Nagrađena operna predstava ovjenčana nagradom publike za najbolju prošle sezone, Verdijev „Rigoletto” u režiji Laryja Zappije, vraća se na scenu HNK Ivana pl. Zajca! Nove izvedbe su na programu u četvrtak i subotu, 16. i 18. veljače 2017. u 19.30 sati. Prošle je sezone igrala četiri puta, a pogledalo ju je preko 2100 gledatelja!
U posljednjoj riječkoj inscenaciji ovog Verdijeva naslova, redatelj Zappia je pronašao potpuno novi sloj opere, a tri su ključna lika, Rigoletto, Gilda i Vojvoda iz Mantove, izmješteni iz svog tradicionalnog okruženja. Prema drami Victora Hugoa (Le roi s’amuse / Kralj se zabavlja) i libretu Francesca Marie Piave, ovo je priča o grbavcu Rigolettu, dvorskoj ludi Vojvode od Mantove i prokletstvu koje ga prati i na kraju sustiže, o jedinoj njegovoj kćeri, skrivanoj Gildi, koja se zaljubljuje u lažljivog zavodnika Vojvodu, o nevinim žrtvama moćnika, o osveti.
Ovim će izvedbama dirigirati Matija Fortuna. U naslovnoj je ulozi Robert Kolar kojeg je Zappia okarakterizirao kao istovremeno toplog i zlog, čvrstog i plačnog Rigoletta, prekrasnog verdijanskog baritona u punoj formi i zrelosti. U ulozi Vojvode od Mantove slovenski je tenor, miljenik riječke publike, Aljaž Farasin kojeg redatelj opisuje kao suludo hrabrog u „guranju“ limita svoje uloge, tenora divnog glasa i iznimne muzikalnosti. U ulozi Gilde je Vanja Zelčić, „kao stvorena za ulogu Gilde, koja je sitna, krhka, poput djevojčice, ali se naježite do srži kad zapjeva”, rekao je Zappia.
U ostalim ulogama nastupaju Ivana Srbljan kao Maddalena, potom Slavko Sekulić,Emilia Rukavina, Dario Bercich, Saša Matovina, Sergej Kiselev, Bojan Fuštar, Olga Kaminska i Martin Marić. Uz orkestar i zbor Opere, u predstavi sudjeluju i članovi baletnog ansambla Dmitri Andrejčuk, Vitali Klok, Svetlana Andrejčuk, Danijela Menkinovski, Svetlana Rasskazova, Tanja Tišma. Uz redatelja Laryja Zappiju i dramaturga Marina Blaževića, autorsku ekipu čine scenograf Dalibor Laginja, kostimografkinja Sandra Dekanić i oblikovatelj svjetla Deni Šesnić. Zbor su uvježbali Nicoletta Olivieri i Igor Vlajnić, koncertna majstorica je Danijela Maras-Mendiković.
U prošlogodišnjem intervjuu za Novi list redatelj Zappia je rekao: „Međutim, sve naše ideje bez solista, bez zbora, bez orkestra, bez baleta ne mogu se odlijepiti od tla. Tek im oni daju krila. I tu, u izvođačima, vidim najveći skok nakon mojeg višegodišnjeg odsustva. Riječka je Opera posve ukorak s vremenom, pomlađena, svježa, orna. Spremna na rizik, na eksperiment.”
Opera traje dva sata i četrdeset i pet minuta, izvodi se s dvije pauze, a novi prijevod za titlove na hrvatskom jeziku napravio je sam Lary Zappia.
Iz medija
Svojom aktualizacijom »Rigoletta«, Lary Zappia pocrtava svevremenost ljudske zloće, olako prihvaćanje tuđe nesreće i zluradu nasladu mase koja ne preza od niskih strasti i zločina. Sve to vidljivo je u prvom činu, gdje veća grupa muškaraca – besposličara, švercera i kradljivaca – podvodi mlade djevojke Vojvodi, primitivcu razdrljene košulje i dlakavih prsa kojima dominiraju lanci i medalje… Prizori što slijede vode priču do Rigolettove tajne, ali i ostvarenja Monteroneovog prokletstva. Režijski su događanja prikazana realistično – sve se zbiva u zamagljenoj atmosferi zla, gotovo u mraku koji krije izopačenost, čujnu jedino u glazbi… I odličnom zborskom »Zitti! Zitti!…« (…)
Aljaž Farasin, koji jedini u ovoj podjeli ima već iskustvo igranja karaktera koji tumači, bio je iznimno razigrani Vojvoda, čovjek kojem nijedan porok nije stran i koji uživa u svim afektima, reagirajući ironično, cinično, smjelo lažući i pretvarajući se kako bi došao do cilja i tjelesnog zadovoljstva. On je tenor vrlo izražajne interpretacije, koji u svaki svoj zapjev unosi emociju i scensku energiju, a njegova je igra kulminirala u trećem činu, u srazu s Ivanom Srbljan, koja je pjevala Maddalenu. Pridružio im se Slavko Sekulić svojim punim i raskošnim basom kao Sparafucile. (…)
Najjači dojam je međutim ostavila u trećem činu, u kojem je režija doista filmska, izvedba pjevača precizna, a svjetlo toliko diferencirano u svojoj kompletnosti, da se ovog čina ne bi posramilo nijedno kazalište u svijetu!
Svjetlana Hribar, Novi list
Vojvodu od Mantove s puno energije, glumačkog zanosa i vrlo muzikalno utjelovio je tenor Aljaž Farasin, a sopranistica Vanja Zelčić bila je Gilda topla srca koja je glasovno meko i čisto ispjevala tu tešku ulogu.
Naslovnu ulogu Rigoletta snažno i zrelo donio je bariton Robert Kolar, koji je osvojio publiku svojim baršunastim glasom i snagom glazbenog i glumačkog izraza.
Glorija Fabijanić Jelović, HRT Radio Rijeka