Premijera FIGAROV PIR
Wolfgang Amadeus Mozart 

opera buffa
Dirigent:
Redateljica:
Uloge:
Grof Almaviva: Oliviero Giorgiutti
Grofica Rosina Almaviva: Ingrid Haller
Susanna, grofičicna sobarica, Figarova zaručnica: Anamarija Knego
Figaro, grofov sluga: Dario Bercich
Cherubino, grofov paž: Iva Krušić
Marcellina, dvorkinja: Olga Kaminska
Dr. Bartolo, liječnik iz Seville: Slavko Sekulić
Don Basilio, učitelj glazbe: Sergej Kiselev
Don Curzio, sudac: Sergej Kiselev
Barbarina, vrtlareva kći: Morana Pleše Petruševski
Antonio, vrtlar, Susannin stric: Luka Ortar
Dramaturg:
Kostimografkinja:
Koreografkinja:
Oblikovateljica svjetla:
Zborovoditeljica:
Koncertni majstor:
Čembalo:
Korepetitorica:
Prijevod libreta na hrvatski jezik:
Maura Filippi
Šaptačica:
Inspicijenti:

Premijera: 30.3.2019.

Koprodukcija: Opera HNK Ivana pl. Zajca, Piccolo Festival del Friuli Venezia Giulia i Punto Arte – Amsterdam

„Figarov pir” je zasigurno Mozartovo najnadahnutije komično djelo. Mnoge poznate arije, komični zaplet i pregršt neočekivanih dramatskih obrata učinili su ovu operu jednom od najizvođenijih Mozartovih opera uopće. Redateljica Eva Buchmann posvetila se istančanoj karakterizaciji brojnih likova, od kojih svaki, uz komičnu, ima i svoju tamniju, skrivenu stranu, koja se radnjom razvija sve do otkrivanja sve banalnosti i jednostavnosti ljudskih poriva i želja. Sva ta stanja popraćena su Mozartovom briljantnom partiturom u kojoj njegov talent za glazbenu dramaturgiju dolazi najviše do izražaja. U solističkoj podjeli imali ste priliku čuti veliki broj naših solista, Anamariju Knego, Daria Bercicha, Slavka Sekulića, Olgu Kaminsku, Moranu Pleše, Luku Ortara, Sergeja Kiseleva te uz sjajne goste Ingrid Haller, Oliviera Giorgiuttija i Ivu Krušić. Ovo djelo je nastalo u koprodukciji s Piccolo Festival del Friuli Venezia Giulia iz Italije i nizozemskim Punto Arte.


Generalni sponzor operne premijere

Foto & Video galerija

Modernost i suvremenost ovog Mozartova remek djela nikada nas ne prestaje oduševljavati. Ova opera ne samo da je unijela revoluciju u statičnost opernog izraza osamnaestog stoljeća, već je i napravila ogroman skok prema melodrami romantizma. Dominantni višeglasni brojevi su nevjerojatni, a solističke arije usko su vezane uz radnju na sceni.
Još nas više zadivljuje glazba napisana za orkestar, koja ne sadrži niti jednu sterilnu formulu standardnih orkestralnih pratnji. Ne postoji stavak u kojemu manjka invencije u glazbi, usko povezanoj s tekstom. Orkestar je apsolutni protagonist ove opere, ravnopravan sa solističkim ulogama. Mišljenja sam da bi u izvedbi ovog djela orkestar trebao više „pjevati” i „plesati” nego samo svirati.
Iako inovativne karakteristike ove opere u potpunosti opravdavaju i korištenje modernih instrumenata, smatram zvuk klasičnih instrumenata zanimljivim. Pokušao sam se strogo pridržavati klasične prakse izvedbe, poštujući odgovarajuću artikulaciju i fraziranje.

Stefano Rabaglia

Moć i seks – u 2019. odmah pomislite na #metoo.
Prosvijetljeni pisci i mislioci 18. stoljeća voljeli su eksperimentirati sa seksualnošću. Ponekad neozbiljni i zlobni kao Choderlos de Laclos u „Les Liaisons Dangereuses” („Opasne veze”), ponekad morbidni i ekstremni kao De Sade.
Kod Figara je ta požuda za eksperimentiranjem nabijena opasnom i eksplozivnom pozicijom: napadom na „apsolutnu moć” i privilegije plemstva, vladara i crkve.
Pametan i pronicljiv Da Ponte uspio je izvan ruku cenzure dovršiti svoj libreto temeljen na drami Beaumarchaisa, zabranjenoj u Beču. Kako je kritika pisala: što u naše vrijeme ne može biti rečeno, može se otpjevati. A tako je i bilo: jer Da Ponteov libreto grubo slijedi Beaumarchaisovu dramu. Bečka publika mogla je lako prepoznati što se kratilo jer su poznavali tekst drame dostupan posvuda, iako je bio ilegalan. No, nakon nekoliko godina i dva podjednako rizična libreta za opere „Don Giovanni” i „Così fan tutte”, Da Ponte je zabranjen u Beču.
Kao i Da Ponte, Mozart je u svojim tridesetima bio buntovni slobodni umjetnik skladatelj i glazbenik te kao individualac nije prihvaćao nikakav autoritet. Bio je pravi predstavnik svog revolucionarnog vremena.
„Figarov pir” je erotični univerzum u kojem se vodi klasna bitka. Razlike između titula i pozicija rješavaju se u svim vrstama ljubavnih odnosa. Prije svega, riječ je o iskrenoj ljubavi između Figara i Susanne; iščezloj ljubavi grofa Almavive i njegove žene; erotičnoj moći grofa koji pokušava osvojiti Susannu na njenu bračnu noć, Droit du Seigneur (pravo vlastodršca na prvu bračnu noć); erotično-romantična i zbunjujuća ljubav Cherubina; te ljubav između majke i sina.
Postoji i borba između kompetitivnih muškaraca i između spolova. S Mozartom / Da Ponteom postaje jasno da žene pobjeđuju!
Naposljetku, tu je i intriga u kojoj je zapletena najprije publika, a zatim i likovi.
Ova je opera revolucionarna jer prekida dotadašnju postojeću opernu tradiciju. Utvrda „Le nozze di Figaro” prvi put obuhvaća reformativne političke ideje i koristi ih u do tada nepoznatim estetskim značenjima.
Suprostavljeni su buržoaski moral i plemićka lakomislenost i prepuštanje užicima, ali, naravno, ne postoji jednostavna opreka između dobra i zla. Klasna borba prikazana je u potpunoj jasnoći, dok su likovi koji su u sukobu svaki za sebe – posve osebujne ličnosti.

Eva Buchmann

Radio Rijeka-Dario Bercich: od pozornice do kuhinje

Vijenac-Riječki operni pir

Fiuman.hr-Odlično glazbeno dotjeran Figarov pir u HNK Ivana pl. Zajca

La voce del popolo-Una girandola di intrighi, emozioni ed eros

Torpedo media-Figarov pir premijerno izveden u riječkom HNK – Mozartova popularnost raste i 228 godina nakon smrti

Fuman.hr-Odlično glazbeno dotjeran Figarov pir u HNK Ivana pl. Zajca

HRT magazin-Riječki HNK ima hit predstavu – operu ‘Figarov pir’

Novi list-Mozartova opera “Figarov pir”: Komična opera izmamila tople aplauze

HRT Radio Rijeka-Premijera “Figarova pira”: razigran i raspjevan Mozart koji osvaja vedrinom

Novi list-U riječkom HNK premijerno prikazan Mozartov Figarov pir

T-portal-U riječkom HNK premijerno prikazan Mozartov Figarov pir

Nacional.hr-U riječkom HNK premijerno prikazan Mozartov Figarov pir

The world news-U riječkom HNK premijerno prikazan Mozartov Figarov pir

Novi list-Figarov pir / Foto Marko Gracin

T-portal-U riječku Operu stiže ‘Figarov pir’ – erotični univerzum u kojem se vodi klasna bitka

Torpedo media-FOTO Figarov Pir – Erotični univerzum u kojem se vodi klasna bitka

Scena.hr-Premijera: Mozartova komična opera Figarov pir

Nacional.hr-HNK Ivana pl. Zajca u velikoj koprodukciji na scenu dovodi ‘Figarov pir’

Akademija art-Figarov pir – foto najava premijere

Urbancult-Opera “Figarov pir” u HNK-u Ivana pl. Zajca

Film mag-Premijera opere ‘Figarov pir’ u riječkom HNK-u

Nacional.hr-Premijera opere “Figarov pir” u riječkome HNK 30. ožujka

Fiuman.hr-Najkomičnije iz ljudske prirode u jednoj operi – Mozartov “Figarov pir”

HRT Radio Rijeka-Najava premijere: Mozartov “Figarov pir” u Zajcu

Rijeka online-Najkomičnije iz ljudske prirode u jednoj operi – Mozartov “Figarov pir”

Teklić-Mozartov “Figarov pir” u Zajcu – Vrlog spletki, strasti, ljubomore koji jednako snažno zahvaća likove i publiku!

Novi list-Najavljena premijera Mozartove komične opere “Figarov pir” u HNK Ivana pl. Zajca

Moja Rijeka-Premijera Mozartove opere “Figarov pir” 30. ožujka u riječkom HNK-u

Narod.hr-Premijera Mozartove opere “Figarov pir” u riječkome HNK 30. ožujka

The world news-Najavljena premijera Mozartove komične opere “Figarov pir” u HNK Ivana pl. Zajca

Culturenet-Premijera opere ‘Figarov pir’ u riječkome HNK

Rijecanin.rtl.hr-(FOTO) LJUBAV, OSVETA I SMIJEH: Nakon 50 godina “Figarov pir” ponovno na sceni riječkog kazališta