BOG MASAKRA
Yasmina Reza

Redateljica:
Uloge:
Darko Japelj / Luka Mihovilović / Dean Krivačić / Nika Ivančić

15. lipnja 2022.

Gostovanje Istarskoga narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula

 

Na školskom dvorištu izbije sukob između dva dječaka. Dva pristojna para nađu se kako bi civilizirano riješili taj sukob…

 

Riječ je o jednostavnoj priči ispričanoj na duhovit način, u kojoj se mogu prepoznati mnogi gledatelji. No, nikako nije riječ o plitkoj priči. Naime, poteže se pitanje tzv. bullyinga, bračnih odnosa, roditeljstva (…)

„Bog masakra” provokativna je, razotkrivajuća i cinična studija mentaliteta „europskoga građanina“ na početku 21. stoljeća. Benigan susret dva ni po čemu neobična i ni po čemu drugačija pariška para, pripadnika onoga što volimo nazivati višom srednjom klasom, pod Rezinim skalpelom pretvara se u seciranje prividno skladnih obiteljskih odnosa, naoko postojanih društvenih uvjetovanosti i uvriježenosti, krhkog morala i lažne političke korektnosti, ukratko života kakvog Europa danas živi, odnosno kakvog se pretvara da živi. (…) „Bog masakra” donosi punih 90 minuta zabavne predstave koja zbog dinamike i brzih replika proleti u trenu.
Paola Albertini, Kazalište.hr

 

Yasmina Reza započela je karijeru kao vrsna glumica pa ne čudi što i kao autorica ima gotovo fizički osjećaj za scenu. Spoj govora tijela i riječi daje iznimnu snagu i ritam njezinom kazališnom opusu. Reza je u nekoliko navrata pokazala svoju redateljsku darovitost koja je vidljiva i u “Bogu masakra”, majstorski orkestriranom tekstu koji podsjeća na osjetljivu glazbenu partituru. Uistinu je velik izazov postaviti takvu ritmičku strukturu, obuhvatiti sve nijanse fizičkoga i verbalnog nasilja, ironiju i komične elemente ovog iznimnog teksta.

Naslov djela ukazuje na načelo “zakona najjačih”, prirodnoga zakona koji očuvanje vrste dozvoljava samo najjačim jedinkama, eliminirajući slabe i bolesne, kako bi se osigurala zdrava i kvalitetna reprodukcija. U tom smislu “Bog masakra” utjelovljuje primitivne životne nagone, potisnute i odbačene iz naše civilizacije. Drama skida maske civiliziranoga ponašanja koje skrivaju duboke primitivne instinkte, nezatomljive pokretače svega što činimo.

Rezino je djelo očišćeno od suvišna psihologizma, na sceni su postavljeni samo međuljudski odnosi, interakcije likova koji postupno gube osobine dobro obrazovanih, kulturnih i pristojnih ljudi. Ogoljuju se otkrivajući svoje slabosti, nedostatke, proturječja, frustracije, egoizme, mržnju i društvene predrasude. Građanska dnevna soba postaje borilište. Dva para čine neskladni kvartet čiji protagonisti iznose na vidjelo razne teme i njihove varijacije o nesuglasicama, ogorčenjima, mržnjama, o međusobnom preziru.

Ritam i preciznost dijaloga portretira četiri bića s njihovim varkama i lažima koje si izgovaraju ne bi li se održali na životu. Suvremeni su to likovi “naprednog” društva prepunog sumnji i sivih zona za koje se pretvaraju da ih ne vide. “Bog masakra” je promišljanje o banalnosti života koje, puno političke korektnosti, ponire u duboku egzistencijalnu prazninu.

Foto & Video galerija