S PRESS KONFERENCIJE „HRVATSKA DRAMA – TRANSFORMACIJE“:
TRANSFORMACIJE POČINJU S PREMIJEROM „NA TRI KRALJA ILI KAKO HOĆETE“

8. travnja 2022.

Shakespeareova komedija „Na Tri kralja ili kako hoćete“ u režiji Franke Perković te u adaptaciji i dramaturgiji Gorana Ferčeca koja će biti premijerno izvedena u utorak 12. travnja posljednja je ovosezonska premijera ansambla Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca. Kako je pojasnio intendant Marin Blažević na današnjoj konferenciji za novinare pod nazivom „Hrvatska drama – Transformacije“, nakon doba pandemije i riječkih kazališnih sezona „Opstanak 1“ i „Opstanak 2“, sljedeće će dvije sezone nositi nazive „Transformacije 1“ i „Transformacije 2“. Naime, na današnjoj je konferenciji bilo riječi o različitim aspektima transformacije u Hrvatskoj drami, strategije, programa i ansambla, pa je osim premijernog naslova „Na Tri kralja ili kako hoćete“, predstavljena nova glumačka generacija sa studija glume riječke Akademije primijenjenih umjetnosti te su najavljeni i najznačajniji projekti ansambla Hrvatske drame do kraja 2024. godine.

 

„Na Tri kralja…“ kao podsjetnik na vedrinu i smijeh, na zaljubljenost i žudnju

Redateljica Franka Perković istaknula je kako je autorska ekipa predstave, iskoristivši ogroman potencijal fantastičnog ansambla Hrvatske drame, napravila upravo ono što je željela. “Željeli smo donijeti ono što, uslijed svih nedaća koje su nas zadesile, publici nedostaje, a to je svojevrsni podsjetnik na vedrinu i smijeh, na zaljubljenost i žudnju. U toj su nam komediji zabune upravo rodni identiteti bili zanimljiv poticaj da se igramo i zabavljamo tim zabunama. Nastojali smo stvoriti mogućnost da u predstavi uživa publika, ali i glumački ansambl dok je stvara, i čini mi se da smo u tome uspjeli“, rekla je Franka Perković. Posebno je naglasila da, po njezinom sudu, glumački ansambl riječke Hrvatske drame ulazi među tri najbolja ansambla u široj regiji te da ga čine iznimno talentirani, uspješni i kvalitetni glumci i glumice vrlo širokih mogućnosti glumačkog izraza. „Stoga mi je posve neobjašnjivo i šokantno kada se ta činjenica relativizira pa čak i podcjenjuje.“

Autor adaptacije i dramaturg Goran Ferčec rekao je kako ova predstava transformacije nastaje u vremenu koje doista priziva promjenu i transformaciju. „I proces rada na predstavi je prošao kroz niz transformacija: iz teksta smo „maknuli“ povijesni kontekst i arheologiju koja nije u dijalogu s današnjim vremenom, a zadržali sve ono što se danas može razumjeti i biti važno“, kazao je Ferčec i dodao kako se ovakav proces ne bi mogao provesti s bilo kojim glumačkim ansamblom, već samo s rijetkima poput ansambla Hrvatske drame.

„Prije svega moram istaknuti međusobnu igru, ono glumačko prepoznavanje i bogatu suradnju bez kojih ne bismo uspjeli ostvariti svoje uloge na način na koji smo ih ostvarili. Našla sam se u tri različita polja identiteta i roda te istraživala gdje su slobode i ograničenja tih identiteta“, rekla je glumica Aleksandra Stojaković Olenjuk koja igra ulogu Viole. Edi Ćelić koji tumači Orsina izrazio je zahvalnost na procesu nastanka predstave koji je proširio njegov glumački jezik i otkrio mu pravu veličinu Shakespearea.

 

Hrvatska drama obogaćena novom glumačkom generacijom s riječke Akademije

Jelena Lopatić, koja također glumi u predstavi, govorila je o novoj generaciji svojih mladih kolega, glumica i glumaca s Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci kojima je i predavala, a to su Nikola Nedić, Mario Jovev, Romina Tonković, Ana Marija Brđanović i Deni Sanković. „Sretna sam što se obogaćujemo. Kada sam došla u ansambl Hrvatske drame, glumila sam s glumicama i glumcima koji su mi bili uzori i od kojih sam učila. Nadam se da i ja sada učim novu generaciju, iako su oni toliko dobri i s takvom lakoćom igraju da su već posve ravnopravni sa starijim kolegama“, rekla je Jelena Lopatić. No, s njom se nisu složili mladi Ana Marija Brđanović i Deni Sanković koji su istaknuli kako još imaju za naučiti iz bogatog iskustva i znanja starijih kolegica i kolega što je za njih dragocjeno.

 

Koprodukcije s kazalištima Južne Amerike i Afrike

U posljednjem dijelu konferencije, ravnateljica Hrvatske drame Renata Carola Gatica najavila je najznačajnije naslove i projekte do kraja 2024. godine. „Treba znati da riječki dramski ansambl pokušava zadovoljiti Rijeku, vrlo zahtjevan grad i pri tome, kao jedino profesionalno kazalište za odrasle, pokriti širok raspon žanrova poput primjerice sedam zagrebačkih kazališta: osim dramskih predstava širokog dijapazona, poduciramo i mjuzikle, predstave za djecu i mlade, radimo eksperimentalne projekte“, rekla je na početku Renata Carola Gatica.

Za sezonu 2022./2023. najavila je Fellinijev „Amarcord“ u režiji Luciana Delprata i u koprodukciji s pulskim INK-om, potom Lorcinu „Yermu“ kao glazbeno-dramski spektakl u režiji Rajne Racz, potom „Rastanke“ Mani Gotovac u režiji Anastazije Jankovske čime će se riječko Kazalište pokušati bar dijelom odužiti svojoj bivšoj intendantici te „Frankesteina“ Mary Shelley u režiji Tamare Kučinović u kojoj će se, nakon iznimno uspješne predstave „I Cyrano i djevojčica“ LGBTQ+ tematike, ponovno baviti „drugačijom ljubavlju“.

Sezona 2023./2024. pod nazivom „Latino sezona“ će, kako je rekla ravnateljica Gatica, učiniti odmak od eurocentrističkog kazališnog pogleda i ući u dijalog sa zanimljivim autorima i partnerima s raznih strana svijeta, prije svega, Južne Amerike i Afrike. Tako će u koprodukciji s nacionalnim kazalištem Urugvaja, Teatrom Solis i kolumbijskim Festivalom Manizales biti realizirana predstava „Macondo“, adaptacija Marquezova romana „100 godina samoće“ nekoliko urugvajskih, kolumbijskih i hrvatskih dramatičara i redatelja. Carla Zúñiga, jedna od najznačajnijih redateljica i dramatičarki nove generacije u Čileu, pristala je za „Zajc“ napisati predstavu o migracijskim i kolonijalističkim odnosima između Čilea i Hrvatske, a njezina će komedija biti ostvarena u koprodukciji s festivalom “Santiago a mil” i Compañía “La Niña horrible”. U koprodukcija s INT-om (Nacionalnim institutom argentinskog kazališta) i Festivalom Mercosur bit će uprizoren Krležin „Kristofor Kolumbo“ te će se u režiji Luciana Delprata baviti kolonijalnim odnosom Europe i Južne Amerike.

U okviru velikog projekta Europske unije sufinanciranog iz programa Kreativna Europa “Deconfining“ u kojem riječki HNK sudjeluje zajedno s 12 partnera iz 11 europskih i jedne afričke države, Hrvatska drama će ostvariti koprodukciju s najvećim afričkim kazalištem, Grand Théâtre National Doudou Ndiaye Coumba Rose (National Theatre Dakar) iz Senegala.

Foto & Video galerija
 
Sponzor
Sponzor