divertimento

DIVERTIMENTO

Dirigent:
Solist:
Koncertna majstorica:
Izvodi:
Inspicijenti:

23. siječnja 2024.
Trajanje:
1:50

Upoznajte čari hrvatskih majstora i vječnih klasika na koncertu posvećenome umijeću divertimenta! Gostujući dirigent Alan Bjelinski i solist Petar Kovačić, uz Riječki simfonijski orkestar, pripremili su za vas čarobne zvukove Igora Stravinskog, Dubravka Palanovića, Brune Bjelinskog te Felixa Mendelssohna. Od minucioznih suita do simfonijskih dostignuća, Divertimento svakome od vas donosi pregršt trenutaka za pamćenje i uživanje u glazbi.

 

Program

Igor Stravinski (1882. – 1971.): 2. suita za mali orkestar, KO38
I. March
II. Valse
III. Polka
IV. Galop

Dubravko Palanović (1977.): Koncert za violončelo i orkestar
I. stavak
II. stavak
III. stavak

Solist: Petar Kovačić, violončelo

Bruno Bjelinski (1909. – 1992.): Divertimento za orkestar
I. Tempo di marcia
II. Scherzando – vivo
III. Andante sostenuto
IV. Allegro vivace

Felix Mendelssohn (1809. – 1847.): 4. simfonija u A-duru,op.90; „Talijanska“
I. Allegro vivace
II. Andante con moto
III. Con moto moderato
IV. Saltarello

 

Igor Stravinski, Suita br. 2 za mali orkestar

Samim otvaranjem večerašnjeg koncerta, izvodeći Suitu br. 2 za mali orkestar Igora Stravinskog, najavljujemo šaroliko glazbeno stvaralaštvo 20. stoljeća. Suita br. 2 za mali orkestar (1921.) sadrži četiri plesna stavka: Marš, Valcer, Polku i Galop. Izuzetnom vještinom instrumentacije, Stravinski zadaje velike izazove za svakog pojedinog glazbenika te uz različite tematske i ritmičke figure, raspisuje note koje traže aktivnu komunikaciju unutar orkestra koji u svega sedam minuta izvodi četiri zabavna plesa s radosnim i galopirajućim završetkom.

 

Dubravko Palanović, Koncert za violončelo i orkestar

O svojem koncertnom djelu sam Dubravko Palanović piše sljedeće: „U ovoj sam skladbi posegnuo za prilično klasičnom formom koncerta. Karakterističan punktirajući ritmički obrazac s početka i odgovor violončela mahnitim šesnaestinskim pulsom, kao i dvije teme u prodornoj i ugodnoj lagi violončela koje imaju česti dijalog sa solističkim puhačima, čine okosnicu prvoga stavka. Tome kontrastiraju orkestralni odsjeci koji tematski materijal donose na drugi način, donoseći pritom nove zvukovne boje, ali i razvijajući dramatsku napetost stavka. Jasno se ističe kadenca violončela kojom sam htio istaknuti raskošne palete i mogućnosti samog instrumenta, te interpreta, pa tako i pustiti maštu da buja. Drugi je stavak poput romanse ili nokturna s meditativno inspirirajućom dionicom violončela na početku, koja iz duboke lage izranja i „iz tmine izlazi k svjetlu“. Stavak nosi posebnu priču, narativ istkan najfinijim nitima moje intime i unutarnjih previranja, težnji i vječnoga cilja prema svjetlu i spokoju. U trećem stavku posegnuo sam za baroknom motorikom koja se naginje u ritmovima i harmonijama jazza te se modernistički ističe i virtuoznost izvođača. Tu se, kao u klasičnom rondu, isprepliću dijalozi i nadmetanja solista i orkestra, a u energičnoj atmosferi stavak kulminira naslojavanjem trilera svake sekcije, dočekujući tako zaključni odgovor violončela.“

Solist večerašnjeg koncerta, Petar Kovačić svoju ulogu opisuje sljedećim riječima: „Iako tehnički zahtjevan, ovaj je koncert pisan izrazito čelistički, pa je i vježbanje bilo užitak. Jasno je segmentalno definiran i logičan za interpretaciju. Ono u čemu je Dubravko majstor jest melodija. U tome je tajna koncerta – prijelazi iz virtuoznih u lirske dijelove, poput otvaranja vrata različitih odaja raskošnih palača. Vjerujem da je ovo pravi dar čelistima i da će se češće svirati.“

 

Bruno Bjelinski, Divertimento za orkestar

Ova četverostavačna kompozicija počinje s forte tutti akcentom, pozivajući obou da u karakteru marša donese prvu temu. Odgovor joj je druga, nježnija legato-tema. Kroz cijeli stavak se isprepliću solističke dionice uz poznate motive, sve do orkestralnog punog zvuka sa stalno prisutnim Tempo di marcia. Drugi stavak, pod naslovom Scherzando-vivo juri sa sretnom, zaigranom temom, koju kroz osam taktova svira truba, a metrika je 3+2 četvrtine. Drugi dio ovog stavka je lirski. U toplom pianissimu gudači donose drugu temu preko espressivo violončela kroz bogatu harmoniju u plemenitom forte sve do smiraja koje pozdravlja solo prva violina, a nakon koje slijedi Da capo al Fine. Treći stavak Andante sostenuto velika je ljubavna tema. Kao pjesma, posvećena je drvenim puhačima, gudačima i prvoj horni. Zadnji stavak Allegro vivace u 6/8 mjeri ima dvije teme. Prvu temu donose gudači s energičnim i brzim šesnaestinkama ne popuštajući napetost do druge teme, one pobjedničke, koja optimistično poziva sve instrumente na čvrsti i sigurni zajednički finale.

Divertimento je bogat harmonijama. U njemu se prepoznaje stil skladatelja koji vješto iskazuje ravnotežu melodije, ritma, zanosa, dramatike i lirske izražajne ekspresije, kao i poznavanje tehničkih mogućnosti svakog instrumenta. Ovo djelo iz bogatog opusa Brune Bjelinskog trajna je vrijednost koja se i danas svira na koncertnim podijima te u kazališnim kućama.

 

F. Mendelssohn, Talijanska simfonija

Putujemo u Italiju na način kako ju je F. Mendelssohn doživio između 1829. i 1832. godine. To su plodne godine u njegovom stvaralaštvu tijekom kojih i nastaje Talijanska simfonija. Prvi stavak je pun energije i optimizma, osjeća se vreva ljudi na piazzama, što se osjeti među puhačima koji izvode brzu 6/8 osminsku harmonsku pratnju u A-duru, dok gudači donose prvu temu. Slijedi razvoj do druge teme koju donose klarineti i fagoti u E-duru. Provedba nas dovodi do neočekivane treće teme u d-molu koju donose druge violine nakon čega slijedi novi razvoj u kojem se dvije teme spajaju i naslanjaju jedna na drugu, stvarajući ritmičke elemente i gradeći most prema reprizi, koja je skraćena, te nakon koje prelazi na kodu.

Mendelssohna je za drugi stavak (Andante con moto) inspirirala religijska procesija gdje padamo u tamnu boju d-mola sa zajedničkim otvaranjem cijelog orkestra (bez timpana i horni), a nakon kojeg slijedi prva tema koju donose oboa, fagoti i viole. Drugu temu čujemo u A-duru s nježnom bojom klarineta koja se razvojem modulira i dovodi ponovno do prve teme, ovaj put u a-molu, nakon čega se opet pojavljuje druga tema, koja svoju svjetlu boju obogaćuje flautama. Na kraju slijedi koda s mirnim i odumirajućim korakom s motivom prve teme. Treći stavak Con moto moderato u mjeri 3/4, podsjeća na formu ABA s kodom poput menuet-trio-menuet. Prva tema je u violinama u oktavi, na dominantnoj harmoniji kojoj nježno odgovaraju drveni puhači. Nastavlja se s istom mišlju u kojoj se modulira i traži sjena u molu. Sve se razbistri, i prvi dio se zatvara na elegantan način bez ponavljanja. U srednjem dijelu (trio) fagoti i horne svojim novim motivom pozivaju prve violine i flaute na odgovore. Fraza dolazi do kraja sa samo četiri svirača nakon čega slijedi ponavljanje (Menuet) s prvom temom koja razvojem u tišini dolazi do kode sa smirujućim, mekanim završetkom.

Četvrti stavak Saltarello, Presto inspiriran je talijanskim narodnim plesom u kojem je opsesivni ritam koji će cijelim stavkom dominirati. Nakon kratkog energičnog uvoda pojavljuje se prva tema u flautama, slijedi razvoj i modulativni most do druge teme koju donose prve violine, također u triolama. Sve je u ritmu tarantelle, miješaju se i spajaju različiti, odgovarajući elementi do provedbe gdje nakon pojavljivanja motiva prve teme dolazi do figure u gudačima koja podsjeća na fugato koji se proširuje preko puhača do povratka u ritam tarantelle koja se miješa sa Saltarellom do kode, koja s oba spojena elementa završava Simfoniju. Orkestar zahtjeva izvođenje malim pokretima s čistim i kratkim, kontroliranim zaletima koji ne dozvoljavaju distrakciju.

Nit koja povezuje sva djela je vesela i melodijski razigrana glazba kroz tri stoljeća.

 

Alan Bjelinski

Skladatelj i kontrabasist, Dubravko Palanović (Zagreb,1977.), na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu 1999. godine diplomirao je kontrabas u klasi Josipa Novosela, dok je 2008. diplomirao kompoziciju u klasi Željka Brkanovića.

Bio je član renomiranog omladinskog orkestra „Gustav Mahler“ pod vodstvom Claudia Abbada, a trenutačno profesionalno djeluje u Zagrebačkoj filharmoniji kao kontrabasist. Osnivač je ansambla „Acoustic Project” u kojem sklada, aranžira i svira.

Skladao je za ugledne orkestre i ansamble,kao što su Zagrebačka filharmonija, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, orkestar i zbor Hrvatskog narodnog kazališta „Ivana pl. Zajca“ u Rijeci, Salzburška komorna filharmonija, Moskovski simfonijski orkestar, Zagrebački solisti, Cantus ansambl, Zagrebački puhački ansambl, Varaždinski komorni orkestar i Zadarski komorni orkestar. Od dosadašnjih djela za simfonijski orkestar, mogu se izdvojiti: „Koncertna uvertira“ (2007.), „Ex profundo exitus“ (2008.), „In medio ignis“ (2014.), „Koncert za violončelo i orkestar“ (2015.), „Simfonija „Jasan dan““(2018.) „Suita „Iz Hrvatske““(2018.), „Tesla“ (2023.)

Osvojio je niz nagrada za svoje skladbe, među kojima je i druga nagrada (prva nije dodijeljena) na natjecanju „Reinl-Stiftung“ u Beču 2004. godine za skladbu „Muzika za gudače i marimbu“. Dobitnik je i nagrade za „najbolju umjetničku skladbu hrvatskog autora 2007.“ Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog za skladbu „Koncertna uvertira“, Rektorove nagrade za skladbu „Emphates za gudače“, izvedenu na Muzičkom biennalu u Zagrebu 2007., kao i treću nagradu na međunarodnom skladateljskom natjecanju „Maurice Ravel“ za skladbu „Doloroso“. Njegove skladbe izvode se na festivalima kao što su : ISCM Svjetski dani glazbe, Muzički biennale Zagreb, Osorske glazbene večeri i Moskovske jeseni. Skladbe su mu objavljene na nosačima zvuka Zagrebačkog puhačkog ansambla, Papandopulo kvarteta, Zagrebačkih solista, ansambla Acoustic Project i Acoustic Project Strings, na solističkim albumima flautista Danija Bošnjaka i flautistice Ane Batinice.

Novi album ansambla Acoustic Project iz 2022., „Furious Dance“, koji se aktivno promovira na koncertnim podijima, gotovo je u cijelosti sastavljen od njegovih skladbi.

Krajem 2023. izlazi mu prvi autorski album pod izdavačkom kućom „Cantus“ na kojemu se nalazi šest skladbi nastalih u zadnjih desetak godina, među kojima je i „Koncert za violončelo i orkestar“ sa Petrom Kovačićem na violončelu i Alanom Bjelinskim kao dirigentom.

Za Zagrebačku filharmoniju radio je i dva glazbeno-scenska djela za djecu sa redateljicom Petrom Radin: „Zimogrozni“ (2013.) i „Božić kod Zimogroznih“ (2019.)

Klasika.hr – OPTIMISTIČAN TON DIRIGENTU BLISKE PARTITURE UZ VRSNOG SOLISTA

SoundGuardian – SIMFONIJSKI KONCERT „DIVERTIMENTO“: VEDAR I RAZIGRAN NASTAVAK KONCERTNE SEZONE RIJEČKOG SIMFONIJSKOG ORKESTRA

Svijet kulture – Simfonijski koncert „Divertimento“: Vedar i razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Regionalni – Simfonijski koncert „Divertimento“: Razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Kigo.hr – HNK Zajc // Divertimento, simfonijski koncert vedrih i razigranih melodija

Extravagant – Simfonijski koncert „Divertimento“: Vedar i razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Glazba.hr – Simfonijski koncert „Divertimento“ Riječkog simfonijskog orkestra

ArtKvart – Simfonijski koncert „Divertimento“: Vedar i razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

HRT Radio Rijeka – “Divertimento” za razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Novi list – Riječki simfonijski orkestar, Alan Bjelinski i Petar Kovačić u utorak u “Zajcu”

La Voce del popolo – «Divertimento»: tre secoli uniti in una serata

Culturenet.hr – ‘Divertimento’ – koncert Riječkog simfonijskog orkestra

Moja Rijeka – Simfonijski koncert „Divertimento“

Teklić.hr – Simfonijski koncert „Divertimento“: Vedar i razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Torpedo – Simfonijski koncert „Divertimento“: Vedar i razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Riportal – Simfonijski koncert „Divertimento“: Vedar i razigran nastavak koncertne sezone Riječkog simfonijskog orkestra

Foto & Video galerija
Generalni pokrovitelj Riječkoga simfonijskog orkestra