Aleksandra Ana Buković: prilika scenografima mlađe generacije za promociju održivosti u kazalištima

5. rujna 2025.

Produkcija jednog od najvažnijih mjuzikala 20. stoljeća „Priča sa Zapadne strane“ u HNK-u Ivana pl. Zajca, postavljena kao veliko finale kazališne sezone 2024./2025., okupila je neka od najuspješnijih imena hrvatskog kazališta i glazbenog teatra. Kreativni tim, predvođen redateljem i koreografom Leom Mujićem, uključivao je niz nagrađivanih i uglednih europskih umjetnika i umjetnica. Uz njega, u autorski tim bili su uključeni dramaturg Bálint Rauscher, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, dizajner rasvjete Aleksandar Čavlek te scenografi Stefano Katunar i Aleksandra Ana Buković.


Produkcija “Priče sa Zapadne strane” usmjerena je kao riječki doprinos promociji umjetnika mlađe generacije i održivih praksi u kazalištu kao dio programa “Roadshow” mreže europskih opernih kuća okupljenih u platformu FEDORA, sufinanciranu od strane Europske unije.


To je ujedno i jedan od uspjeha u nizu za scenografkinju Aleksandru Anu Buković koja se kroz suradnju s vodećim redateljima poput Lea Mujića, Paola Magellija, Neve Rošić, Luciana Delprata, Rajne Racz i Natalije Manojlović, istaknula kao jedna  od najperspektivnijih umjetničkih snaga svoje generacije. Buković u svoj rad unosi, kako konceptualnu dubinu, tako i tehničku finoću. Njena sposobnost prevođenja složenih narativa u evokativne prostorne i vizualne dizajne odražava umjetnicu koja pozornicu ne vidi samo kao kulisu, već kao aktivnog sudionika u procesu pripovijedanja.

Priča sa Zapadne strane, foto: Dražen Šokčević

Ono što Buković izdvaja jest njezin neustrašivi raspon. Njezin scenografski i kostimografski rad proteže se od klasičnog baleta i avangardnog kazališta do dječjih predstava i poznatih filmskih i televizijskih produkcija. Ta širina otkriva ne samo umjetničku agilnost već i rijetku sposobnost prilagodbe i inovacije unutar vrlo različitih žanrova, publike i medija. Ono što njezin pristup čini uistinu naprednim jest njezina predanost održivoj scenografiji.

Scenografija za „Priču sa Zapadne strane“ – osmišljena da evocira surove ulice njujorške s kraja 1950-ih – nije bila samo vizualno zapanjujuća, već i rezultat ekološki osviještenog dizajna Katunara i Buković. U središtu produkcije stoji i pokreće se šest scenskih tornjeva i portal koji podsjeća na svjetleće natpise broadwayskih kazališta. No, umjesto da se oslanja na novoizrađene materijale, scenografski tim izgradio je cijelu sliku od recikliranih elemenata i prenamijenio scenske dijelove iz prošlih produkcija. Time je udahnut novi život materijalima koji su ostali bez svoje kazališne funkcije, značajno smanjujući ekološki otisak produkcije.

Priča sa Zapadne strane, foto: Dražen Šokčević

Ovo nije jednokratna gesta, već ključni element njezine umjetničke etike. Održivost ne smatra ograničenjem, već prilikom za inovaciju – korištenjem postojećih resursa za stvaranje nečeg svježeg, relevantnog i smislenog. Spajanjem umjetničke izvrsnosti s ekološkom odgovornošću, Aleksandra Ana Buković redefinira što znači biti scenograf u 21. stoljeću. Njezin rad ne podržava samo predstavu – on priča vlastitu priču, priču o kreativnosti, suradnji i brizi za svijet u kojem živimo.