Premijera ODLETIT ĆEMO OBOJE, AKO TI KAŽEM ŠTO SE DESILO
Janez Janša

RIJEKA 2020 - EUROPSKA PRIJESTOLNICA KULTURE
Redatelj:
Koreograf:
Dramaturzi:
Simona Semenčić / Milan Marković Matthis
Scenografkinja:
Kostimografkinja:
Tajči Čekada
Istraživanje:
Blaž Zgaga
Dramska podjela:
Inspicijentica:

Premijera: 10. srpnja 2020., bazeni Kantrida (Otkazano zbog pandemije)

Koprodukcija: Balet i Hrvatska drama HNK Ivana pl. Zajca, neprofitna organizacija Maska iz Ljubljane i Steirischer Herbst Festival Graz

Zagonetni poslovi ravnatelja baleta u koreografiji od letenja do padanja na jedinstvenoj lokaciji lučice u zoni prepletanja starih i novih industrija.

Site-specific baletno-dramska predstava u režiji slovenskog redatelja riječkog podrijetla Janeza Janše, koreografa Mauricea Causeya i vanjskog suradnika Blaža Zgage.

Zašto svi režimi vole balet? Od aristokracije, koja ga je stvorila, preko kapitalizma koji ga je zapakirao, do socijalizma koji ga je ustoličio kao državnu umjetnost. Što je to u baletu da je tako privlačan vlasti, moći i blještavilu, bilo ono ruskog, francuskog, američkog ili nekog manje zapadnog i kolonijalnog ili imperijalnog podrijetla? Disciplina koja proizvodi gracioznost? Disciplina kao preduvjet slobodi? Disciplina koja s jedne strane stvara red vojničke parade, a s druge sublimnu lakoću pokreta koja proizlazi iz marljivo istreniranog tijela? Zašto su baleti, unatoč svome univerzalnom jeziku, u Hrvatskoj (i u mnogim drugim državama) nacionalni?

Priča o baletu i njegovoj blizini moći i vlasti, redu i disciplini prožima i lik Nikše Župe, kulturnog menadžera rodom iz Splita, direktora zagrebačke Akademije dramskih umjetnosti te umjetničkog ravnatelja Baleta Slovenskoga narodnog kazališta u Ljubljani 1991. – 1992. U tom razdoblju, koji neki smatraju jednim od najpropulzivnijih razdoblja ljubljanskog Baleta, Župa je postao jedan od najvažnijih trgovaca oružjem na području bivše Jugoslavije, organiziravši više transporta oružja zračnim i morskim putem. Slovenija je bila ključno čvorište za distribuciju oružja, u čemu su sudjelovali i visoki državni dužnosnici s kojima je Župa surađivao. Je li mu ljubljanski Balet bio izvrsna krinka za opasne poslove koje je vješto odvajao od svoje strastvene privrženosti baletnom svijetu? Zašto se javnost, uključujući baletnu i širu kazališnu, nikada nije bavila pitanjem što se zapravo dogodilo Župi, iznimno cijenjenome menadžeru? Kako je ušao u poslove trgovine oružjem i zašto je srušen avion kojim je letio? Zašto je njegov nestanak prekriven tolikim velom tajnosti? Priča je zanimljiv primjer duboke ukorijenjenosti umjetnosti i kulture u političke i društvene događaje.

Janez Janša (rođen u Rijeci kao Emil Hrvatin) kazališni je i filmski redatelj te suvremeni izvedbeni umjetnik. Njegov rad obuhvaća autorstvo brojnih interdisciplinarnih predstava i projekata po kojima je već više od dva desetljeća poznat i priznat na europskoj sceni. Primjerice, njegova predstava Drive in Camillo otvorila je Europsko bijenale suvremene umjetnosti, Manifesta 3. Jedan je od trojice slovenskih umjetnika koji su 2007. službeno promijenili svoje ime u ime slovenskog političara Janeza Janše koji je u tom trenutku bio slovenski premijer.

Baletno-dramsku predstavu izvest će članovi Baletnog ansambla i Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca.