COPLAND, CASTELNUOVO-TEDESCO, DVOŘAK
Na programu:
Aaron Copland: Appalachian spring – suita za orkestar
Mario Castelnuovo-Tedesco: Koncert za gitaru i orkestar br. 1, u D-duru, op. 99
Allegretto
Andantino alla romanza
Ritmico e cavalleresco
***
Antonín Dvořák: Osma simfonija u G-duru, op. 88
Allegro con brio
Adagio
Allegretto grazioso
Allegro ma non troppo
TRAJANJE KONCERTA
Koncert traje oko dva sata s jednom pauzom.
Karizmatični gitaristički virtuoz uspješne međunarodne karijere Petrit Çeku napokon i na pozornici HNK Ivana pl. Zajca, s orkestrom riječke Opere, pod dirigentskim vodstvom TaeJung Leeja!
Južnokorejac s bečkom adresom TaeJung Lee, jednako uspješan kao simfonijski i kao operni dirigent, vrlo brzo stekao je reputaciju inspirativnog i predanog mladog maestra. Hvale ga najveći dirigenti današnjice. Njegov dugi popis suradnji s važnim orkestrima, festivalima, opernim kućama, opernim pjevačima zaista je impresivan. Slavni maestro Zubin Mehta kaže: „TaeJung Lee talentiran je i izvrstan dirigent neizmjernih individualnih vještina i izvanredne muzikalnosti!”
Petrit Çeku (1985) dobitnik je brojnih najvažnijih prvih nagrada međunarodnih natjecanja, a iznimnom ekspresivnošću i senzibilnošću osvojio je publiku i kritiku svjetskih dvorana i pozornica. Za publiku riječkog Kazališta će Koncert za gitaru i orkestar br. 1 privlačne orkestracije i mediteranske melodioznosti talijanskog skladatelja Maria Castelnuova-Tedesca (1895 – 1968).
Zahvaljujući popularnosti svojih skladanih baleta, američki skladatelj Aaron Copland (1900 – 1990) postao je sinonim za američku klasičnu glazbu. Publici i kritici omiljena i najprepoznatljivija skladba koju nazivaju transcedentnim djelom zbog uklapanja narodne tradicije u vrlo suvremenu senzibilnost, „Appalachian spring” odražava mladenački američki duh, poletnih i optimističnih osjećaja.
Osmu simfoniju u G-duru Antonín Dvořak (1841 – 1904) skladao je 1889. u ljetnoj rezidenciji u češkom selu Vysoká. Osma je ispunjena životnim radostima i divljenju prirodi, uz naklonost češkoj i slovačkoj narodnoj glazbi. Simfonija je s velikim oduševljenjem publike i kritičara praizvedena u praškoj koncertnoj dvorani Rudolfinum 1890. godine, zatim u Londonu i Frankfurtu iste godine, uskoro i u Chicagu, a dirigirao je sam Dvořak. Tadašnji britanski mediji prozvali su ga jedinim živućim skladateljem koji je dostojan zvati se Beethovenovim nasljednikom.
Američki skladatelj Aaron Copland (1900 – 1990) dovršio je „Appalachian spring” 1944. godine. Skladbu naručenu 1942. naslovio je „Balet za Marthu”. Koreografkinja Martha Graham dala je vrlo kratku uputu kako glazba treba odražavati mladenački američki duh, s proljetnim i optimističnim osjećajima nade. Skladatelj tada nije niti naslućivao ono što je uslijedilo. Zahvaljujući popularnosti svojih skladanih baleta, Aaron Copland postao je sinonim za američku klasičnu glazbu. Naslov „Appalachian spring” pojavio se tek kada su oduševljena publika i kritika na praizvedbi shvatili da djelo evocira krajolik zapadne Pennsylvanije. Kritičari su je naknadno okarakterizirali kao omiljenu i najprepoznatljiviju američku skladbu, umješnim stapanjem narodne tradicije s vrlo suvremenom senzibilnošću, čineći ju tako transcedentnim djelom. Za „Appalachian spring” dobio je 1945. godine Pulitzerovu nagradu. Copland je bio i poznati skladatelj filmske glazbe. Ima četiri nominacije za Oscara i jednog osvojenog – za najbolju originalnu glazbu 1950. u filmu „The Heiress” („Nasljednica”). Firentinski skladatelj Mario Castelnuovo-Tedesco (1895 – 1968) jedan je od najistaknutijih skladatelja za klasičnu gitaru za koju je skladao oko stotinu djela, što solo, što s orkestrom. Njegova glazba privlačne orkestracije i mediteranske melodioznosti preuzima ritmičku snagu i uravnotežene forme impresionizma, neoklasicizma i ruske škole. Zabrinut za situaciju u Italiji 30-ih godina prošlog stoljeća, kao Židov i dobro znana figura tadašnjeg talijanskog glazbenog društva, 1939. emigrira u SAD. Upravo u tom stresnom razdoblju skladao je Koncert za gitaru i orkestar br. 1 u D-duru, posvećen legendarnom gitaristu Andrésu Segoviji. Castelnuovo-Tedesco poznavao je instrument i znao balansirati zvuk gitare i punoću orkestra. Njih dvojica dokazali su kako se gitara itekako može čuti „iznad” orkestra. Segovia je kazao kako je ovaj koncert nježni skladateljev „oproštaj od toskanskih brda koja je napustio”. Živeći u Hollywoodu u Kaliforniji, Castelnuovo-Tedesco bio je iznimno produktivan skladajući glazbu za više od 250 filmova. Osmu simfoniju u G-duru Antonín Dvořak (1841 – 1904) skladao je 1889. godine. Rad skladan u ljetnoj rezidenciji u češkom selu Vysoká slavi jednostavne životne radosti i divljenje čudima prirode, uz naklonost češkoj i slovačkoj narodnoj glazbi. Dvořak je stvarao nezaboravne melodije i kristalno čistu orkestraciju, a Osmu simfoniju skladao je nastojeći stvoriti djelo drugačije od drugih simfonija. Ovim je djelom zaista našao svoj, samo svoj jedinstveni simfonijski put. Osma simfonija je s velikim oduševljenjem publike i kritičara praizvedena u praškoj koncertnoj dvorani Rudolfinum 1890. godine, zatim u Londonu i Frankfurtu iste godine, uskoro i u Chicagu, a dirigirao je sam Dvořak. Tadašnji britanski mediji prozvali su ga jedinim živućim skladateljem koji je dostojan zvati se Beethovenovim nasljednikom.
La voce del popolo-Petrit Ceku virtuosismo eccezionale
Fiuman.hr-Osvrt: Koncert Petrita Çekua u Zajcu
Moja Rijeka-Petrit Ceku nastupio prvi put u riječkome HNK-u
HRT Radio Rijeka-Izvrstan simfonijski koncert koji odjekuje dugo nakon svoga završetka
Novi list-Gitaristički virtuoz Petrit Çeku: Opsesiju prema glazbi je apsolutno nemoguće objasniti
HRT Radio Rijeka-Petrit Ceku: gitaristički virtuoz uspješne međunarodne karijere
Rijeka klik-GITARISTIČKI VIRTUOZ PETRIT ÇEKU STIŽE U ZAJC
Mic.hr-„Copland, Castelnuovo-Tedesco, Dvořak”
Scena.hr-Petrit Çeku u HNK: Copland, Castelnuovo-Tedesco-Dvorak
Kigo.hr-Nostalgični simfonijski koncert u HNK Rijeka
Nacional.hr-HNK IVANA PL. ZAJCA Koncert pod ravnanjem maestra TaeJung Leea uz nastup Petrita Çekua