I CAPULETI E I MONTECCHI
Vincenzo Bellini

Operna tragedija u dva čina
Dirigent:
Redatelj:
Scenograf:
Philippe Miesch
Kostimografkinja:
Belinda Radulović
Oblikovatelji svjetla:
Frank Van Laecke / Jasmin Šehić
Koreograf:
Lukas Zuschlag
Asistent dirigenta:
Jakob Barbo
Asistentice redatelja:
Simona Pinter / Camelia Clair
Asistentica koreografa:
Monica Maja Dedović
Lektorica:
Marja Filipčič Redžić
Uloge:
JULIJA: Nina Dominko
Zborovoditeljica:
Željka Ulčnik Remic
Koncertni majstor:
Gregor Traven
Operni zbor i orkestar Opere i baleta Slovenskog narodnog gledališča Ljubljana
Korepetitorice:
Kayoko Ikeda / Višnja Kajgana / Irena Zajec / Marina Đonlić
Šaptači:
Dejan Gebert / Urška Švara Kafol
Voditelj Orkestra:
Bojan Gombač
Inspicijent:
Tomaž Čibej

9. travnja 2022.

Gostovanje Opere i baleta Slovenskoga narodnog gledališča Ljubljana

 

Romeo i Julija neiscrpna su inspiracija. Bellini je rekreirao slavnu priču o ljubavnicima koji su svoju strast platili životom. Težio je jasnoći, eleganciji melodija, bruseći tijesnu vezu između glazbe i riječi. Svoj put do publike pronašao je šarmom i snažnim vokalnim melodijama po kojima je i ostao poznat. „I Capuleti e i Montecchi” razlikuju se od Shakespeareove verzije, Bellini ne prenosi čitavu priču, već posljednje trenutke života slavnih ljubavnika, njihov zadnji dan. Osjećaj melankolije i tuge raspliće se u zapanjujućem završetku. Opera tako nema legendarnu scenu s balkonom, ali ima jednu od najfascinantnijih finalnih scena opernog repertoara. Redatelj Frank Van Laecke Bellinijevu verziju Shakespeareove tragedije postavlja u foto studio u Veroni, u 50. godine prošlog stoljeća gdje kum klana Capuletijevih svih poziva svoje najmilije na obiteljski potret. Nakon praska pištolja, Capuletijev sin umire, počinje uvertira. Uz Bellinijevu glazbu, nazire se osveta…

 

Predstava se izvodi s jednom pauzom, traje dva sata i petnaest minuta.

Prvi čin

Julijin otac, kum mafijaškog klana Capellio Capuleti 1950-ih okuplja svoju obitelj na potretiranje u fotografskom studiju u Veroni. U studiju su Julija i Tebaldo, njezin zaručnik, Lorenzo, svećenik i ostali članovi Capellijevog klana. Capellio ima loše vijesti za okupljene: protivnički klan Montecchi udružio se s klanom Ezzelina da Romana i pripremaju se za napad. Iznenada odjekne pucanj i Capellijev sin pada mrtav.

Vođa klana Montecchi je djevojka Romeo koja preko kurira Capuletijima nudi mir. Lorenzo, koji zna da su Julija i Romeo par, zalaže se za prihvaćanje mira, a Capellio je odlučan odbiti ponudu jer mu je sina možda upucala upravo Romeo. Tebaldo se zakleo Juliji da će ubiti Romea i tako osvetiti njezinoga brata.

Capellio koji o Juliji i Romeu ništa ne zna, kaže Lorenzu da pripremi Juliju za vjenčanje s Tebaldom. Romeo dolazi na sastanak preodjevena u kurira kojega je trebao poslati. (Romea nitko ne poznaje jer je još kao dijete napustio Veronu). Capuletijima nudi mir koji bi trebao ojačati prijateljstvo između Romea i Julije. Capuleti odbijaju ponudi i objavljuju rat Montecchijima. Julija se očajna sprema za vjenčanje s Tebaldom u svojoj sobi kada joj Lorenzo kaže da stiže Romeo i svakog trenutka će biti pored nje. Romeo poziva Juliju da pobjegnu zajedno, ona odbija jer se boji razočarati oca. Čuju se svadbeni zvuci, a Julija teška srca uvjerava Romea da ode. U tijeku su pripreme za vjenčanje, Romeo se vraća u palaču i obavještava Lorenza da je u prostoru puno članova njegovog i Ezzelinova klana koji će napasti i spriječiti brak. Lorenzo pokušava zaustaviti Romea, ali borbe između sukobljenih strana već počinju.

Julija je sretna što svadbe nema, ali zabrinuta je za Romea i svoju obitelj. Prilazi joj Romeo, odlučna ovaj put doista je povesti sa sobom, ali ih iznenadi Capellio, Tebaldo i grupa naoružanih Capuletijevih ljudi. Dolaze i članovi klana Montecchi, Capuleti saznaje da je kurir zapravo Romeo. Ona nepromišljeno oda svoju ljubav prema Juliji, svađa se više ne može izbjeći, ljubavnice se opraštaju.

 

Drugi čin

Utihnula je pucnjava. Julija je zabrinuta za svoje voljene, k njoj dolazi Lorenzo i javlja da je Romeo živa. No, za Juliju opasnost još nije prošla, bliži se trenutak udaje za Tebalda. Lorenzo joj nudi rješenje – napitak koji usporava rad srca toliko da se čovjek čini mrtav. Kada bi Capellijev klan mislio da je Julija mrtva, mogla bi pobjeći s Romeom. Capellio se vraća u studio, Julia u žurbi svladava strah i ispija napitak. Otac govori Juliji da će vjenčanje s Tebaldom biti u zoru i u toj odluci ostaje nepokolebljiv. Naređuje da pronađu Tebalda i da prate Lorenza koji mu se čini sumnjivim.

Romeo stiže u studio tražeći Lorenza. Lorenzo je zatočen, a Romeo susreće Tebalda. Posežu za oružjem, kada čuju ožalošćene jauke: Julija je mrtva. Smrtni neprijatelji sada su ujedinjeni u boli. Julija leži na sofi u foto studiju. Romeo stiže, misleći da je Julija mrtva, očajna pije otrov. Nekoliko trenutaka kasnije, Julija se probudi i razveseli se svojoj djevojci. Međutim, uskoro saznaje da Lorenzo nije stigao Romeu ispričati plan s napitkom. Julija želi umrijeti s Romeom, uzima otrov i ispije ga. U studio stiže Capellio, Lorenzo i pripadnici oba mafijaška klana. Vidjevši mrtve Juliju i Romea, zanijeme.

 

Priredila Marja Filipčič Redžić

Operni vikend uz bezvremensku ljubavnu priču – Gounodova opera „Romeo i Julija“ uz vodstvo maestra Stjepana Vugera i Bellinijeva opera „I Capuleti e i Montecchi” pod ravnanjem maestra Marka Hribernika. Obje opere, svaka na svoj način, uprizorit će najpoznatiju ljubavnu priču svih vremena – najslavniji ljubavni par te sukob njihovih dviju obitelji. A riječku će publiku sigurno oduševiti da će u obje opere nastupiti omiljeni tenor Aljaž Farasin, sada već u statusu počasnoga člana ansambla naše Opere. Aljaž će pjevati ulogu Romea u operi „Romeo i Julija“ riječke produkcije te, samo dan kasnije, ulogu Tebalda u opernoj predstavi Slovenskoga narodnog gledališča iz Ljubljane „I Capuleti e i Montecchi”. Tim povodom nam je rekao:

„Veselim se ponovno stati na riječku pozornicu i to čak u dva toliko različita djela. Bolje nisam mogao ni zamisliti – pjevam na svom starom radnom mjestu s bivšim i novim kolegama.

Osim priče, ove opere nemaju puno zajedničkoga. Možda samo to da su melodije iznimno slušljive te da ljubavna priča ima tužan kraj. Gounodev masterpiece je grand opera, međutim Bellinijevo djelo je značajan belkantizam. Gounodov Romeo najzahtjevnija je uloga koju sam ikad pjevao. Pored kvantitativnog sadržaja tu je i svestrana kantilena pjevanja visina i srednjih laga s puno legata i gustog orkestra.

Tebaldo u „I Capuleti e i Montecchi“ nakon dvije arije na početku, prepusti događanje glavnim protagonistima. Na kraju još slijedi izuzetno dirljiv duet s Romeom koji je meni uvijek izazov jer ne pjevam često kolorature, a tih ima bezbroj. Bez vokalne discipline nemoguće je pristupiti bilo kojoj operi, pogotovo ako se pjeva dan za danom. Uživat ću u svakom trenutku kako s prezimenom Capuleti, tako i s Montecchi, a vjerujem da će publika uživati u objema, malo različitim verzijama ljubavne priče te da će biti zadovoljna.“

 

Razgovarala Julia Vazniak

Foto & Video galerija