Premijera ODLETIT ĆEMO OBOJE, AKO TI KAŽEM ŠTO SE DESILO
Janez Janša

RIJEKA 2020 - EUROPSKA PRIJESTOLNICA KULTURE
Redatelj:
Koreograf:

Premijera: 10. srpnja 2020., bazeni Kantrida

baletno – dramska predstava

Koprodukcija: Balet i Hrvatska drama HNK Ivana pl. Zajca, neprofitna organizacija Maska iz Ljubljane i Steirischer Herbst Festival Graz

Zašto svi režimi vole balet? Od aristokracije, koja ga je stvorila, preko kapitalizma koji ga je zapakirao, do socijalizma koji ga je ustoličio kao državnu umjetnost. Što je to u baletu da je tako privlačan vlasti, moći i blještavilu bilo ono ruskog, francuskog, američkog ili nekog manje zapadnog i kolonijalnog ili imperijalnog podrijetla? Disciplina koja proizvodi gracioznost? Disciplina kao preduvjet slobodi? Disciplina koja s jedne strane stvara red vojničke parade, a s druge sublimnu lakoću pokreta koja proizlazi iz marljivo istreniranog tijela? Zašto su baleti, unatoč svom univerzalnom jeziku, u Hrvatskoj (i u mnogim drugim državama) nacionalni?
Priča o baletu i njegovoj blizini moći i vlasti, redu i disciplini prožeta je kroz lik Nikše Župe, kulturnog menadžera rodom iz Splita, direktora zagrebačke Akademije dramskih umjetnosti te umjetničkog ravnatelja Baleta Slovenskog narodnog kazališta u Ljubljani 1991. – 92. U tom razdoblju, kojeg neki smatraju jednim od najpropulzivnijih razdoblja ljubljanskog Baleta, Župa je postao jedan od najvažnijih trgovaca oružjem na području bivše Jugoslavije, organiziravši više transporata oružja zračnim i morskim putem. Slovenija je bila ključno čvorište za distribuciju oružja u čemu su sudjelovali i visoki državni dužnosnici s kojima je Župa surađivao. Poslovi su ga nakon Ljubljane odveli u Beč, središte embargom Ujedinjenih Naroda opterećene trgovine oružjem.
Je li mu ljubljanski Balet bio odlična krinka za opasne poslove koje je vješto odvajao od svoje strastvene privrženosti baletnom svijetu? Zašto se javnost, uključujući baletnu i širu kazališnu, nikada nije bavila pitanjem što se zapravo dogodilo Župi, izuzetno cijenjenom menadžeru? Kako je ušao u poslove trgovine oružjem i zašto je srušen avion kojim je letio? Zašto je njegov nestanak prekriven tolikim velom tajnosti? Priča je zanimljiv primjer duboke ukorijenjenosti umjetnosti i kulture u političke i društvene događaje.
Autori će narativni dio priče zasnovati na dokumentarnom prikazu zagonetki o poslovima Nikše Župe, dok će koreografija polazište imati u dubokoj disciplini i poretku upisanom u samoj naravi tehnologije baletne produkcije. Red i organiziranost tijela u prostoru osnova su za uzvišenu proizvodnju, nešto što je istovremeno atraktivno i blisko, a s druge strane nešto čemu se ne bi smjelo previše približiti.