Premijera SERENADA – ALLEGRO (na glazbu Bernsteina i Beethovena)

suvremeni balet

SERENADA

PISMA ZA NJEGA

Koreograf:
Glazba:
Leonard Bernstein, Serenade, after Plato: Symposium
Asistentica koreografa:
Kostimografkinja i scenografkinja:
Oblikovatelj svjetla:
Adaptacija oblikovanja svjetla:
Plešu:
Baletna majstorica:

ALLEGRO

Koreografkinja:
Glazba:
Ludwig von Beethoven, Druga simfonija u D-duru, op. 36, 3. Scherzo Allegro / Osma simfonija u F-duru, op. 93, 2. Allegretto Scherzando / Peta smfonija u c-molu, op. 67, 3. Allegro / Prva simfonija u C-duru, op. 21, 3. Menuetto: Allegro / Sedma simfonija u A-duru, op. 92, 2. Allegretto
Asistentica koreografkinje:
Oblikovatelj svjetla:
Adaptacija oblikovanja svjetla:
Video-projekcije:
Plešu:
Baletni majstor:
Inspicijentica:

Premijera: 7.12.2018.

Koprodukcija: Balet HNK Ivana pl. Zajca, Balet HNK Split i Splitsko ljeto 2018.
Obilježavanje 100. godišnjice rođenja Leonarda Bernsteina

Leonard Bernstein, slavni dirigent, slavljeni kompozitor, pacifist i borac za ljudska prava, ali i legendarni glazbeni učitelj koji je, ulazeći u domove putem TV ekrana, podučavao cijeli svijet onomu što je najbolje razumio i najviše volio – glazbi. Obilježavanjem 100. godišnjice Bernsteinova rođenja Rijeka slavi ovog inspirativnog i karizmatičnog glazbenika dvjema novim kreacijama naših renomiranih koreografa, Maše Kolar i Igora Kirova. Bernsteinov život, glazbu i dirigentsku gestu dvoje intrigantnih koreografa prenosi u kompozicije i ritmove pokreta koji će vas opčiniti i potaknuti da se poželite pridružiti našem obnovljenom i mladom baletnom ansamblu na pozornici. Zanimljive ritmički kompleksne partiture Bersteinove „Serenade” izazivaju koreografa Igora Kirova na rastvaranje i razradu raznovrsnih pokreta, karaktera te ponajviše međuljudskih odnosa. Balet „Allegro” predstavlja pak otvoreno polje igre tijela, glazbe i pokreta kao mjesto čistog plesa s raznovrsnim i bogatim rasponom raspoloženja i emocija. Stota Bernsteinova obljetnica, koju se tijekom 2018. obilježava posvuda u svijetu, povod je i suradnji dvaju hrvatskih narodnih kazališta, riječkog i splitskog, te njihovih Baleta.


TRAJANJE PREDSTAVE: 

Predstava traje jedan sat i trideset minuta, izvodi se s jednom pauzom.


Premijera na 64. Splitskom ljetu, Sustipan, Split: 2. kolovoza 2018.


Podjela, 7.12. i 8.12.

Foto & Video galerija
Foto & Video galerija

Nismo osuđeni na doživotnu robiju (…) ti se možda nikad nećeš promijeniti (…) Ja sam voljna prihvatiti to što ti jesi, ali ne pristajem biti mučenica ili žrtvovati sebe na oltaru Leonarda Bernsteina.

Iz pisma Felicie Bernstein svom suprugu Leonardu Bernsteinu

Pisma za njega apstraktna je priča o tome tko je bio Leonard Bernstein te moja imaginativna vizija nadahnuta svim njegovim pismima koja sam pročitao, što mi je omogućilo uvid u to kako se razvijao njegov život, od jedne priče do druge, od jednog putovanja do sljedećeg, od jedne avanture do neke nove. Kroz njih sam otkrio kako je živio i kako je postao tako jedinstven kao što je bio. Gradeći strukturu koreografske priče na isti način na koji je Bernstein skladao i dirigirao svoje remek-djelo Serenadu, prema Platonovu Simpoziju u meni su se intenzivirali i produbili imaginativni i inspirativni motivi. Stoga sam otvorio vrata u vlastitu nutrinu, s čim će se publika, vjerujem, moći povezati. Ono što sam ja vidio, zamislio i htio izraziti otkrivajući plesačima slojeve vlastite osobnosti, polazišna je točka putovanja pod nazivom Pisma za njega – pri čemu se zapravo misli na pisma koja sam ja pisao Bernsteinu koristeći pri tome univerzalni jezik plesa. Moja pisma, pisana tijelima plesača, istinska su emotivna spona Bernsteinove glazbe i života.

Igor Kirov, koreograf

Volim dvije stvari, glazbu i ljude. Ne znam što od toga volim više. Stvaram glazbu iz ljubavi prema ljudima, volim surađivati s njima i volim im svirati. Preko glazbe komuniciram s njima na najdubljoj mogućoj razini.

Leonard Bernstein

Karizmatični dirigent, slavljeni kompozitor, strastveni stanovnik Zemlje i najbolji javno-glazbeni pedagog, Leonard Bernstein, bio je pun ljubavi i vjere u ljudski svijet. Sve što je radio, radio je iz strasti i uvjerenja u dobrobit čovječanstva, a to je prenosio u svoju glazbu bilo direktno skladajući ili interpretirajući je kao dirigent i pedagog. Upravo zbog tog vedrog, optimističnog i radosnog duha, allegro karaktera, te žustrine u emocijama koje je iskazivao kroz glazbu, cijeli svijet ga je volio, slušao i pratio, a nama je upravo to postala polazišna točka za koreografski rad – allegro karakter.

Allegro je plesna predstava koja ne priča određenu priču, ne šalje neku određenu poruku, ali zato isključivo slavi lik Leonarda Bernsteina vežući se za milieu u kojem se on najbolje izražavao, a to je glazba u svim njenim oblicima. Zbog toga izabiremo jedno od najznačajnijih njegovih dirigentskih interpretacija, a to je orkestralno vodstvo Beethovenovih devet simfonija.

Osim glazbe, ovdje smo se fokusirali na Bernsteinovu živu izvedbu promatrajući njegovu dirigentsku gestu. Obzirom da je specifičnost dirigentske geste individualna i autentična za svakog dirigenta ponaosob, kod Bernsteina dolazi do izražaja sloboda u tjelesnom i gestualnom izrazu, gdje ponekad poput glumca, jasno tijelom i gestom, ne samo ruku već i lica, izražava duboko psihološko proživljavanje glazbe.

Ta dva ključna pojma, allegro karakter i dirigentska gesta, postala su okosnica našeg rada. Prvo smo izabrali one dijelove simfonijskih stavaka koji su nosili allegro tempo, dajući cijeloj predstavi duh koji bi najbolje pristajao Bernsteinovom karakteru, a sadržajno i izvedbeno smo se koncentrirali na njegov gestualni rukopis.

CJELINA OD PET / 4 ALLEGRA I 1 ALLEGRETTO

Ogoljena i jednostavna scenografija s deset bijelih stolaca te crni uniformirani kostimi vizualno sugeriraju ideju orkestra. Forma stolaca apstrahirana je svjetlosnim linijama koje ponekad negiraju bazičnu orkestralnu strukturu, slično kao što se apstrahirane plesne geste oslobađaju svoje doslovne interpretacije. Na sličan način se i kroz formu kostima provlači apstrahirani pokret bijelih linija. Ta forma orkestra i poigravanje njezinom strukturom pomogla nam je da postavimo pet različitih scena predvođenih allegro tempom, zadržavajući time osjećaj jedinstva i cjeline. Tek zadnjom scenom u allegretto tempu željeli smo zaokružiti i završiti ideju slavlja svečanijim i posvećenim tonom.

Zanimljive ritmički i melodijski kompleksne Beethovenove simfonije, izazivaju koreografa na rastvaranje i razradu raznovrsnih pokreta, karaktera, ali isto tako i međuljudskih odnosa. Baš kao i Bernsteinu, koreografkinji Maši Kolar karakterističan je allegro karakter, tako da i ovaj put njezina koreografija donosi veliko bogatstvo dinamičnih, rasplesanih i zabavnih scena u kojima izvođači svojim plesom, gestama, međusobnim manipulacijama te igrom stolaca, rastvaraju i uvijek nanovo konstruiraju svaku pojedinu scenu, uspostavljajući stalno drugačiji postav hijerarhije orkestra. Na taj način slavimo ples jednako kao i glazbu, Bernsteinov umjetnički genij jednako kao i njegovu ljudskost.

Autorski tim

Maša Kolar – koreografija

Maja Marjančić – dramaturgija

Ana Aleksandra Buković – scenografija i kostimografija