Na konferenciji za medije najavljen je Uskrsni koncert Riječkoga simfonijskog orkestra čiji je generalni pokrovitelj INA s kojom je potpisan novi dvogodišnji ugovor. Izniman koncert uz odlomke „Parsifala“ održat će se prvi put na riječkoj pozornici u petak 7. travnja s početkom u 19,30 sati, a nastupit će uz orkestar i Riječki operni zbor te solisti švedski tenor Lars Cleveman, nacionalna operna prvakinja mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović, austrijski bas-bariton Philipp Mayer te prvak riječke Opere bas-bariton Luka Ortar.
Intendant kazališta Marin Blažević istaknuo je kako riječko kazalište jedino u proteklih sedam sezona na repertoaru ima najkompleksnija, umjetnički najzahtjevnija, u opernom smislu i najimpresivnija djela Richarda Wagnera i Richarda Straussa, podsjetivši na „Elektru“ i „Tristana i Izoldu“. „Na tome tragu potpuno je logično, naročito otkad nam je šef dirigent maestro Valentin Egel, premda i produkcijski i umjetnički iznimno zahtjevno, izvodimo značajne odlomke „Parsifala“ na Veliki petak“, kazao je intendant naglasivši kako mu je posebno drago što prethodne izvedbe iz njemačkog repertoara povezuju Lars Cleveman kao ranije Tristan, a sada Parsifal, te Dubravka Šeparović Mušović tada kao Klitemnestra, a sada kao Kundry. „Parsifal“ je posljednji put premijerno izveden u zagrebačkom HNK-u 2011. kada je Dubravka Šeparović Mušović pjevala glavnu žensku ulogu Kundry, jednu od najtežih uloga uopće u ženskom opernom repertoaru. Među impresivnim interpretkinjama te uloge u 140 godina otkad je djelo praizvedeno, spomenuo je Blažević, čuvene hrvatske operne umjetnice Milku Trninu i Dunju Vejzović.
Poruka grandioznog djela
O svečanom posvetnom prikazu u tri čina, Wagnerovom posljednjem djelu „Parsifal“, šef dirigent Riječkoga simfonijskog orkestra Valentin Egel izrazio je posebno zadovoljstvo zbog gostiju na ovom Uskrsnom koncertu dodavši „Dubravka Šeparović Mušović kao posebna gošća ove sezone već je nastupila na gala koncertu Anamarije Knego, a iščekujemo je ponovno uskoro u Schönbergovom „Erwartungu“. Ono najveće je upravo pred nama s „Parsifalom“, jako se radujem i jedva čekam uz ovakvu Kundry, Dubravku Šeparović Mušović i Parsifala, Larsa Clevemana“. Maestro je naglasio kako je sjajno izvesti „Parsifala“ na Veliki petak jer je djelo radnjom smješteno upravo na taj dan u trećem činu. Čitava poruka tog grandioznog djela je, prema riječima Valentina Egela „što uistinu znače Uskrs i Veliki petak, riječ je o praštanju, ljubavi prema životu, čistoj zahvalnosti prema tome što živimo upravo sada i ovdje, a u trećem činu, nakon svih nevolja, sve se rješava i ostavlja nas u deliričnom stanju zbog života na ovako predivnom planetu“.
Mladi maestro podijelio je i simpatičnu činjenicu kako ne bi ni postojao da nije bilo Wagnera i njegovog kazališta u Bayreuthu gdje su se u orkestralnoj rupi upoznali njegovi roditelji.
Prva riječka Kundry
Rado viđena na riječkoj pozornici operna nacionalna prvakinja Dubravka Šeparović Mušović istaknula je kako je počašćena što će u Rijeci pjevati Kundry te nastavila riječima: „Iskazujem veliko poštovanje što je uprava riječkog nacionalnog kazališta odlučila izvesti dijelove „Parsifala“, to pokazuje veliku hrabrost. Mislim da nam je to u ovim vremenima jako potrebno, da možemo iskoračiti iz uobičajenog repertoara, usuditi se postaviti nešto što, usuđujem se reći, postavljaju samo najveće operne kuće u svijetu“. Naša prva riječka koncertna Kundry osvrnula se potom na suradnju s maestrom Egelom i tenorom Larsom Clevemanom: „Istaknula bih izuzetno talentiranog dirigenta Valentina Egela kojeg doista kao umjetnika jako cijenim i velika mi je čast što sam njega srela u svom umjetničkom životu, jer sam do sada, sa svime što sam pod njegovim vodstvom pjevala, uspjela dati svoj maksimum. Svakom umjetniku je najveća težnja postići svoj maksimum, ali ne može ga postići sam ako nema dirigenta koji ga vodi tome i ako nema upravu koja razumije potrebe pjevača da pjeva repertoar kojem je namijenjen. Također, uz partnera kao što je Lars Cleveman ne možete ne biti dobri, jer vas on na nekim svojim krilima nosi“.
Mezzosopranistica Šeparović Mušović govorila je potom o svojoj Kundry, ulozi s kojom je, kako kaže, uistinu postala operna pjevačica, jer se ne radi o ulozi za koju naučite note i netko vam kaže koji je ton kakav. „Vi morate shvatiti taj sadržaj koji je užasno kompliciran. Kundry je ženski lik, prokleta da živi vječno jer se ismijavala Isusu na križu i tu ulazimo u tematiku Velikog petka. Ismijavajući se Isusu, srela je njegov pogled koji je prati cijelu njezinu vječnost, jer ona ne može umrijeti. Smrt bi za nju značilo olakšanje, ali ona zbog prokletstva ne može umrijeti. Živeći u vječnosti, ona zna sve o svakome“, kaže Šeparović Mušović. „Veličina „Parsifala“ je u tome“, poručuje publici Šeparović Mušović, „što je predložak ljudskog života, što nudi rješenje, nešto što svi mi možemo koristiti, podsjeća nas da stanemo i posvetimo se dubokom „ja“, pogledamo one oko sebe, nađemo dobro u svakome i gajimo to dobro“.
Sadržaj „Parsifala“ kakav je sa žarom jasno i koncizno prepričala Dubravka Šeparović Mušović donosimo u zasebnoj objavi.
Parsifal – suosjećanje, spoznaja i zajedništvo
Švedski tenor Lars Cleveman nadovezao se kako je za njega „Parsifal“ djelo koje se nalazi daleko izvan prstena, a taj prsten nema nikakve veze sa suosjećanjem. Nastavio je s ključnim riječima koje vezuje uz „Parsifala“ osvrnuvši se i na glavne likove u djelu: „Suosjećanje, spoznaja kroz suosjećanje, ali i jednostavnost. Biti izgubljen i biti nađen. Nešto izgubiti i pronaći to ponovno. Ta potraga od izgubljenosti do pronalaska putovanje je na koje je svatko poveden tijekom ovog djela. Amfortas je kroz svoje grijehe izgubio svoje zdravlje ranjen, Kundry je izgubila vlastiti mir i samu sebe, postaje samo instrument kojim Klingsor upravlja, Parsifal se nikada nije niti pronašao dok ne spozna mir u susretu s Kundry, kroz poljubac, kroz suosjećanje i spoznaju. Tražiti, izgubiti se i naći dom, u duši i u svijetu, u zajedništvu s drugima“.
INA uz kazalište
S ovim se koncertom nastavlja suradnja riječkog kazališta i Ine, glavnim sponzorom i generalnim pokroviteljem Riječkoga simfonijskog orkestra, a intendant je uz to naglasio: „Prate nas kao naš najbolji prijatelj već godinama. INA je već desetljećima s nama, a protekle 4 godine je ekskluzivni sponzor Riječkog simfonijskog orkestra što znači i da su značajno povećana sredstva s njihove strane“.
Konferenciju za medije zaključila je povodom dugogodišnje suradnje Ine i „Zajca“ direktorica Korporativnih komunikacija i marketinga Ine Tamara Karagity nakon čijih riječi je prikazan promo spot Riječkog simfonijskog orkestra pod pokroviteljstvom Ine. Direktorica Karagity izrazila je zadovoljstvo zbog okupljanja prigodom koncerta za Veliki petak te kazala: „Željela bih naglasiti, prema najavama, na Veliki petak očekuje nas prekrasan i umjetnički izrazito zahtjevan koncert. Upravo ovdje izvrsnost dolazi do izražaja, a to je ono u čemu se mi povezujemo. Izvrsnost je nešto što je i Ini bitno i što nastojimo slijediti tijekom svakodnevnog poslovanja. Kao što smo mogli čuti, Ina i HNK Ivana pl. Zajca njeguju dugogodišnje prijateljstvo, a sponzori smo i Riječkog simfonijskog orkestra čije ćete članove moći premijerno vidjeti i u promotivnom videu. Drago mi je što smo omogućili i učenicima Glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova da uz darovane ulaznice dobiju priliku pogledati neke od koncerata u ovoj sezoni, a isto tako i naši zaposlenici rafinerije tijekom godine posjećuju riječko kazalište. Inina podrška lokalnoj zajednici je izrazito važna, jer vjerujemo da se društvo može razvijati jedino uz kvalitetnu podršku između biznisa i lokalne zajednice. To nam je iznimno važno u trenutku kada razvijamo i provodimo jedan od najvrjednijih projekata u povijesti Ine u Hrvatskoj, a to je nadogradnja Rafinerije nafte Rijeka nafte Rijeka. Drago mi je da ovom prilikom možemo zajednici vratiti tu podršku. Vjerujem da naša suradnja, kao i ostali projekti koje podržavamo na ovom području, neće ovdje stati i da će ih biti još puno. Očekuje nas prekrasan koncert na Veliki petak i sigurna sam da ćemo uživati“.