Donosimo kritičke osvrte na izvedbe na cijenjenom Savonlinna Opera Festivalu opernih jednočinki ostvarenih u koprodukciji s HNK-om u Osijeku, „Arlecchino“ i „Gianni Schicchi“.
Cijele kritike pronaći ćete na poveznicama, a evo samo nekoliko citata:
“Busonijev operni raritet i Puccinijevo remek-djelo čarobno se dopunjuju tijekom večeri gostovanja hrvatske opere u Savonlinni.”
“Busonijev Arlecchino ne može se smatrati pravim remek-djelom, već laganom pričom budući da se temelji na likovima commedije dell’arte, koji, međutim, ne razvijaju neku posebnu dubinu ličnosti kako djelo napreduje.
Dapače, radnja napreduje s priličnom količinom izmiješanih priča, a što posebno održavaju i kontroliraju glumci Serena Ferraiuolo i Giulio Settimo, koji zajednički izvode ulogu Arlecchina. Ugodno je gledati njihov fizički scenski rad i njihove brze reakcije, a oni također stvaraju okruženje za prave pjevače u operi, koji čine jak ansambl.”
“Gianni Schicchi, u režiji Fabrizia Melana, čista je komedija smještena na granici između srednjeg vijeka i renesanse, koja djeluje prirodno bez distanciranja okvira priča ili modernizacije. Iz jasnog epohalnog okruženja prirodno proizlazi zabava vođena likovima.”
“Interpretacije solista zračile su talijanskim duhom te je u kvalitetnom solističkom ansamblu najupečatljiviji bio tenor Bryan Lopez Gonzalez (Rinuccio), sopranistica Darija Auguštan (Lauretta) i bariton Giorgio Surian (Gianni Schicchi).”
Samuli Tiikkaja, HELSINKI SANOMAT (Cijelu kritiku pročitajte ovdje)
“Dočekalo nas je najprije obilno veselje poput commedije dell’arte, ludilo, karneval i vrlo raznovrsna glazba, zatim tradicionalna, vješta i vrlo nedvosmislena izvedba opere poznate po jednoj ariji.
Večer dvaju djela riječke Opere daje dobar presjek umijeća i tradicije te kuće. Opera Arlecchino nikada prije nije bila izvedena u Finskoj i moram reći da me ostavila pomalo zapanjenom. Puno se događa, puno rekvizita i ljudi, spletkarenja i zavjera, zafrkavanja, sramoćenja, ološa i budala i glazbe u kojoj se ponekad čuju odjeci ranog 20. stoljeća, ali i citati operne tradicije.”
“Bilo je sjajno vidjeti karikaturalnu glumu, tjelesnost i uglađeno ludilo pravih talijanskih glumaca commedije dell’arte. Predstava je bila poput karnevala ili izvedbe klauna.”
“Serena Ferraiuolo i Giulio Settimo, ženski i muški dio lika Arlecchina, dovoljno su dobar razlog da pogledate ovu operu, čak i ako ne shvatite cjelovitost djela. Glumci su glavni dio opere, ali na pozornici su i sjajni pjevači poput Emilije Rukavine kao Colombine, Leona Košavića kao luckastog Mattea i Bože Jurića Pešića kao šarmantnog tenora.”
“Ako me Arlecchino ostavio pomalo zbunjenom, ali u isto vrijeme i oduševljenom, druga opera večeri, Puccinijev Gianni Schicchi, ponudila je vrlo tradicionalnu, jasnu i nedvosmislenu opernu umjetnost. Redatelj je operna legenda Fabrizio Melano, koji je režirao već 50 sezona, od kojih 30 u njujorškoj Metropolitan Operi.”
“Opera se uvelike oslanja na naslovnog junaka, pa riječka Opera, srećom, ima i popriličan adut u stražnjem džepu: bas-baritona Giorgia Suriana, koji je ostvario vrhunsku karijeru na svjetskim koncertnim pozornicama.
Surian više nije mlad, ali ima snažan glas i vrhunsku glumu. Uloga gospodina-prevaranta Schicchija zahtijeva vještog komičara, a Surian je upravo takav. Schicchi vara varalice, ali još kako!”
Riitta-Leena Lempinen-Vesa, Itä-Savo (Cijelu kritiku pročitajte ovdje)
Foto: Jussi Silvennoinen