Premijera TRISTAN I IZOLDA
Richard Wagner

RIJEKA 2020 - EUROPSKA PRIJESTOLNICA KULTURE
Dirigent:
Redateljica:
Uloge:
Tristan: Lars Cleveman
Brangäne: Ivana Srbljan
Kurwenal: Robert Kolar
Marke: Luka Ortar
Kormilar: Dario Bercich
Mladi mornar: Aljaž Farasin
Solo na engleskom rogu:
Ansambl:
Scenograf i kostimograf:
Scenski pokret:
Oblikovanje svjetla:
Oblikovatelj videa:
Asistent redateljice:
Asistentica kostimografa:
Koncertni majstor:
Vokalna priprema:
Jezična savjetnica:
Zborovoditeljica:
Prijevod libreta na hrvatski jezik:
Korepetitor:
Inspicijenti:
Riječki simfonijski orkestar
Šaptačica:
Natalya Marycheva

Premijera: 22. veljače 2020.

Libreto: Richard Wagner prema poemi “Tristan und Isolt” Gottfrieda von Straßburga iz 13. stoljeća.

Operu koja odbacuje konvencionalne pojmove vremena i prostora mnogi nazivaju početkom moderne glazbe.

Riječka Opera prvi put u svojoj povijesti producira neku operu Richarda Wagnera i to: „najsmionije i najoriginalnije djelo u mom životu”, kako je zapisao sam Wagner!
Temeljena na srednjovjekovnoj legendi, romantična glazbena tragedija u tri čina o uzvišenoj ljubavi i smrti „Tristan i Izolda”, povjerena je slavnoj američkoj redateljici Anne Bogart. Solističku podjelu predvodi impresivna Maida Hundeling, nezaboravna riječka Elektra, koja će tako u dvije sezone Rijeci predstaviti dvije najznačajnije i najzahtjevnije sopranske uloge njemačkog opernog repertoara.
Često se opera „Tristan i Izolda” svrstava u red najekstremnijih opera ikad napisanih. Početni akord u uvodu mnogi nazivaju početkom moderne glazbe nakon kojeg se u glazbu uvela kromatičnost i disonanca. Ova opera odbacuje konvencionalne pojmove vremena i prostora i često je, zbog neriješenih suspenzija, teško prepoznati završetke (i početke). Redateljica postavlja pitanje je li moguće povesti publiku na putovanje i lišiti je vlastite privrženosti ovome (zemaljskom) svijetu. Može li publika simbolički ispiti ljubavni napitak zajedno s Tristanom i Izoldom? Možemo li stvoriti sinestetički svijet u kojem prestajemo biti sigurni gdje počinju i završavaju naša osjetila?
Disonanca između pojedinca i svijeta središnja je drama Tristana i Izolde. Opera prodire u vrtlog neispunjenih čežnji, seksualnih žudnji i bolnih nerazriješenih napetosti dva pred-frojdovska lika. Naša će produkcija neprimjetno putovati iz doslovnog, materijalnog svijeta u subjektivnu metafizičku senzibilnost, i zatim ponovno natrag materijalnom, istražujući Wagnerove riječi: „Život i smrt, čitavo značenje postojanja vanjskog svijeta, ovisno je samo o unutarnjim pokretima duše”.

 

Izvodi se na njemačkom, uz titlove na hrvatskom i engleskom jeziku.

Predstava, s pauzama nakon prvog i drugog čina, traje oko četiri i pol sata.

 

Anne Bogart: SINESTEZIJSKI SVIJET

Pretpostavlja se da je opera „Tristan i Izolda” Richarda Wagnera najekstremnija opera ikad napisana. Akord koji otvara preludij smatra se početkom moderne glazbe, uvodeći kromatiku, disonancu i, prema skladatelju Arnoldu Schoenbergu, čak i atonalnost. Općenito, opera odbacuje konvencionalne pojmove vremena i prostora. Često je, zbog neriješenih suspenzija, teško prepoznati završetke (i početke). Pitam se je li moguće kreirati putovanje za publiku koje stimulira skok u kojem možemo napustiti vezanosti za ovaj svijet i transcedentirati pod novim velom – svjetla i tame, ljubavi i smrti? Može li publika simbolično ispiti ljubavni napitak s Tristanom i Izoldom? Možemo li kreirati sinestezijski svijet u kojem prestajemo biti sigurni gdje počinju i završavaju naša osjetila? ? Disonanca, nesklad između pojedinca i svijeta, središnja je drama „Tristana i Izolde”. Opera zalazi u ljudski fenomen neispunjene čežnje, seksualne žudnje i patnji zbog neriješenih tenzija dvoje predfrojdovskih likova. Mogu li se pojedinac i svijet sjediniti i uskladiti u stanje ekspanzije, sveobuhvatnosti svega što se može znati, osjetiti i učiniti? Naša će produkcija s lakoćom putovati od doslovnog, materijalnog svijeta do subjektivnog ,metafizičkog senzibiliteta i natrag, istražujući Wagnerove riječi: „Život i smrt, čitavi smisao postojanja vanjskoga svijeta, ovisi samo o unutarnjim kretanjima duše”.

Novi list – Bili smo na probi riječke Opere, evo što spremaju za premijeru Tristana i Izolde

Tportal – Mira Furlan predstavila legendarnu američku redateljicu Anne Bogart

Rijeka danas – Mira Furlan u Zajcu razgovara s Anne Bogart

Kanal Ri – Anne Bogart i Mira Furlan u foyeru HNK Ivana pl. Zajca

Moja Rijeka – Glazbeni salon: Mira Furlan razgovara sa slavnom redateljicom Anne Bogart

Riportal – U petak u “Zajcu” Mira Furlan razgovara s redateljicom Anne Bogart: Kakvog ćemo “Tristana i Izoldu” čuti i vidjeti?

Akademija Art – Glazbeni salon ususret premijeri “Tristana i Izolde”

Extravagant – Glazbeni salon ususret „Tristana i Izolde“: SA SLAVNOM REDATELJICOM ANNE BOGART RAZGOVARA MIRA FURLAN!

Culturenet – Glazbeni salon ususret premijeri ‘Tristana i Izolde’ u Rijeci

Film-mag.net – HNK Ivan pl. Zajc: Mira Furlan razgovara s Anne Bogart

Novi list – Prvi pravi riječki Wagner: Najavljena premijera opere “Tristan i Izolda”

Radio Rijeka – Premijera “Tristana i Izolde”: prva Wagnerova opera u riječkoj produkciji

Tportal – Čuvena Wagnerova opera ‘Tristan i Izolda’ na sceni riječkog HNK: ‘To je doživljaj koji vas promijeni’

Lanterna – PRVI RIJEČKI WAGNER – „TRISTAN I IZOLDA“

Moja Rijeka – Prvi riječki Wagner: Generalna proba “Tristana i Izolde” uoči premijere u Zajcu

Nacional – HNK Ivana pl. Zajca: Premijera Wagnerove opere ‘Tristan i Izolda’

Torpedo – Prvi puta u povijesti u Rijeci se postavlja opera slavnog Richarda Wagnera – Najavljena premijera “Tristana i Izolda”

La Voce – «Tristano e Isotta» sul palcoscenico fiumano

Fiuman – Prvi riječki Wagner – “Tristan i Izolda”: Kazališno iskustvo i doživljaj koji će vas promijeniti zauvijek

Kanal Ri – TRISTAN I IZOLDA

Glas Istre – Najavljena premijera “Tristana i Izolde” u riječkome HNK

Rijeka danas – Prvi riječki Wagner – ‘Tristan i Izolda’: Kazališno iskustvo i doživljaj koji će vas promijeniti zauvijek

Show bizz – Premijerno će se izvesti prva Wagnerova opera u programu Rijeka 2020-EPK „Tristan i Izolda“

Teklić – Prvi riječki Wagner „Tristan i Izolda” – Neponovljivo kazališno iskustvo

Sound Guardian – Tristan i Izolda premijerno u riječkom HNK

Samo pozitivno – Prvi puta u povijesti u Rijeci postavljena neka opera slavnog Richarda Wagnera – Tristan i Izolda

Akademija Art – PRVI RIJEČKI WAGNER – “TRISTAN I IZOLDA”: KAZALIŠNO ISKUSTVO I DOŽIVLJAJ KOJI ĆE VAS PROMIJENITI ZAUVIJEK

Kigo – PRVI RIJEČKI WAGNER – TRISTAN I IZOLDA

Culturenet – Premijera ‘Tristana i Izolde’ u riječkome HNK-u

Film-mag – Premijera opere ‘Tristan i Izolda’ u riječkom HNK-u

Moja Rijeka – Ove subote premijera opere “Tristan i Izolda” u produkciji HNK Ivana pl. Zajca

HRT magazin – Wagnerovi ‘Tristan i Izolda’ oduševili Rijeku

Radio Rijeka – Publika uronila u senzibilni svijet Wagneove opere “Tristan i Izolda”

La Voce – «Tristano e Isotta»: ovazioni meritate

Novi list – Riječkoj Operi stajaće ovacije za impresivnu premijernu izvedbu “Tristana i Izolde”: “Bravo!”

Torpedo – Prvi riječki Wagner donio grandioznu večer za “Zajčevu” Operu: “Tristan i Izolda” ispraćeni ovacijama

Glas Istre – U Rijeci premijerno prikazana Wagnerova opera “Tristan i Izolda”

N1 – U Rijeci premijerno prikazana Wagnerova opera “Tristan i Izolda”

Radio Rijeka – Premijera “Tristana i Izolde”: prva Wagnerova opera u riječkoj produkciji

Moja Rijeka – Opera “Tristan i Izolda”

Urbancult – Prvi riječki Wagner – ”Tristan i Izolda”

24 world news – Čuvena Wagnerova opera ‘Tristan i Izolda’ na sceni riječkog HNK: ‘To je doživljaj koji vas promijeni’

Plava Kamenica – Opera Tristan i Izolda traje četiri sata. Pa je riječki HNK ljudima naručio vagnerijanske koktele za pauze

Novi list – Veličanstveno uprizorenje Wagnerova univerzuma: Što je pokazala premijera “Tristana i Izolde”

La Voce – «Tristano e Isotta»: ovazioni meritate

Fiuman – Stajaće ovacije za Tristana i Izoldu, prvu izvedbu neke Wagnerove opere u Rijeci

Vijenac – Prva Izolda za pamćenje

Operaclick – Fiume – Teatro Ivan Zajc: Tristan und Isolde

Le salon musical – Fiume: a Tristan und Isolde non si addice la “diversità”

Bella Una vita all’Opera – RICHARD WAGNER PER LA PRIMA VOLTA A FIUME: TRISTAN UND ISOLDE CONQUISTA IL TEATRO IVAN ZAJC. GRANDE PROTAGONISTA MAIDA HUNDELING 

Trpimir Matasović – kritika “Tristana i Izolde”

Klasika.hr – AMBICIOZNO, ALI BEZ DOVOLJNO STRASTI

 

Foto & Video galerija