„TRISTAN I IZOLDA“: KAZALIŠNO ISKUSTVO I DOŽIVLJAJ KOJI ĆE VAS PROMIJENITI ZAUVIJEK

18. veljače 2020.

Četiri godine od prvotne ideje i početka planiranja velikog projekta, povijesna, prva Wagnerova opera u vlastitoj produkciji te istodobno prva opera u programu Rijeka 2020-EPK, „Tristan i Izolda“, u režiji Anne Bogart a pod ravnanjem maestra Villea Matvejeffa, u riječkom će HNK Ivana pl. Zajca biti premijerno izvedena u subotu, 22. veljače 2020. s početkom u 18.00 sati.
Kako je na najavnoj konferenciji za medije kazao intendant Marin Blažević, prije četiri je godine maestro Matvejeff došao na ideju kako bi opernog Wagnera u Rijeci trebalo „otvoriti“ upravo „Tristanom i Izoldom“, jednim od vrhunaca njegova opernog stvaralaštva. Potom se, u New Yorku, Blažević susreo s legendarnom redateljicom Anne Bogart koja je pak prihvatila režirati prvog riječkog Wagnera.
„Na kraju procesa, koji je započeo prije četiri godine, nakon odgledane generalne probe, mogu reći kako je Anne Bogart, prema mome poimanju, uspjela ostvariti ideal operne režije“, kazao je Marin Blažević te pojasnio kako je riječ o fascinantnoj fuziji glazbene i scenske partiture, koju je nazvao svojevrsnom vizualnom simfonijom.
Blažević je posebno istaknuo kraj predstave kao jedan od onih doživljaja kazališnog čina „koji vas promijene zauvijek“.
„Wagneru treba pristupiti s puno hrabrosti i spremnošću na kontemplaciju, a gledajući kazališni čin, istodobno se treba zagledati i u sebe“, poručio je riječki intendant.
Predstavljajući interprete naslovnih uloga, za Maidu Hundeling koja će nastupiti u ulozi Izolde, kazao je kako je riječ o umjetnici koja čim stupi na pozornicu postaje scenskim normativom.
„Maida Hundeling nameće se kao ona umjetnička osobnost zbog koje se postavljaju neke opere i za koju se rade režije. S druge strane, Lars Cleveman kao Tristan ima jedan od najtežih zadataka, toliko težak da se, gledajući ga i slušajući, gotovo morate zapitati hoće li preživjeti do kraja. Ovaj projekt ne bi bio moguć bez njihovih senzacionalnih scenskih i pjevačkih nastupa“, kazao je Blažević o gostujućim solistima te naglasio kako će „boje riječkog ansambla u velikim ulogama braniti Ivana Srbljan i Robert Kolar i svojim debijima u wagnerijanskom opernom repertoaru spremno stati uz bok iskusnim kolegama“.

Govoreći o pristupu režiji ove opere i razlikama u odnosu na dosadašnje režije, Anne Bogart je istaknula kako, za razliku od većine drugih opere s puno radnje i događanja, u ovoj operi dvoje glavnih protagonista, Tristan i Izolda, tijekom četiri i pol sata pokušavaju umrijeti te je stoga i rad na ovoj operi poseban, drugačiji i posve neusporediv s drugim njenim, ranijim režijama. Kao posebno zahtjevno istaknula je usklađivanje glazbe odnosno priče u glazbi i onog vizualnog u svakom trenutku ili, kako je kazala „onoga što čujete i vidite“.

Svi su solisti, njih četvero, govorili o iznimnoj zahtjevnosti svojih rola i zahtjevnosti interpretacije Wagnera uopće. Dok je Maida Hundeling uspoređivala ulogu Izolde s ulogom Elektre kojom je prošle sezone oduševila i kritiku i publiku u Rijeci te bila ispraćena dugotrajnim stajaćim ovacijama, Lars Cleveman, koji će ulogu Tristana pjevati u čak šestoj produkciji po redu, osvrnuo se na to kako je ova uloga tijekom dvadeset godina rasla i razvijala se u njemu, nazvavši je putovanjem kroz život, doživljaj kojeg se, zahvaljujući vlastitom životnom iskustvu, mijenjao, a neki segmenti interpretacije postajali lakšima ili pak težima.

Ivana Srbljan je usporedila ulogu Brangane i ulogu Carmen, u kojima će ove sezone nastupiti, te istaknula njihove karakterne razlike, a Robert Kolar je kao posebnost naveo što su kod Wagnera solisti uronjeni u orkestralno tkivo s kojim se moraju moći „izboriti“ te Wagnera nazvao nadogradnjom koja stiže nakon što su svi drugi operni skladatelji otpjevani.
„Opera „Tristan i Izolda“ dio je programskog pravca Doba moći u programu EPK, koji se bavi riječkom poviješću i propitivanjem granica“, kazala je Irena Kregar Šegota, direktorica partnerstava i sudjelovanja Rijeke 2020 te nastavila: „ A Wagner propituje granice, iako ne one fizičke, već one umjetničke i duhovne.“ Posebno zadovoljstvo izrazila je činjenicom što u riječkom „Zajcu“, ključnom programskom partneru EPK, nastaje kokreacija najboljih domaćih i svjetskih snaga.

Na konferenciji su predstavljeni ekskluzivni kokteli Tristan i Izolda prema originalnoj kreativnoj recepturi članova Udruge konobara i barmena Hrvatske te izvedbi CcbyScorpio. Koktele osmišljene isključivo za riječke izvedbe “Tristana i Izolde”, publika će moći, po promotivnim cijenama, kušati u pauzama predstave, a Kazalište je za publiku osiguralo i male zalogaje.

 

Foto & Video galerija