Prezentacija projekta “ReCallasMedea”, 5. travnja u 18 sati, uvertira je EPK-u Rijeka 2020, kada će operni eksperiment biti premijerno prikazan u cijelosti.
“ReCallasMedea” je interdisciplinarna, interaktivna opera koja u odnos dovodi operne umjetnosti i nove tehnologije. Tim se inovativnim spojem nastoji upoznati publiku, ali i pjevače, sa svim mogućnostima operne umjetnosti i vokala te sagledati ovu klasičnu umjetničku formu u novom kontekstu.
Spoj robotike i najnovijih tehnologija, u susretu s kojima nam na um padaju leteći automobili i umjetna inteligencija, s operom, koju doživljavamo najklasičnijom kazališnom umjetnosti, naizgled se čini nezamislivim i posve nemogućim. Međutim, kako tumači Carl Unander-Scharin, koji je sa suprugom Asom Unander-Scharin , mozak ovih inovacija, sve ovisi o tome na koji način promatramo operu. Ako bolje promislimo, sama je opera, čiji korijen seže u 16. stoljeće, nastala kao izrazito ekspresivna, revolucionarna i prije svega eksperimentalna forma. Iako nam se čini da je operni sustav izuzetno klasičan i zatvoren, u njemu možemo pratiti transformacije koje uvijek potječu iz potrebe za eksperimentom. Ova vrsta transformacije opernog izražavanja zapravo nije ništa drugo nego nastavak te višestoljetne tradicije u kojoj je inovacija uvijek bila ključ.
Ovaj tip inovacije utječe i na pjevače, koji su se po riječima Carla i Ase Unander-Scharin, sjajno snašli u novim situacijama, iako je ona bila potpuno izvan njihove sigurne zone. Pjevači sami sebi kroje glazbenu pratnju pokretima vlastitog tijela koji, zbog posebno programiranih kompjutera, proizvode određene zvukove. Tako sami postaju odgovorni za izvedbu, tempo i interpretaciju, što je izazov, ali i faktor koji im pruža prostor za rast i bolje upoznavanje sebe kao umjetnika. Maria Callas, velika operna diva, za vlastito je pjevanje uvijek govorila da proizlazi iz osluškivanja glazbe, a u ovom slučaju, iz pjevača proizlazi i glazba sama.
Glas Marije Callas na ovakav se koncept savršeno nadovezuje zbog njezine snažne glumačke i glasovne ekspresivnosti i neobično hipnotizirajuće scenske pojave po kojoj je postala slavna. Ime Medeje instinktivno se veže uz lik Marije Callas, koja ne samo da je pjevala u Cherubinijevoj “Medeji”, već ju je i glumila u kultnom filmu Pier Paola Pasolinija .
Tehnologije koje su korištene u kreiranju ovog projekta raznolike su, neke su adaptirane i modificirane varijante ranijih “Opera Mecatronica” tehnoloških rješenja, dok će neke, poput “Aerial Robotic Choir”, riječka publika prva vidjeti te nastaju posebno za operu ReCallasMedea. Međutim, ne otkriva se sve unaprijed, glavne “zvijezde”, i ona ljudska i ona tehnološka, ostaju skrivene do velike premijere 2020. godine.
Operni projekt “ReCallasMedea” HNK Ivana pl. Zajca ostvaruje u suradnji s neprofitnom organizacijom Scen-och sinnesporuktion iz Švedske.
Predprogram EPK