Od naše ćemo se operne nacionalne prvakinje Mirelle Toić posljednji put oprostiti na komemoraciji u srijedu 20. rujna 2023. u 19 sati u HNK-u Ivana pl. Zajca. Njezine kolegice i kolege, suradnici i prijatelji iz „Zajca“ prisjetili su se Mirelle i toga koliko im je značila:
Kako u nekoliko riječi opisati što ste mi značili, Mirella?
Poznanstvo od najranijeg djetinjstva, susreti na nedjeljnim misama, moje prve operne predstave u kojima ste me ostavljali bez daha, a kasnije kroz godine, kolegica i učiteljica koju nikada neću zaboraviti.
Cijeli život sam Vam se divila i zahvalna sam što ste bili dio mog života.
Duboko me pogodio Vaš odlazak, dobra dušo. Počivali u miru Božjem.
Kristina Kolar
Sudionica sam debija u Rijeci velike Mirelle Toić 1979. u Neboderu, dok se „Zajc“ obnavljao. Bila je to Tosca, sjajna mlada pjevačica koja je već tada vladala svojim neponovljivim pianima i dramskom snagom. Maestro Vladimir Benić, direktor Opere i dirigent, bio je zanesen. A njena mama šetala je atrijem poput paunice poslije predstave i samo govorila: „To je moja Mirella.“
Naša Mirella, ikona ljepote belkanta. Mogla je stvoriti karijeru europske i svjetske primadone, ali njena čežnja za obitelji bila je jača i iz Njemačke se vratila u svoju Rijeku.
Bila je sjajna majka i nona, vezana uz svog supruga, a boljeg nije mogla imati. Veliki čovjek, potpuno posvećen svojoj Kraljici.
Živjeti teatar znači živjeti život, a spektar likova koje je Mirella interpretirala predstavlja pravo bogatstvo. Ipak, ostat će u posebnom sjećanju kao NORMA, uz bok velikoj Mariji Callas.
Posebno mi je čast da sam uz našu poznatu muzikologinju Mariju Barbieri, autoricu i urednicu monografije posvećene Mirelli Toić, i sama sudjelovala kao suradnica na Mirellin poziv. Često sam bila kod njih, u toj velikoj kući s velikim vrtom, posebnim muzičkim studijom. Uvijek je bila puna ideja, puno se bavila mišlju o monografiji Verdi u Rijeci u koautorstvu s Darkom Gašparovićem. Obilazak niza institucija nije urodio željenim rezultatom, financijskim sredstvima. Mislim da ju je to mučilo, i dalje je vjerovala da će jednog dana uspjeti. Zato je slikala, slikala… Jedinstvena Mirella, nenadoknadiva DIVA, uvijek u traženju novih snova.
Sanjajte, Mirella draga, gdje god bili i širite ozračje operne umjetnosti, jer samo tako naše duše miruju i obogaćuju se.
Loredana Gašparović
Bila mi je izuzetna čast i radost surađivati s jednom od najvećih hrvatskih opernih umjetnica svih vremena, velikom Mirellom Toić.
Njena bogomdana muzikalnost i čudesne glasovne sposobnosti rijetke su i u svjetskim razmjerima. Nevjerojatan je raspon uloga u kojem je nastupala, od Violette i Norme preko Leonore i Tosce pa do Santuzze. Bio sam joj partner u glavnim tenorskim ulogama u gotovo svim produkcijama riječke Opere u kojima je nastupala, pjevali smo zajedno stotine predstava, sve tamo od mog debija daleke 1983. u „Šišmišu“, opereti u kojoj je ona briljantno pjevala i glumila izuzetno zahtjevnu ulogu Rosalinde, preko čitavog niza Verdijevih, Puccinijevih, Zajčevih… opera, pa sve do „Cavallerie rusticane“ i „Šume Striborove“.
Mirella Toić je na sceni imala karizmu kakva se ne može naučiti ni na jednoj glazbenoj akademiji svijeta, imala je „ono nešto” zbog čega ljudi nakon predstave izlaze potreseni, ganuti, uspijevala je svojim čudesnim glasom prodrijeti u srce i dušu svakog gledatelja, pogotovo u ulogama tragičnih heroina poput Cio Cio San, Aide, Leonore i Tosce. I davala se do kraja na svakoj predstavi, ma koliko ju je to znalo „koštati”, baš onako kako to rade najveći. Svi smo mi, njene kolegice i kolege, od nje učili i uz nju sazrijevali. Bila mi je neizmjerna čast kad me je pozvala da upravo na njenom velikom oproštajnom koncertu pjevamo zajedno slavni duet iz prvog čina „Tosce“, opere koja joj je toliko značila.
Mirella Toić, draga kolegica i prijateljica, velika riječka i hrvatska Primadonna, umjetnica koja je obilježila jednu epohu i iza koje na hrvatskoj opernoj sceni ostaje golema praznina, ostat će mi trajno u najljepšem sjećanju!
Voljen Grbac
Mirellu Toić poznavala sam od mladosti, kada smo zajedno pjevale u crkvenome zboru u riječkoj Assunti. Od tada su se naši putovi susretali i razmimoilazili, a život nas je stalno vraćao sličnim umjetničkim izazovima. Ona je, u glazbenom pogledu, napravila izniman iskorak i dosegnula zadivljujuće visine, a ono nešto zajedničko dovelo nas je do ponovne suradnje. Bila je, naime, moja učiteljica pjevanja.
Mirella Toić ljepotom svojega glasa i vrhunskom interpretacijom budila je najdublje slojeve duše publike i znalaca diljem domovine i šire. Tako sam i ja opijena onim dubljim vibracijama glazbe u kojima je položeno nešto od smisla i vječnog, s velikim strahopoštovanjem prišla našoj primadonni, ali i svojoj znanici, i zamolila je za satove pjevanja u svrhu vlastitog usavršavanja. Svojom besprijekornom tehnikom i preciznim uhom otkrila mi je, među ostalim, i nove i veće mogućnosti moga glasa. Umijećem svojeg didaktičkog postupka vodila me je u taj čudesni svijet darovitosti i neprestana truda na velikom polju usavršavanja, na čemu sam joj neizmjerno zahvalna. Zahvalnija sam joj to više što me je više puta počastila zajedničkim nastupima s djelima klasičnih majstora, što mi je predstavljalo veliko iskustvo i još veći užitak. Ona sama zakoračila je u tu posvećenu zemlju savršenstva, što je u glazbi samo nekima dano. A Mirella je u nju zagazila i u njoj ostala sve donedavno – do svoje ipak prerane smrti.
Njezina snažna osobnost i markantna pojava budila je zanimanje, divljenje, oduševljenje i povjerenje. Tko ju je god jednom vidio i doživio na glazbenoj pozornici znat će zašto je dobila epitet kraljice scene. Mirella je s te pozornice uplovila u prostranstva svjetlosti i mira, a s ove strane postojanja njezin nas pjev trajno podsjeća na veličine i ljepote do kojih se dolazi darovitošću, trudom i ustrajnošću. Mirella je iza sebe ostavila čudesno nasljeđe odnjegovana glasa, umijeća, snažnih interpretacija i jedinstvene pojavnosti na sceni. Neka joj je hvala i pohvala za svaku otpjevanu notu, za svaku emociju i ulogu – i neka joj vječnost dade još više no što je ovdje mogla a zaslužila je imati.
Olivera Baljak