Premijera OTELLO
Giuseppe Verdi

Dirigent:
(5. i 7. travnja 2017.): Zoran Juranić
Dramaturg-redatelj:
Uloge:
Otello: Luis Chapa
Desdemona: Anamarija Knego
Lodovico: Slavko Sekulić
Montano: Dario Bercich
Suradnica za scenski pokret i koreografkinja:
Oblikovatelj svjetla i scene:
Asistent dirigenta:
Asistentica dramaturga-redatelja:
Koncertni majstor:
Vokalna priprema:
Zborovoditeljica:
Korepetitorice:
Inspicijentice:
Šaptačica:

Premijera 1; 28.1.2017. Premijera 2: 1.2.2017.

Libreto: Arrigo Boito

prema tragediji „Othello” Williama Shakespearea


 

Pitamo se u našem Otellu:

Zašto mnogi koji sebe smatraju predstavnicima tradicionalne riječke operne publike i uporno se uzdaju u svoju naklonost Verdiju, tom istom Verdiju oduzimaju pravo na – tragediju, pa njegove opere (čak i Traviatu i Rigoletta) najradije gledaju i slušaju kao neobavezne melodrame, bezbolne spojeve historicističkog ugođaja i prepoznatljivih melodija? Ima li u takvom okruženju Verdijev «previše mračni» Otello ikakvu šansu?

Ako bismo Otella opisali kao «glazbenu dramu», pitamo se – kako intenzivirati i dinamički varirati odnos između dramske i glazbene dimenzije u predstavi opere kojom se Verdi više nego u ijednom drugom djelu približio žanrovskom konceptu Richarda Wagnera i zapravo ga nadmašio, očigledno svjestan da je u osnovi dramske forme i napetosti dijalog, nasuprot monologu odnosno wagnerijanskim monologiziranim dijalozima?

U našoj smo predstavi Otella posebnu pažnju posvetili glumačkoj izvedbi. Kako dramaturški i koreografski osmisliti odnos između simboličke i realističke geste; do koje mjere graditi fikcionalni identitet lika iz glumačkih identiteta naših opernih pjevačica i pjevača? Kako godine i izglede učiniti nevažnima spram osobnosti i izvedbene odlučnosti, snage, iskrenosti?

Odvija li se radnja ove opere nužno u zbilji ili Otellovoj noćnoj mori? Izazvanoj ljubomorom? Opsesivnim karakterom? Njegovim kompleksom autsajdera? Čija odnosno čega je Otello – žrtva? Porijekla? Pripadnosti? Statusa? Ambicije? Nagle naravi? Jaga? Svih koji primjećuju drugačiju boju njegove kože? Osim Desdemone?

Odvija li se radnja ove opere nužno u zbilji ili u Jagovu teatru zla? Zašto bismo njegovu djelovanju tražili motiv, odgovor na – zašto? Zar je zlo moguće racionalizirati?

Kako scenski prikazati svijet kojemu su granice prema snu i teatru, mori i zlu, raspršene i neodredive? Svijet u koji se ne ulazi, iz kojeg se ne izlazi (sa scene); u kojem se pojavljuje i – nestaje? Kao sjena, privid, utvara, snolika slika, sugestija, silueta…

Može li Emilija postati više od sporednog lika, osvojiti dramaturšku ulogu značajniju od Jagove žene i Desdemonine pratilje, opstati u svijetu koji ženu svodi na funkciju u reprodukciji vrste i nacije, objekt u dometu želje drugog spola, kolateralnu žrtvu u «ratnim igrama» muževa, očeva, braće? Može li lik Emilije biti putokaz za feminističko čitanje opere o Otellu, odnosno – Desdemoni?

Pitamo se: zašto se ova tragična opera uopće zove Otello, a ne – Desdemona? Ili, u «mračnoj» realnosti svijeta koji nas zarobljuje – Jago?

Neupitno – predstava Desdemone / Otella / Jaga nastala je kao suradnja u kojoj su čvrste granice autorskih uloga prevladane. Selma Banich nije bila samo koreografkinja nego i najbliža dramaturška sugovornica; Sandra Dekanić nije bila samo kostimografkinja nego i kreatorica kostima koji upravo scenografski ispunjavaju prostor; Dalibor Fugošić i Alan Vukelić nisu samo oblikovali svjetlo nego i kreirali svjetlosnu instalaciju u funkciji scenografije.

Neupitno – ovu predstavu posvećujem svojoj kćeri Margareti, mladoj ženi koja uporno odbija biti bilo čijom žrtvom; svakoj ženi koja se bori žrtvom ne postati, i svakoj ženi koja žrtvom nikada nije smjela biti!

Marin Blažević, dramaturg-redatelj


 

Orkestar i zbor Opere te Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka uz Dječji zbor „Toretta“ i Djevojački zbor PZM „Josip Kaplan“

  • Trajanje predstave:

Opera traje dva sata i trideset minuta, s jednom pauzom poslije drugog čina.

Opera na talijanskom, uz titlove na hrvatskom jeziku.

  • Napomena: u operi se koristi stroboskop (izmjenični bljeskovi svjetla)

U predstavi se koristi dio video materijala “French Frigate Latouche-Tréville (D646) Vs Huge Storm”, snimljen iz helikoptera, objavljen pod cc licencom autorice Anastasie Moraiti.

Zahvaljujemo donatoru 

HEP_logo-web

Partneri projekta 

logo u krugu bijeli

PIKO

Podjela za izvedbe u travnju

Nacional.hr-FOTO: Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu ‘Otella’

Showbizz-Publika iz pet zemalja doputovala u Rijeku radi “Otella”

HRT Radio Rijeka-Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu “Otella”

Scena.hr-Otello ostavilo bez daha publiku iz pet zemalja

Rijeka danas-Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu ‘Otella’

Fiuman.hr-Na “Otella” u Zajc stigli gledatelji iz pet država

Kigo.hr-Publika iz pet zemalja došla na izvedbu hvaljenog „Otella“

Liburnija.net-U oku kamere: Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu ‘Otella’

Apolitični.hr-DESET AUTOBUSA DOVEZLO PUBLIKU IZ PET ZEMALJA NA IZVEDBU „OTELLA“

Teklić-Deset autobusa dovezlo publiku iz pet zemalja na izvedbu „Otella“

La voce del popolo-Turisti da tutta Europa per vedere l Otello fiumano

Showbizz-Dvije izvedbe “Otella” u HNK Ivana pl. Zajca

Apolitični.hr-Otello u Rijeci, pogledajte s guštom

Mic.hr-“Otello” u HNK u Rijeci

Liburnija.net-Travanjske izvedbe opere ”Otello“: Prvi put zajedno Giorgio i Christian Surian; Ivana Srbljan prvi put kao Emilia

Nacional-HNK IVANA PL. ZAJCA Prvi zajednički nastup Giorgia i Christiana Suriana u operi ‘Otello’

Novi list-Reprize Otella u Zajcu: Giorgio i Christian Surian prvi put zajedno

Scena.hr-Otac i sin u operi Otello: Giorgio i Christian Surian

Moja Rijeka-“Otello” će prvi put na sceni spojiti dvojicu Suriana

Kigo.hr-TRAVANJSKE IZVEDBE OPERE „OTELLO“

Fiuman.hr-Travanjske izvedbe opere “Otello” u Zajcu

Liburnija.com-Travanjske izvedbe opere “Otello”: Prvi put zajedno Giorgio i Christian Surian; Ivana Srbljan prvi put kao Emila

Urbancult-Travanjske izvedbe opere ”Otello” u Zajcu!

Teklić-Travanjske izvedbe opere „Otello“

Rijecanin.rtl.hr-U SRIJEDU POSEBAN „OTELLO“: Otac i sin Surian, Giorgio i Christian, prvi put zajedno na sceni kao solisti

Novi list-Priča o ocu i sinu Surianu – iskusni bas bariton Giorgio i mladi tenor Giorgio Christian

HRT Radio Rijeka-Anamarija Knego Vidović: Od flaute do opernoga pjevanja

Kritikaz-Forza Marin!

Matica-Šekspirijanska i verdijanska snaga

Novi list-Druga premijera slavnog Verdijevog “Otella”: Energična Desdemona riječku publiku ostavila bez daha

Nacional.hr-MARIN BLAŽEVIĆ, INTENDANT HNK IVANA PL. ZAJCA U RIJECI ‘HNK u Rijeci još uvijek je na rubu održivosti’

Apolitični.hr-„Otello“ – operni spektakl kao poezija svjetla i sjene

La voce del popolo-Nei tenebrosi incubi di un intrigante Otello

HRT-vijesti iz kulture

HRT Radio Rijeka-Nicoletta Olivieri: “Imala sam sreću raditi s vrhunskim opernim pjevačima!”

Novi list-Otello uplovljava na scenu s novom “posadom”: Sutra druga premijerna izvedba Verdijeve opere

Novi list-Prva premijerna izvedba opere vrhunca Verdijeva opusa: Dugotrajne ovacije za Blaževićevog “Otella”

HRT Radio Rijeka-“Otello“ vrhunska izvedba koja ostavlja dubok trag u svakom gledatelju

Novi list-Marin Blažević: “Publika će na sceni vidjeti Otellovu noćnu moru”

Večernji list-Stopedeset izvođača na riječkoj pozornici u Verdijevom Otellu

T-portal-U riječkom HNK premijerno izveden ‘Otello’

Showbizz-Otello – operni spektakl kao poezija svjetla i sjene

Apolitični.hr-„Otello“ – operni spektakl kao poezija svjetla i sjene

Ziher-PREMIJERA U HNK ZAJC: VERDIJEVA OPERA “OTELLO” KAO POEZIJA SVJETLA I SJENE

Kigo.hr-OPERNA DRAMA O ZLU I LJUBAVI

Rijeka-HNK IVANA PL. ZAJCA – OTELLO: OPERNA DRAMA O ZLU I – LJUBAVI

Rijecanin.rtl.hr-U subotu i srijedu premijere „Otella“, opernog remek-djela s preko 150 izvođača na sceni

Scena.hr-Operno remek-djelo Otello u HNK

Kanal Ri-KULT KULTURE

Liburnija- Otello-operni spektakl kao poezija svijetla i sjene

Hit portal-‘OTELLO’ – OPERNI SPEKTAKL KAO POEZIJA SVJETLA I SJENE!

Fiuman-U srijedu u Zajcu premijera Verdijeve opere “Otello”

Teklić-Operni spektakl kao poezija svjetla i sjene

Mic.hr-Dvije premijere opere ‘Otello’ u riječkome HNK

Urbancult-Operni spektakl ”Otello” kao poezija svjetla i sjene

Liburnija.com-“Otello”-operni spektakl kao poezija svjetla i sjene

Film mag-Premijera opere ‘Otello’ u riječkom HNK-u

HRT Radio Rijeka-Nakon više od pola stoljeća, “Otello” opet na pozornici riječkog Kazališta

La voce del popolo-Due prime e un cast stellare per Otello

Novi list-Čak dvije premijere opere »Otello« u riječkome HNK

Nacional.hr-Dvije premijere opere “Otello” u riječkome HNK

Culturenet-Dvije premijere opere ‘Otello’ u riječkome HNK

Moja Rijeka-Održana generalna proba opere Otello

Novi list-U “Zajcu” najavljene premijere Verdijeve opere: Dvije izvedbe “Otella” u jedinstvenom spektaklu

Foto & Video galerija