Uoči sutrašnje „Večere lieda“ razgovarali smo s karizmatičom njemačkom sopranisticom Maidom Hundeling. Intervju pročitajte u nastavku.
Pred nama je „Večer lieda: Wagner & Strauss“, komorni koncert posvećen umijeću solo pjesme. Što krasi vještinu lieda?
Maida Hundeling: „Za mene je lied čistokrvna umjetnička forma koja njeguje staru, dugu tradiciju, na različite načine prisutnu u svakoj kulturi, od samih početaka kada je pjesma bila okrenuta komunikaciji te očuvanju pamćenja. Umjetničke pjesme su naprednije i složenije, oslanjajući se uglavnom na tekstove poznatih pisaca.
Kod lieda je potrebno razumjeti i tekst, i glazbu. Izuzetno je važna minucioznost u radu na pjesmi kako bi razumjeli značenje iza svake riječi, svakog stiha, a onda i proniknuli u svaku notu, pauzu i ritmički obrazac. Uvijek se postavlja pitanje zašto je pisana kako je pisana. Istovremeno je nužno pjesmu približiti publici, približiti ju toliko da se čini su pjesme pisane da se pjevaju zajedno. Stoga je bitno imati dobrog korepetitora, osobu na koju se uvijek možeš osloniti te joj vjerovati.
Pjevač i pijanist moraju znati predvidjeti svaki korak jedan drugoga. Jako sam sretna što mi je klavirska pratnja Valentin Egel obzirom na to da se znamo od njegovih prvih dana u „Zajcu“. S njim se mogu u potpunosti povezati te stvoriti umjetničku simbiozu.“
Uz samo ime Richarda Wagnera veže se mnoštvo legendi i mitova. Što prvo pomislite na spomen skladateljeva imena?
Maida Hundeling: „Pomislim na prekrasnu glazbu, na skladatelja u čijim sam operama imala prilike nastupati u različitim ulogama. Pomislim kako se domišljao vlastitih riječi te njegove velike stvaralačke teme, želje za spasenjem.“
Neodoljivo, zadivljujuće, to su samo neki od pridjevi koji naznačuju veličinu i dubinu opusa Richarda Straussa. Što predstavlja njegova glazba u Vašem životu?
Maida Hundeling: „Kao i glazba Richarda Wagnera, Straussova glazba je velika radost za mene. Teško pronalazim različite epitete za svakog od tih skladatelja. Za mene je glazba i Wagnera i Straussa euforična, to je glazba koja nas zapljuskuje zadivljujućim glazbenim valovima, istodobno erotična i romantična u svojoj srži. Ipak, ako bi ih morala razlikovati, kazala bih kako je Strauss napredniji, moderniji u svojim skladbama, iako je i Wagner tijekom svojeg života bio gledan istim očima. Za nas je najbolje jednostavno slušati i sami osjetiti njihovu glazbu.“
Koji izazovi se kriju iza izvođenja solo pjesama Richarda Wagnera i Richarda Wagnera?
Maida Hundeling: „Ako želite izvesti program nalik našem, morate biti u odličnoj kondiciji. Uz to, važno je razumjeti ono što izvodite, od same riječi do pjesme u cjelini. Nadalje, važno je razumjeti povezanost glazbe i teksta. Morate uvidjeti o čemu pjesmu progovara, a onda pronaći pravi glas kojim ćete ju moći interpretirati, hvatajući željene nijanse djela koje želite podijeliti s publikom. Richard Strauss imao je posebno mjesto u svojem opusu za solo pjesme, dok je Richard Wagner autor solo pjesama na stihove Mathilde Wesendonck.“
Kada biste morali opisati što njihovu glazbu čini autentičnim i drugačijim iskustvom nekome tko ih prvi put sluša, za kojim riječima biste posegnuli?
Maida Hundeling: „Ono što ih izdvaja jest način na koji nastoje opisati svijet oko sebe. Obojica se „igraju“ harmonijom, namjerno koristeći neugodne akorde kako bi uspjeli stvoriti posebne, oslobađajuće trenutke. I jedan i drugi svojom glazbom doživljavaju same granice; unatoč svemu, svako njihovo djelo prožima harmonija, ne prepuštajući se nikad u potpunosti neslušljivom kaosu.“
Razgovarao David Čarapina