana” sa zborom HRT-a za finale koncertne sezone u “Zajcu”

HRT Radio Rijeka – Rijeka: Carmina burana i Islandske slike za koncertno finale sezone HNK Ivana pl. Zajca

Torpedo – [FOTO] Finale koncertne sezone u HNK Ivan pl. Zajc: Orffova „Carmina burana“ pružila doživljaj za pamćenje!

La Voce del popolo – Carmina burana. La stagione sinfonica chiude col «botto»

Novi list – Kantata Carmina Burana donijela je impresivno finale sezone koncerata u riječkom “Zajcu”

Foto & Video galerija
Generalni pokrovitelj Riječkoga simfonijskog orkestra