Boj na požiralniku

BOJ NA POŽIRALNIKU
Lovro Kuhar - Prežihov Voranc

Prešernovo gledališče Kranj i Mestno gledališče Ptuj (Slovenija)
Redatelj:
Dramaturginja:
Marinka Poštrak
Koreograf:
Asistent redatelja:
Scenograf:
Kostimografkinja:
Autor glazbe i zvuka:
Branko Rožman
Lektorica:
Maja Cerar
Oblikovatelj svjetla:
Nejc Plevnik
Oblikovanje tona:
Matija Zelič / Stefan Gladović
Asistent dramaturginje:
Tilen Oblak
Asistent autora glazbe i zvuka:
Jure Žavbi
Uloge:
Darja Reichman / Živa Selan / Gregor Luštek / Branko Jordan
Fotografkinja:
Nada Žgank
Trajanje:
2:00
Izvodi se bez pauze

Prema noveli Prežihova Voranca

„Boj na požiralniku, jasno smješten u Lorencijevu redateljsku poetiku, spaja pripovijedanje s performativnim prikazom fizičkog rada. Na sceni se usredotočuje na težak seoski život Dihura i njegove obitelji. Darja Reichman, Živa Selan, Branko Jordan i Blaž Setnikar – u alternaciji s Gregorom Luštekom, koreografom produkcije – prikazuju priču protagonista novele s izrazitom, suverenom mirnoćom, stavljajući njezin sadržaj u prvi plan. I tako, bez da kreativni tim ponudi doslovne presjeke s trenutnom situacijom, na sceni se rastvara današnje opće stanje duha, iako je točka ustrajanja na vlastitom – možda neplodnom – tlu drugačija u noveli nego u svijetu u koji je njezina tema neizbježno smještena.“

Benjamin Zajc, Delo

„Patnja nije iluzija, igra ili metafora; ona je ovdje sad, na ovoj pozornici. Pozornici koja je sinoć tijekom predstave bila potpuno prazna, s tek nekoliko stolica i drugih predmeta u prvom planu, te prečkama u sredini – istovremeno sprava za mučenje i prostor za izvedbu priče koja se pripovijeda. Ova priča prati linearni tok Dihurovog života od djetinjstva do smrti, od patnje do još veće patnje, ukorijenjene ne samo u nedostatku koji se smatra danim, već i u društvenim i etičkim okolnostima. Gregor Luštek, Darja Reichman, Živa Selan i Branko Jordan pojavljuju se kao naratori i beskompromisni protagonisti, integrirani u izvorni cilj i svrhu produkcije koja nikoga ne ostavlja u zoni udobnosti gdje bi mogao zanemariti osnovne postulate ljudskog postojanja.“

Tadeja Krečič, Radio Slovenija


Tekstovi Prežihova Voranca Boj na požiralniku, Đurđice i SamonikliSamorastniki smatraju se slovenskim književnim klasicima, a njihove filmske adaptacije pomogle su im da se duboko urežu u slovensko pamćenje Dirljiva priča o obitelji Dihur, koja se bori za preživljavanje na svojem surovom, blatnjavom komadu zemlje, doslovno je zapisana u našim genima. Danas nam ova kultna priča omogućuje i čitanje koje otkriva sve one „previđene“, još ne u potpunosti artikulirane slojeve ove nevjerojatno okrutne priče.

Priča o Dihurjevima stoga nije samo priča iz neke daleke ruralne prošlosti: to je u velikoj mjeri priča koju i danas živimo, i to sve više usred socijalne nevolje, iako možda u malo sofisticiranijem i prikrivenijem obliku. Nasilje koje se javlja kao posljedica borbe za preživljavanje i nemoći u borbi protiv zemlje i birokracije – bilo da se radi o selu ili gradu – uvijek nađe način da bude okrutno. Redatelj Jernej Lorenci dotiče se upravo teme okrutnosti i borbe za preživljavanje u svojem novom osjetljivom i radikalnom scenskom pristupu.


Prežihov Voranc (1893. – 1950.) (pravo ime Lovro Kuhar)glasi za jednog od najvažnijih imena slovenske književne scene prve 20. stoljeća. U mladosti radnik, 1914. mobiliziran u austrijsku vojsku, 1916. prebjegao Talijanima. Član KP Jugoslavije od 1920., izabran u njezin CK 1934., sudjelovao kao delegat na VII. kongresu Kominterne 1935., u jesen 1939. ilegalno se vratio u domovinu. God. 1941. priključio se Osvobodilnoj fronti, kao ilegalac zatvoren 1943., nakon njemačke okupacije bio zatočen u koncentracijskim logorima Sachsenhausen i Mauthausen.

Kao književnik jedan je od najistaknutijih predstavnika slovenskoga socijalnoga realizma, u romanima (Požganica, 1939; Doberdob, 1940; Jamnica, 1945) i novelističkim zbirkama (SamonikliSamorastniki, 1940; Naši međašiNaši mejniki, 1946) tematizirao je socijalne i političke prilike u Koruškoj. Pisao je i putopise (Borba na tuđem tluBorba na tujih tleh, 1946), političke članke, autobiografske crtice za djecu Đurđice (Solzice, 1949) i dr.


FESTIVALI

55. Tjedan slovenske drame, natjecateljski  program (2025.)

60. Borštnikovo srečanje, natjecateljski program (2025.)

70. Sterijino pozorje, selekcija ‘Krugovi’ (2025.)

NAGRADE

Živa Selan – Borštnikova nagrada za mladu glumicu za ulogu u predstavi na 60. Festivalu Borštnikovo srečanje, 2025

Darja Reichman – Borštnikova nagrada za glumu u predstavi na 60. Festivalu Borštnikovo srečanje, 2025

Sterijina nagrada “Dejan Penčić Poljanski” Okruglog stola kritike za najbolju predstavu na 70. Festivalu Sterijino pozorje, Novi Sad, 2025

Posebna nagrada po odluci žirija za vizualni i zvučni identitet predstave na 55. Tjednu slovenske drame, 2025

Darja Reichman – nagrada Julija za najbolje glumačko ostvarenje u sezoni 2024./2025. za ulogu u predstavi

 

S titlovima na hrvatskome jeziku

 

Foto & Video galerija