NOVO POGLAVLJE U POVIJESTI RIJEČKE OPERE: ELEKTRA

24. svibnja 2019.

„Elektra” Richarda Straussa nova je premijera Opere HNK Ivana pl. Zajca u suradnji sa Slovenskom filharmonijom i Cankarjevim domom u Ljubljani, a premijerno je na programu u utorak 28. svibnja 2019. u 19 sati. Njome riječka Opera započinje novo poglavlje svoje povijesti, a pročitajte i zašto.

Intendant riječkog Kazališta i dramaturg-redatelj opere „Elektra” na početku je istaknuo kako se radi o „vokalnoj izvedbi kakvu naša publika teško da je do sada imala prilike čuti. Riječ je o iznimno zahtjevnom stilu pjevanja, a u izvedbi Maide Hundeling, Helene Juntunen i Dubravke Šeparović Mušović, i iznimno fascinantnom. Elektra je jedna od najtežih uloga u fahu dramskog soprana uopće.“

Blažević je potom ustvrdio kako je „Elektra” u umjetničkom smislu najzahtjevniji projekt riječke Opere u proteklih pet sezona. Iako je dosadašnjim projektima, baroknim operama, trilogijom Skakespeare-Verdi-Surian, Mozartom i čitavim nizom drugih opernih ostvarenja, ljestvica visoko postavljena, u Rijeci ne postoji tradicija izvođenja djela Richarda Straussa. Naime, do sada je na riječkoj opernoj pozornici postavljena tek jedna Straussova opera, „Kavalir s ružom“ davne 1968. godine.

Govoreći o odabiru naslova, Marin Blažević kazao je: „Orkestar i ansambl Opere susreću se s izazovom kojeg smo prihvatili s punom odgovornošću, a vjerujem da ćemo dokazati da smo najozbiljnija operna kuća u Hrvatskoj. Prihvaćamo, riskirajući pritom, umjetničke izazove koji nisu standardni, koji nisu dio mainstream opernog repertoara. Do sada se svaki rizik pokazao vrijednim u umjetničkom smislu.“

U ovoj produkciji orkestar je postavljen na pozornicu i sastavni je dio scenografije predstave koja se izvodi u orkestralnoj rupi i na platformi pruženoj u gledalište.

„Krenuli smo od povijesnog razdoblja, ali ne onog u kojem se događa mit, već onog u kojem je opera ‘Elektra’ skladana, dakle prvog desetljeća 20. stoljeća. Vizualni aspekt predstave i glumačka ekspresija nadovezuju se na slikarski fovizam, izrazito koloristički pravac. ‘Elektru’, koja se obično prikazuje u mračnim i sivim tonovima i ambijentima, prikazat ćemo u koloristički izražajnim kostimima. Tu je i ekspresionistički stil glume koji se počeo razvijati upravo u vrijeme nastajanja ‘Elektre’”.

Marin Blažević je s Alanom Vukelićem osmislio i scenografiju te rasvjetu, Sandra Dekanić autorica je kostimografije, a Mila Čuljak koreografije.

„’Elektra’ je jedna od opera s vrha popisa želja svakog dirigenta, glazbenika. Ravnat ću najbrojnijim orkestrom do sada u Rijeci. Bio je to veliki izazov, a iza nas je vrlo naporan rad. Kod ove je opere zadivljujuće što glazba, poput rijeke, kontinuirano teče, pa kada završi, imate osjećaj da je kraj došao prebrzo. Užitak je i za sviranje i za slušanje. To je remek-djelo koje zaslužuje biti izvođeno”, kazao je maestro Ville Matvejeff.

Petar Kovačić istaknuo je kako se osim triju solistica u glavnim ulogama, ističu ansambli solista i zbora Opere HNK Ivana pl. Zajca, te nastavio: „S obzirom da je prije 51 godinu izveden Straussov ‘Kavalir s ružom’, ‘Elektra’ je, na neki način, naš zalog za budućnost. Sada je najbolje vrijeme za Straussa. Došli smo do razine na kojoj se smijemo usuditi razmišljati o takvom naslovu. Sve se posložilo da je to sada moguće”.

Po prvi put u riječkoj Operi Finkinja Helena Juntunen, sopranistica internacionalne karijere, projekt je najavila riječima „spektakularno, zapanjujuće, posebno.“ Operu je opisala krajnje teškom, toliko zahtjevnom da je tek rijetki mogu izvesti, posebice na način na koji njene scenske partnerice, Maida Hundeling i Dubravka Šeparović Mušović pjevaju. „Elektra zvuči kao da je zaista dvadesetogodišnjakinja. To se ne događa – pjevačica pjeva po notama, nadjača toliko brojni orkestar i još uvijek zvuči mlado i svježe! A nitko ne pjeva tako okrutnu majku toliko sjajno kao Dubravka Šeparović Mušović!”, kazala je solistica u ulozi Elektrine sestre Krizotemis.

Dubravka Šeparović Mušović izrazila je sreću što svoju prvu Klitemnestru radi u Rijeci u režiji Marina Blaževića i što muzičku potporu ima u maestru Villeu Matvejeffu s kojim je prošle godine na Ljetnoj klasici u pulskoj Areni ostvarila, kako je rekla, svoju najbolju Amneris. „Opera ‘Elektra’ je operni događaj sezone u Hrvatskoj. Smatram da riječko Kazalište svojim potezom pokazuje da je na vrhu nacionalnih kazališta u državi. Dužnost nacionalnog kazališta je da izvodi najteži i najveći operni repertoar. U Rijeci imam mogućnost sve svoje skrivene umjetničke porive do kraja izraziti. Ovdje se događa prava umjetnost”, kazala je gošća, nacionalna prvakinja Dubravka Šeparović Mušović .

Ekskluzivno je potom Marin Blažević najavio kako će se Dubravka Šeparović uz Dianu Haller, Renatu Pokupić i Anamariju Knego sljedeće sezone pojaviti u operi „Julije Cezar u Egiptu”. A Maida Hundeling vratit će se ulogom u „Tristanu i Izoldi” Richarda Wagnera, najspektakularnijem projektu riječke Opere u sklopu programa EPK Rijeka 2020.

U predstavi sudjeluju i članovi Baleta te glumci Hrvatske i Talijanske drame.

Reprizna izvedba „Elektre” je još samo u subotu 1. lipnja u 19 sati.

Sljedeće sezone „Elektra” će biti izvedena u Cankarjevom domu u suradnji sa Slovenskom filharmonijom.

Foto & Video galerija