TRILOGIJA O HRVATSKOM FAŠIZMU Bakhe–Aleksandra Zec–Hrvatsko glumište
Oliver Frljić i Marin Blažević

Autorski tim:
Redatelj: Oliver Frljić
Dramaturg: Marin Blažević
Osobe:
Bakhe, Hrvatsko glumište: Nika Mišković / Jerko Marčić
Bakhe, Hrvatsko glumište: Jasmin Mekić
Aleksandra Zec, Hrvatsko glumište: Jelena Lopatić / Tanja Smoje / Damir Orlić / Nikola Nedić
Hrvatsko glumište: Dražen Mikulić / / Nina Batinić
Aleksandra Zec (Djevojčice): Jana Mileusnić, Lucia Filičić, Nina Batinić i Morana Mladić

Zahvaljujemo Splitskom ljetu na suradnji.

Trilogiju o hrvatskom fašizmu započeli smo na Splitskome ljetu 2008. godine, zabranjenom pa ipak odigranom predstavom Bakhe o skrivanju i negiranju ratnih zločina počinjenih tijekom rata u Hrvatskoj protiv njezinih građana nehrvatske nacionalnosti. Euripidovu tragediju sveli smo na višekratno ponavljanje izvještaja Glasnika o ubojstvu izvršenom izvan prostora predočenog na pozornici, o činu komadanja tijela (sparagmos) koji prema predstavljačkoj konvenciji ipak valja zadržati u granicama teksta/govora, dakle izvan pogleda gledatelja. Već Bakhe su najavile drugi i treći dio trilogije, najprije temu konkretne žrtve, a potom i temu odgovornosti za zločin, ali ne one bjelodane i izravne odgovornosti počinitelja, nalogodavca ili ideologa, nego odgovornosti onog kazališta koje ratni zločin prešućuje, relativizira ili čak generira.

Predstava Aleksandra Zec zaokupljena je najekstremnijim zločinom – činom ubojstva djeteta. Djevojčica Aleksandra Zec ubijena je nakon što je svjedočila ubojstvu vlastita oca i potom vlastite majke. Aleksandra Zec povezuje sva tri dijela Trilogije. Predstavom Hrvatsko glumište postavljamo pitanje: može li se ono što većina hrvatskoga glumišta proizvodi od rata naovamo uopće nazivati kazalištem, ako bi naime kazalište trebalo biti društveni, etički i umjetnički čin koji zločinu ima hrabrosti dati ime, oduzeti pravo na razlog i odrediti mjeru krivnje? Kakvo je to uopće kazalište, to
većinsko hrvatsko glumište, koje ne prepoznaje tragediju svojih sugrađana? Kakvo je to kazalište koje na fašizam odgovara – fašizmom?
Trilogija znači da sve tri predstave možete konačno gledati kao tri čina – jedne.
Ovo je kraj Trilogije, ali ne i kraj našeg obračuna s hrvatskim fašizmom.
Smrt fašizmu, sloboda narodu!
Oliver Frljić i Marin Blažević, redatelj i dramaturg