„Što će vam komedija, gledajte Sabor!” riječi su kojima je Nikola Petković (književnik, sveučilišni profesor) izrazio svoje mišljenje o pitanju treba li riječkoj publici više komedije.
Naime, 31. svibnja 2017. sastali su se zastupnici Kazališnog sabora, intendant HNK Ivana pl. Zajca Marin Blažević, ravnateljica Hrvatske drame Jelena Kovačić i ravnateljica Talijanske drame Rosanna Bubola, dok je moderatorica bila Kim Cuculić, novinarka i kazališna kritičarka Novog lista. Na dnevnom redu bile su tri točke:
- Zašto na programu nema više komedija i mjuzikala?
- Zašto nema više dramskih predstava na velikoj sceni Kazališta?
- Zašto ne volimo moderne predstave?
Marin Blažević objasnio je zašto upravo ova tri pitanja: „Iz svakodnevne komunikacije s publikom, zaključak je kako su to tri neuralgična pitanja te kritika bilo ovog, bilo prošlih mandata. Željeli smo otvoreno razgovarati, izreći naš stav i čuti argumentirane i elaborirane stavove publike.”
Već kod prvog pitanja razvila se živa rasprava kod koje su gotovo svi argumentirano imali što za reći. Kim Cuculić podsjetila je na istraživanja iz 2003. i 2008. koja su pokazala da redovni pretplatnici riječkog Kazališta žele više komedija, mjuzikala i opereta. Neki su zastupnici večeras predlagali naslove poput Cabareta, Male Floramye, Kneginje čardaša, Moje pjesme, moji snovi kojima se može izreći i kritika društva, ali na sentimentalan način. Moderatorica je napomenula kako tu zasigurno problem predstavljaju i velika financijska sredstva za autorska prava. Bubola je naglasila i kako bi takva produkcija koja uključuje sve grane, predugo stopirala rad istih. Više je zastupnika spomenulo kako riječki HNK itekako ima vlastite snage za kakav mjuzikl, dok su drugi zastupali mišljenje kako Talijanska drama ima i komedije i sitcome i mjuzikle, kako postoje i titlovi, ali riječka publika unatoč tome ne posjećuje u većoj mjeri te predstave žanra koji toliko traže. Drugi je zastupnik predložio uvesti pretplatu koja bi uključivala gostovanja hit predstava među kojima bi onda i bile upravo komedije i mjuzikli. Marin Blažević rekao je kako se to i planira – kao jedino kazalište u gradu, a s publikom različitih interesa čiji se ukusi žele zadovoljiti, „ zapravo smo pred nemogućom misijom zadovoljiti sve dobne skupine i sve ukuse, ali već u sljedećoj sezoni planiramo kompenzirati nedostatke s oko šest velikih gostovanja, za sada”. Među njima, spomenuo je i Labuđe jezero zagrebačkog HNK, s obzirom da je ovo riječko izazvalo izrazito podijeljena mišljenja. Blažević je rekao kako se na primjeru Mizantropa pokazalo da komedija ne mora biti komična te da kazalište ne bi trebalo proizvoditi komercijalne i zabavne predstave bez kritičkog stava, s čim su se svi zastupnici bezrezervno složili. Na spomen Mizantropa, iz zastupničkih redova čula se pohvala „Jerko Marčić je glumčina kojeg treba još više koristiti!”. Jelena Kovačić je podsjetila kako je on u ovoj sezoni pokazao da jednako može igrati i u autorskim predstavama i u dječjima, pa do klasika na suvremen način gdje ima glavnu ulogu.
Osvrćući se na drugu točku dnevnog reda, na pitanje Kim Cuculić o sve većoj zastupljenosti autorskog kazališta u Hrvatskoj, Kovačić je kazala kako mladi redatelji koji su 90-ih bili alternativa sada rade u nacionalnim kazalištima mijenjajući ih, naravno, zbog čega je i autorsko kazalište zapravo postalo mainstream, alternative više nema. Što se tiče velike i male scene, odnosno montažnih gledališta na dramama, Kovačić je rekla: „Dramsko kazalište očekuje bliskost. Kazalište 21. stoljeća bježi od igranja na velikoj sceni, od baroknih kutija, isprofiliralo se, odgovara suvremenijoj kazališnoj misli. Danas redatelji, ako i rade na velikoj sceni, nastoje raditi u onoj amfiteatarskoga tipa kao što je ZKM. A tu je i financijski problem. Rijeci nedostaje komorna scena.” Na upite zašto nema više drama na velikoj sceni HNK Ivana pl. Zajca, Blažević je postavio protupitanje: „Zašto bi itko gledao dramsku predstavu iz lože? Doživljaj je barem upola slabiji! Baletne, operne i koncertne produkcije pripadaju ovoj arhitekturi, ali drama?!” Jedna je zastupnica na to ustvrdila kako je „guranje” predstave i publike na pozornice, kako Zajca tako i HKD-a, katastrofa, dok su dramske predstave u HKD-u odlične. Blažević je na to rekao kako je u novoj sezoni jedan od slogana „Bez predstava s montažnim gledalištem na pozornici”. Mladi je zastupnik kazao kako je naprosto prirodno da u bolno groznoj situaciji oko nas, dolazimo u teatar pun glamura koji nudi ljepši odmak od stvarnosti, „treba nam ta opsjena i iluzija, zlato i kristali”. Rosanna Bubola s razumijevanjem se priklonila gledateljima koji vole kazališnu čaroliju u neobaroknom okružju: „To je ljubav i čarolija. Ljudi vole ono što mi ovdje imamo svaki dan.”
Zastupnica s dugim stažom praćenja kazališnih programa u Hrvatskoj i Austriji, kazala je kako mora pohvaliti sadašnju situaciju i rad koji je najbolji u posljednjih pedeset godina, jer je napravljen veliki pomak i nema programa u kojima se naslovi stalno ponavljaju. „To nije normalno, ali dolazit ću dok god traje”, a dodala je i kako je konačno dočekala i moderno Labuđe jezero. Drugi je zastupnik ponosno ustvrdio kako u riječko kazalište pristižu autobusi iz Slovenije, Italije, Njemačke, Austrije „znači da ovaj naš riječki kazališni program vrijedi!”. Na pohvale se nadovezao i zastupnik koji je oduševljen video spotom HNK za HNK, kojeg su u nekoliko dana pogledali deseci tisuća ljudi.
Kim Cuculić zaključila je pretposljednji ovosezonski Kazališni sabor, a intendant je najavio sljedeći s temom: sezona 2017/2018.