Riječki HNK slavi 140. rođendan kazališne zgrade

TI PORTO VIA CON ME / ODVEST ĆU TE SA SOBOM
Progetto d'autore di Bruno De Franceschi/ Autorski projekt Bruna De Franceschi

avventura sonora liberamente ispirata da "Moby Dick" di H.Melville / Akustična avantura inspirirana romanom "Moby Dick" H. Melvilla
Concetto e regia / Koncept i režija:
Interpreti / Uloge:
Con la partecipazione straordinaria degli studenti APURI / Uz posebno sudjelovanje studenata akademije APURI Tonka Bušić, Ernest Belošević, Korina Lukanović

Prima / Premijera: 29 settembre 2025 / 29. rujna 2025.

kazališno-laboratorijski oblik uključuje sudjelovanje profesionalnih glumaca i interakciju publike, u skupinama do najviše 30 učenika. U ovoj verziji predstave ciljana skupina su djeca osnovne škole, od 6 do 13 godina.


Ovaj projekt potječe od libreta za jedno glazbeno-kazališno djelo (neobjavljeno i nikada izvedeno) koje je napisao Bruno de Franceschi, a  je nadahnuto romanom “Moby Dick” H. Melvillea, uz tekstove R.D. Lainga, G. Majorina, W. Shakespearea, S. D’Arriga i C. Pavesea.

Na sceni je klavir koji komentira priču te je prvo mjesto interakcije s djecom. Djeca izravno istražuju “manipulaciju” instrumenta, njegove udaraljkaške i evokativne aspekte, zajedno s drugim predmetima/instrumentima: usne harmonike, staklene boce, loptice za stolni tenis, klasične udaraljke (metalne ploče, gong, čineli, veliki bubnjevi). Djeca sudjeluju u stvaranju scenske glazbe u stvarnom vremenu, vođena od strane glumaca i pijanista. Ako je moguće, uključit će i glas i tijelo. Ovo nije frontalna predstava, već prava kolektivna kreacija vođena riječima i radnjama libreta.

Na sceni je skupina glumaca koji igraju Moby Dicka, Ahaba i mornare. Oni pripovijedaju ljubavnu priču između Ahaba i kita, koja čovjeku pokazuje da je moguće voljeti i bez nasilja, bez harpuna. Na kraju Moby Dick odnosi Ahaba sa sobom u smrtnom zagrljaju koji zapečaćuje njihovu ljubav nakon života provedenog u progonu, bijegu i nasilju, ali i neizbježnosti.
Konačno, djeca prevožena u koritima na kotačićima kao malim čamcima, suočavaju se s dilemom: pred staklenom kuglom s crvenom ribicom (kitom) u ruci, naoružana drškama metli kao harpunima, moraju odlučiti žele li ubiti Moby Dicka. Udarac o pod znači smrt, a šutnja znači rođenje ljubavi. Ovaj izbor pokazuje maštu, osjećaje i emocije mladih umova, ali podsjeća i na grčku riječ mimnèskò, povezanu s pamćenjem i mišlju. Koje slike putuju mladim neuronima koji se još nisu u potpunosti povezali? Slike ljubavi, privrženosti, veze, nasilja, nadmoći? Ovaj sloj otvara mnoge puti mnogim refleksijama, odgojnim i pedagoškim vrijednostima te nam daje sliku čovječanstva koje želimo oblikovati kroz kulturu, pamćenje i maštu.


Bruno de Franceschi
Skladatelj, dirigent i stručnjak za metode slušanja

Bruno de Franceschi rođen je u Milanu. Studirao je tradicionalnu kompoziciju, a usavršavao se u Freiburgu, Parizu i Lausannei. Diplomirao je na DAMS-u u Bologni.

Od samih početaka usmjerava svoj rad na odnos između glazbe i kazališta: od skladanja scenske glazbe za dramu, režije i dramaturgije, do izvedbi/performansa koji zahtijevaju preciznu gestualnu partituru i scensku prisutnost izvođača. Godine 1975. napisao je Gundrisse za klavir, recitatora i magnetske vrpce, gdje je između ostalog predviđeno i fizičko uništenje instrumenta. Predavao je na Školi dramske umjetnosti „Piccolo Teatro“ u Milanu te na programima profesionalne i visoke stručne edukacije EU-a, s projektima o odnosu zvuka i pokreta, glazbe i kazališta.

Njegova dirigentska aktivnost usmjerena je isključivo na repertoar 20. stoljeća, s posebnim interesom za modernu i eksperimentalnu glazbu; dirigirao je raznim talijanskim i europskim ansamblima posvećenima ovom repertoaru. Napisao je glazbu za više od 100 kazališnih komada, glazbenih i komornih djela te filmova.

Nakon susreta s K. Berberian, T. Kantorom, Tran Quang Hiem, od 1985. razvija istraživanje o uporabi glasa i slušanja kroz borilačke vještine i jezik gluhonijemih, harmoničko pjevanje i „kazališnu“ uporabu izgovorene i pjevane riječi. Godine 1995. osniva i vodi „Tacitevoci Ensemble“, gotovo kolektiv za istraživanje i vokalnu izvedbu.

Suradnje uključuju: M. Castri, T. Kantor, E. De Capitani, C. Pezzoli, G. Solari, M. Navone, T. Therzopoulos, V. Malosti, G. Alvarez (kazalište); Raffaella Giordano, Giorgio Rossi, Caterina Sagna, Simone Sandroni, Amina Amici (ples); A. Guzzetti i Marco Bagnoli (vizualne umjetnosti); te pjesnike Giancarla Majorina i Antonia Portu.

Partner mediatico / Medijski pokrovitelj