Prije nego „Otello” krene na put prema grčkom otoku Kreti, imate prilike ispratiti ovu Verdijevu operu s riječke scene 5. listopada s početkom u 19 sati.
Donosimo razgovor s nositeljem naslovne uloge, grčkim tenorom Dimitrisom Paksoglouom kojega je riječka publika mogla ranije gledati u ulogama Cavaradossija („Tosca”), Turiddua („Cavalleria rusticana”), Pinkertona („Madama Butterfly”) i Pollionea („Norma”).
Izvest ćete „Otella” za riječku publiku, a onda čitava produkcija pakira kofere i putuje u Grčku, u Heraklion na Kreti. Jeste li uzbuđeni?
Ovo je jedinstven događaj! Toliki broj ljudi dolazi sa stranom produkcijom u Grčku, orkestar, zbor, solisti Opere, baletni ansambl – rijetka je to prilika. I veliki uspjeh za nas! Uzbuđen sam što sam jedan od izvođača. Zbog toga mi se još više misli vrti po glavi, osjećam još veću tremu, jer želim da, nakon toliko truda i tog velikog zajedničkog pothvata,sve savršeno uspije.
U naslovnoj ste ulozi Otella, kažu znalci rizičnoj za glas, u jednoj od najtežih tenorskih uloga jer dramatski naboj u glasu mora nadići gustu orkestraciju.
Uloga Otella je jedna od najzahtjevnijih na mojem repertoaru. No, osjećam se ugodno u toj ulozi, uloga s takvim zahtjevima odgovara mom glasu. Ono što doista volim kod „Otella” jest to što uloga zahtijeva stvarno mnogo glume. Otello je Shakespeareov lik, klasični lik, uloga je puna emocija, drame, strasti, ogromnih razlika i suprotnosti. U isto vrijeme morate biti nježni, sentimentalni, a onda odjednom preokret. Otello je velika uloga, i glazbeno i glumački. U kazalištima diljem svijeta rijetko se uopće postavlja ova opera. Nema mnogo tenora koji mogu iznijeti tu ulogu. Nadam se da ja mogu! (smijeh)
Olakšava li vam to što iza sebe imate i glumačku karijeru?
Da, svakako jest lakše jer sam glumac. Ali svejedno, uloga je jako izazovna.
Uloga Otella bila je moj san koji se sada ostvaruje.
Upravo sam se sjetio, pjevačku karijeru sam započeo upravo tom ulogom, na zadnjoj godini atenskog Konzervatorija radio sam baš 4. čin, ulogu Otella! Lijepo je kad se sada toga sjetim…
Zapravo, vidim sada, tada se rodila ta moja želja i samo je rasla: jednoga dana želim pjevati tu veliku ulogu. Sada se to događa! Za mene je ovo iznimno važan trenutak.
Dakle, s riječkom Operom debitirat ćete u ulozi iz snova, kao Otello?
Tako je, prvi put ću pjevati Otella. Oduševljen sam i uzbuđen zbog toga. Naročito što se debi događa baš u Rijeci, ovdje se radi izvrstan posao. S Marinom se savršeno razumijem, jako lijepo radimo zajedno, s maestrom Myronom također koji je moj sunarodnjak.
Kada malo bolje razmislim, ne znam koliko se puta uopće dogodilo da Grci rade zajedno izvan Grčke?! Rijetka je to pojava.
Otello ima svoju Desdemonu, kako se s našom sopranisticom Anamarijom Knego razumijete?
O, ma dajte! Anamarija je fenomenalna! Divna kolegica. Na pozornici je stvarno sjajna podjela, dragi ljudi, odlični pjevači.
Anamarija kao Desdemona i ja kao Otello imamo mnogo zajedničkih scena, puno pjevamo skupa, ona je kao… Poznato vam je kako se radi s plastelinom? Eto, ona je kao plastelin, gdje god je stavite, kako god je dotaknete, što god napravite, ona se izvrsno prilagođava na pozornici! Stalno daje sve od sebe. Savršena je glazbena umjetnica, apsolutno sentimentalna pjevačica, što je prekrasno, a pruža mnogo, pruža sve! Na svakoj probi! Dijelimo toliko intimnih trenutaka u predstavi, emocije, strast… Za ovakve uloge ne čekate dati preko 100 % tek pred publikom, ovakve uloge grade se na probama. Nemate vremena drugačije. Callas je rekla: „Moram pjevati 120 % na probama da bih mogla pjevati 80 % na izvedbama”. Posve se slažem.
Kod Otella i Jaga vječita je napetost, znamo što mletački vojskovođa Otello na kraju učini, ostajemo zapanjeni količinom zla i manipulacije mletačkog zastavnika. U ulozi Jaga je američki bariton Daniil Alekseenko.
Daniil je izvrstan Jago. Otello je uloga u kojoj se sve vrti oko moći. A moć je jako krhka. Tko doista ima moć..? Što više moći imaš, više se na tebe može utjecati. Otello je baš takva osoba, dok Jago nije samo zao. On je gore od toga. Koristi se zlom kako bi postigao – ništa! Uopće ne pobjeđuje. Na kraju, ne dobiva ništa! On bježi. Čini zlo zbog zla samog! Nema nikakvih ambicija. Takav je Jago. To je za Otella još gore. Otello ubije Desdemonu, potom i sebe. Uništava si život – za što?! Ni za što! Strašno!
U svakom slučaju, pozivam publiku, ne propustite posljednju izvedbu „Otella” u Rijeci! Budite u kazalištu u srijedu u 19,00 sati! Opera traje oko tri sata, ima jednu pauzu i nezaboravan je doživljaj. Ja jedva čekam!
Razgovarala Andrea Labik