Premijera OTELLOGiuseppe Verdi
Libreto: Arrigo Boito
prema tragediji „Othello” Williama Shakespearea
Pitamo se u našem Otellu:
Zašto mnogi koji sebe smatraju predstavnicima tradicionalne riječke operne publike i uporno se uzdaju u svoju naklonost Verdiju, tom istom Verdiju oduzimaju pravo na – tragediju, pa njegove opere (čak i Traviatu i Rigoletta) najradije gledaju i slušaju kao neobavezne melodrame, bezbolne spojeve historicističkog ugođaja i prepoznatljivih melodija? Ima li u takvom okruženju Verdijev «previše mračni» Otello ikakvu šansu?
Ako bismo Otella opisali kao «glazbenu dramu», pitamo se – kako intenzivirati i dinamički varirati odnos između dramske i glazbene dimenzije u predstavi opere kojom se Verdi više nego u ijednom drugom djelu približio žanrovskom konceptu Richarda Wagnera i zapravo ga nadmašio, očigledno svjestan da je u osnovi dramske forme i napetosti dijalog, nasuprot monologu odnosno wagnerijanskim monologiziranim dijalozima?
U našoj smo predstavi Otella posebnu pažnju posvetili glumačkoj izvedbi. Kako dramaturški i koreografski osmisliti odnos između simboličke i realističke geste; do koje mjere graditi fikcionalni identitet lika iz glumačkih identiteta naših opernih pjevačica i pjevača? Kako godine i izglede učiniti nevažnima spram osobnosti i izvedbene odlučnosti, snage, iskrenosti?
Odvija li se radnja ove opere nužno u zbilji ili Otellovoj noćnoj mori? Izazvanoj ljubomorom? Opsesivnim karakterom? Njegovim kompleksom autsajdera? Čija odnosno čega je Otello – žrtva? Porijekla? Pripadnosti? Statusa? Ambicije? Nagle naravi? Jaga? Svih koji primjećuju drugačiju boju njegove kože? Osim Desdemone?
Odvija li se radnja ove opere nužno u zbilji ili u Jagovu teatru zla? Zašto bismo njegovu djelovanju tražili motiv, odgovor na – zašto? Zar je zlo moguće racionalizirati?
Kako scenski prikazati svijet kojemu su granice prema snu i teatru, mori i zlu, raspršene i neodredive? Svijet u koji se ne ulazi, iz kojeg se ne izlazi (sa scene); u kojem se pojavljuje i – nestaje? Kao sjena, privid, utvara, snolika slika, sugestija, silueta…
Može li Emilija postati više od sporednog lika, osvojiti dramaturšku ulogu značajniju od Jagove žene i Desdemonine pratilje, opstati u svijetu koji ženu svodi na funkciju u reprodukciji vrste i nacije, objekt u dometu želje drugog spola, kolateralnu žrtvu u «ratnim igrama» muževa, očeva, braće? Može li lik Emilije biti putokaz za feminističko čitanje opere o Otellu, odnosno – Desdemoni?
Pitamo se: zašto se ova tragična opera uopće zove Otello, a ne – Desdemona? Ili, u «mračnoj» realnosti svijeta koji nas zarobljuje – Jago?
Neupitno – predstava Desdemone / Otella / Jaga nastala je kao suradnja u kojoj su čvrste granice autorskih uloga prevladane. Selma Banich nije bila samo koreografkinja nego i najbliža dramaturška sugovornica; Sandra Dekanić nije bila samo kostimografkinja nego i kreatorica kostima koji upravo scenografski ispunjavaju prostor; Dalibor Fugošić i Alan Vukelić nisu samo oblikovali svjetlo nego i kreirali svjetlosnu instalaciju u funkciji scenografije.
Neupitno – ovu predstavu posvećujem svojoj kćeri Margareti, mladoj ženi koja uporno odbija biti bilo čijom žrtvom; svakoj ženi koja se bori žrtvom ne postati, i svakoj ženi koja žrtvom nikada nije smjela biti!
Marin Blažević, dramaturg-redatelj
Orkestar i zbor Opere te Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka uz Dječji zbor „Toretta“ i Djevojački zbor PZM „Josip Kaplan“
- Trajanje predstave:
Opera traje dva sata i trideset minuta, s jednom pauzom poslije drugog čina.
Opera na talijanskom, uz titlove na hrvatskom jeziku.
- Napomena: u operi se koristi stroboskop (izmjenični bljeskovi svjetla)
U predstavi se koristi dio video materijala “French Frigate Latouche-Tréville (D646) Vs Huge Storm”, snimljen iz helikoptera, objavljen pod cc licencom autorice Anastasie Moraiti.
Zahvaljujemo donatoru
Partneri projekta
Nacional.hr-FOTO: Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu ‘Otella’
Showbizz-Publika iz pet zemalja doputovala u Rijeku radi “Otella”
HRT Radio Rijeka-Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu “Otella”
Scena.hr-Otello ostavilo bez daha publiku iz pet zemalja
Rijeka danas-Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu ‘Otella’
Fiuman.hr-Na “Otella” u Zajc stigli gledatelji iz pet država
Kigo.hr-Publika iz pet zemalja došla na izvedbu hvaljenog „Otella“
Liburnija.net-U oku kamere: Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu ‘Otella’
Apolitični.hr-DESET AUTOBUSA DOVEZLO PUBLIKU IZ PET ZEMALJA NA IZVEDBU „OTELLA“
Teklić-Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu „Otella“
La voce del popolo-Turisti da tutta Europa per vedere l Otello fiumano
Showbizz-Dvije izvedbe “Otella” u HNK Ivana pl. Zajca
Apolitični.hr-Otello u Rijeci, pogledajte s guštom
Mic.hr-“Otello” u HNK u Rijeci
Nacional-HNK IVANA PL. ZAJCA Prvi zajednički nastup Giorgia i Christiana Suriana u operi ‘Otello’
Novi list-Reprize Otella u Zajcu: Giorgio i Christian Surian prvi put zajedno
Scena.hr-Otac i sin u operi Otello: Giorgio i Christian Surian
Moja Rijeka-“Otello” će prvi put na sceni spojiti dvojicu Suriana
Kigo.hr-TRAVANJSKE IZVEDBE OPERE „OTELLO“
Fiuman.hr-Travanjske izvedbe opere “Otello” u Zajcu
Urbancult-Travanjske izvedbe opere ”Otello” u Zajcu!
Teklić-Travanjske izvedbe opere „Otello“
Novi list-Priča o ocu i sinu Surianu – iskusni bas bariton Giorgio i mladi tenor Giorgio Christian
HRT Radio Rijeka-Anamarija Knego Vidović: Od flaute do opernoga pjevanja
Matica-Šekspirijanska i verdijanska snaga
Apolitični.hr-„Otello“ – operni spektakl kao poezija svjetla i sjene
La voce del popolo-Nei tenebrosi incubi di un intrigante Otello
HRT Radio Rijeka-Nicoletta Olivieri: “Imala sam sreću raditi s vrhunskim opernim pjevačima!”
HRT Radio Rijeka-“Otello“ vrhunska izvedba koja ostavlja dubok trag u svakom gledatelju
Novi list-Marin Blažević: “Publika će na sceni vidjeti Otellovu noćnu moru”
Večernji list-Stopedeset izvođača na riječkoj pozornici u Verdijevom Otellu
T-portal-U riječkom HNK premijerno izveden ‘Otello’
Showbizz-Otello – operni spektakl kao poezija svjetla i sjene
Apolitični.hr-„Otello“ – operni spektakl kao poezija svjetla i sjene
Ziher-PREMIJERA U HNK ZAJC: VERDIJEVA OPERA “OTELLO” KAO POEZIJA SVJETLA I SJENE
Kigo.hr-OPERNA DRAMA O ZLU I LJUBAVI
Rijeka-HNK IVANA PL. ZAJCA – OTELLO: OPERNA DRAMA O ZLU I – LJUBAVI
Scena.hr-Operno remek-djelo Otello u HNK
Liburnija- Otello-operni spektakl kao poezija svijetla i sjene
Hit portal-‘OTELLO’ – OPERNI SPEKTAKL KAO POEZIJA SVJETLA I SJENE!
Fiuman-U srijedu u Zajcu premijera Verdijeve opere “Otello”
Teklić-Operni spektakl kao poezija svjetla i sjene
Mic.hr-Dvije premijere opere ‘Otello’ u riječkome HNK
Urbancult-Operni spektakl ”Otello” kao poezija svjetla i sjene
Liburnija.com-“Otello”-operni spektakl kao poezija svjetla i sjene
Film mag-Premijera opere ‘Otello’ u riječkom HNK-u
HRT Radio Rijeka-Nakon više od pola stoljeća, “Otello” opet na pozornici riječkog Kazališta
La voce del popolo-Due prime e un cast stellare per Otello
Novi list-Čak dvije premijere opere »Otello« u riječkome HNK
Nacional.hr-Dvije premijere opere “Otello” u riječkome HNK
Culturenet-Dvije premijere opere ‘Otello’ u riječkome HNK