Premijera ODISEJA

„Odiseja” je nevjerojatno putovanje, putovanje bez trenutka predaha. Sve se vrti oko jednog lika: Odiseja ili Uliksa. Bilo da se glavni lik razvija iz Homerovog djela ili se pak sintetizira u vremenu i trajanju kao u Joyceoviom Ulyssesu, nema velike razlike. Naš junak raste i evoluira dotičući granice svojih fizičkih i mentalnih sposobnosti. Pustolovine i fantastični likovi s kojima se susreće prikaz su njegovih vlastitih ambicija i njegovih vlastitih strahova. To su ujedno fantastični likovi s kojima se svi susrećemo u svojim životima i koji se, oslobođeni snažnog simboličkog i izvanzemaljskog naboja koji imaju u Homerovom djelu, pretvaraju u moderne simbole današnjice. Bez definiranog vremenskog perioda, u bezvremenskoj dimenziji u kojoj sve poprima oblik bez svog punog ukorijenjenja, Odisej postaje simbolom vječnog putnika. Njegov dom je putovanje. Glazba za ovaj balet kreće se u različitim žanrovima, od Bacha do najmodernijih skladatelja. Scena i kostimi sugeriraju i upućuju publiku na zajedničko putovanje, dajući samo referentne točke, bez ograničavanja mašte. Mašta publike je ta koja će realizirati vlastiti unutarnji put i zajedno s likovima ovog baleta postati jedno s predstavom. Baletna „Odiseja“ priča je o mitskoj povijesti u službi produbljivanja sadašnjosti.

 

Predstava traje oko sat vremena i izvodi se bez pauze.

„Odiseja” je putovanje, nevjerojatno putovanje bez trenutka predaha. Baveći se djelom, postajalo nam je sve važnije identificirati drugačiju interpretaciju. Ažurirati kontekst. Naš osnovni izvor inspiracije nedvojbeno je bilo Homerovo djelo. Stoga, čista naracija Homerovih pustolovina bila nam je polazišna točka za definiranje, identificiranje onoga što smatramo da bi se moglo račvati u dva aspekta naše naracije. Željeli smo izbjeći originalnu priču i opširnost. Tražili smo i našli odgovor u Joyceovom djelu. U njegovom „Uliksu” fascinirala nas je ideja moderne priče (kakva je bila u piščevo suvremeno doba) te činjenica da se sve dogodilo unutar jednoga dana. Od toga smo počeli, tako su rođeni novi likovi, suprotni i komplementarni: Odisej antiheroj, Nevinost i njezina starija suprotnost Izgubljena Nevinost. Naša priča rasvjetljava poteškoće s kojima se današnji mladi susreću kako bi pridobili pažnju odraslih. Odrasli su često uhvaćeni u zamke mahnitoga modernog života, nemaju vremena ili, u našoj priči, ne žele žrtvovati vlastite ambicije posvećivanju vremena i energije gradnji odnosa, čak ni tako bliskima kao što su oni roditeljski. Odisej tako više nije heroj koji odlazi napuštajući svoju obitelj izvan smisla dužnosti i duha požrtvovnosti, već je onaj koji pod ovom izlikom opravdava vlastitu sebičnost, žeđ za pustolovinom nauštrb svega i svakoga. Pustolovine koje doživljava na povratku samo su izlika za nastavak istim putem i odgađanje preuzimanja odgovornosti.

Naša priča počinje s modernom heroinom (Izgubljenom Nevinosti) koja je, sada odrasla, suočena s ocem (Odisejem antiherojem) nakon mnogo godina odvojenosti. Sve se događa u njezinoj glavi. Otuda Homerove pustolovine. Asocijacije između dva Odiseja, između nje i Telemaha. Čudovišta s kojima se sukobljava za nju su strahovi i teškoće s kojima se nosila tijekom odrastanja; za njega su izlika za odsutstvo. Ona se prisjeća kroz što je prolazila i kako bi njezin život izgledao da su okolnosti bile drugačije, a unatoč svemu nije prestala nadati se nekako pronaći očinsku figuru za kojom je oduvijek tragala.

Priča u priči. Dva Odiseja – Homerov heroj i naš antiheroj. Naša heroina predstavlja višestruke likove, sama, ali nimalo slaba.

U predstavljanju Atene, odabrali smo razdijeliti lik na dvoje: Ženu i Muškarca.

Odlučili smo u predstavi zadržati likove Sirena i Polifema, Kiklopa.

Kada smo odlučili da će sirene biti uključene u predstavu, pitali smo se kako to scenski prikazati – senzualnost i animalnost; lakoća i snaga. Učiniti ih bestežinskima, plutajućima kao uronjenima u vodu, njihovo prirodno okruženje. S idejom postizanja tih ciljeva, došli smo na ideju bungeeja. Taj nam alat pruža plutanje u zraku, a istovremeno i izvanrednu snagu i okretnost.

Polifem predstavlja nasilje skriveno u nama. Ono u njemu dobiva oblik. Instinkt nad racionalnošću.

Glazba se proteže kroz različita razdoblja od Bacha do najmodernijih skladatelja. Svrha je evokativna. Teži se povezivanju gledatelja s pričom i njezinim različitim fazama. Izabrali smo pružiti kontinuitet kreirajući zvučni „tepih” koji povezuje različite skladbe u neprekidnom soundtracku koji prati postojanje svih ljudskih bića.

Scenografija je osmišljena u bliskoj suradnji s Aleksandrom Anom Buković koja savršeno razumije našu inicijalnu ideju i koja je uspjela sve oblikovati na izvanredan način kreirajući impresivni zid kojega je nemoguće prijeći. Stvarna je to i izmaštana prepreka koja u sebi skriva korake kako ući u vlastitu nutrinu.

Kostimi su važan segment, podržavaju i obogaćuju vizualni aspekt svakog individualno. Pažljivo kroz detalje i boje pokazujemo i podcrtavamo apekte karaktera. Odisej antiheroj ima impresivni kraljevsko-plavi kaput pun rupa. Rupe predstavljaju nedostatak njegovoga integriteta, „grijehe” zbog neobuzdanih ambicija koje ga proždiru. Istovremeno takve rupe nalazimo i na Penelopinom kostimu, crvenome kao strast i snažan temperament. Rupe su kod ovoga kostima znak Odisejeva nedostatka podrške, njegovih dugih izbivanja i manjka interesa.

Djevojčica Nevinost u jednostavnom školskom kostimu predstavlja nevinost svojih godina… nekoliko rupa na njezinoj suknji predstavljaju nedostatak očinske ljubavi i pažnje. Izgubljena Nevinost u istom je kostimu, ali iznošenom kroz godine razočarenja i uništenih snova. Atena u senzualnom kroju zlatnog ženskog kostima predstavlja savršenost i moć, jednako kao i u muškom koji se potpuno razlikuje od ostalih.

Odisej i Telemah dijele jednaki kostim. Kao u ogledalu – jednaki, a suprotni. Uz elemente koji se međusobno nadopunjuju kao jedna cjelina podijeljena u dvije odvojene stvarnosti.

1. scena
Predstavljaju se neki od likova, prema redoslijedu pojavljivanja:
Izgubljena Nevinost je odvučena;
Odisej antiheroj izmučen je vlastitim ambicijama;
Izgubljena Nevinost u svom je „ludilu”;
Atena nas uvodi u priču.

2. scena
Penelopa je u svojoj sobi, tka platno.
Dolaze Izgubljena Nevinost i Nevinost – veza između dva lika.

3. scena
Radnja se prebacuje u palaču.
Telemah među proscima pati zbog situacije.
Penelopa gleda iz svoje sobe.
Odisej luta, istražuje.
Odisej antiheroj pojačava intenzitet svojih djela.
Telemaha nadjačaju udvarači.
Telemah odlučuje otići u potragu za ocem – duet Telemaha i Odiseja.
Atena uzima Telemaha pod svoju zaštitu.

4. scena
Izgubljena Nevinost naglašava svoju samoću.
Istovremeno Nevinost traži pažnju Odiseja antiheroja koji je ignorira.
Atena (muškarac) čuva Telemaha.
Odisej je sam. Penelopa je sama u svojoj sobi.
Duet Penelope i Odiseja samo je u Telemahovoj mašti.

5. scena
Nevinost pokušava dovesti Odiseja antiheroja ispred, ali naposljetku odustaje i odlazi sama.
Odisej antiheroj počinje lutati u dijalogu sa samim sobom.
Telemah je u potrazi za istinom.
U duetu Telemaha i Odiseja, Telemah se nada saznati je li njegov otac živ.
Odisej antiheroj pronalazi Nevinost koja i dalje čezne za njegovom pažnjom.

6. scena
Izgubljena Nevinost pleše ono što predstavlja njezino i Telemahovo stanje uma.
Telemah je kao zaključan u snopovima svjetla iz kojih ne uspijeva pobjeći.
Prosci u zasjedi napadaju Telemaha.
Nevinost slijedi Izgubljenu Nevinost.

7. scena
Telemaha i dalje drže prosci koji slave u palači.
Penelopa stiže u sobu i pokušava doći k sebi, ali uzalud.
Prosci nastavljaju slaviti.
Atena i dalje čuva Telemaha u gomili.
Nevinost dotrči na pozornicu i otkriva povezanost s Penelopom.
Odisej antiheroj proživljava težak trenutak ludila.

8. scena
Atena (žena) pleše sama, ponovno drži situaciju pod svojom kontrolom.
Telemah je zamišljen.
Solo postaje duet Atene (žene i muškarca).
Odisej antiheroj i Nevinost su na pozornici, jedno pored drugoga, ali emotivno distancirani što oboma postaje očigledno.

9. scena
Pratimo Odiseja i njegov povratak.

10. scena
Odisej otkriva svoj identitet.
Iza njega se u bljeskovima pojavljuju proživljene pustolovine.

11. scena
Trenutak posvećen pustolovini s Polifemom.
Kvartet između Odiseja i njegovih suputnika.
Ulazi Polifem, zarobljava Odiseja i suputnike.
Polifem čuva svoje ovce.
Odisej napada Polifema, lukavo ga porazi i bježi sa suputnicima.
Odisej antiheroj luta.

12. scena
Uspostavlja se povezanost između Nevinosti i Atene (u našem slučaju Nade).

13. scena
Sirene su u interakciji s Odisejem.
Odisej antiheroj reagira.

14. scena
Atena i Izgubljena Nevinost su u duetu, povezane.
Odisej antiheroj sada traži povezivanje s kćeri (Nevinost) koja, međutim, djeluje nezainteresirano.
Telemah luta, a suputnik ga pokušava utješiti.
Penelopa je zamišljena. Odlučuje poduzeti nešto.
Izgubljena Nevinost je sama.
Nevinost je ljuta na Odiseja antiheroja.

15. scena
Palača.
Grupa pleše.
Odisej se okreće Penelopi. Dvije priče se međusobno isprepliću.
Atena finalizira plan.
Dva Odiseja se suočavaju dok Penelopa pokušava komunicirati s njima.
Spajaju se u jedno Nevinost i Izgubljena Nevinost.
Odisej antiheroj želi se intenzivnije i dublje zbližiti s kćeri.

16. scena
Odisej antiheroj je uz svoju kćer i pokazuje joj koliko je voli.
Ta ljubav oživljena je u duetu između Odiseja i Penelope.
Penelopa je sama (kao u Homerovom djelu), ali Odisej antiheroj ponovno pronalazi svoju kćer, Nevinost, dok Izgubljena Nevinost polako nestaje…

Vijenac – Uzbudljivo putovanje antiheroja Odiseja

Plesna scnena – Umnažanje vremena

Urbano.hr – Uzbudljivo plesno putovanje kroz avanture i emocije

Balet.com.hr – Premijera novog baleta

Moja Rijeka – U riječkom HNK premijerno izvedena baletna “Odiseja”

La Voce – Un’«Odissea» originale ed emozionante

Novi list – Kompleksna plesna interpretacija poznate mitološke priče: Gledali smo “Odiseju”

Nacional – U riječkom HNK premijera baletne predstave “Odiseja”

Glas Istre – U riječkom HNK premijera baletne predstave “Odiseja”

Culturenet.hr – Premijera baletne ‘Odiseje’ u ‘Zajcu’: uzbudljivo plesno putovanje kroz avanture i emocije

SoundGuardian – Premijera baletne “Odiseje” u riječkom HNK-u

RijekaOnline – Premijera baletne „Odiseje“ u „Zajcu“

Kigo.hr – PREMIJERA BALETNE „ODISEJE“ U „ZAJCU“: UZBUDLJIVO PLESNO PUTOVANJE KROZ AVANTURE I EMOCIJE

Riportal – U četvrtak premijera baletne “Odiseje” u “Zajcu”: Uzbudljivo plesno putovanje kroz avanture i emocije

Gloria.hr – NAJDIVNIJI PAR U HRVATSKOM BALETU: OTAC I KĆI PRVI PUTA U PREDSTAVI PREMIJERNO NA DASKAMA NACIONALNOG KAZALIŠTA

Novi list – Premijera baletne “Odiseje” u “Zajcu”: Uzbudljivo plesno putovanje kroz avanture i emocije

HRT – Radio Rijeka – Novi balet u Zajcu: Odisej kao antiheroj suvremene “Odiseje”

Trend51 – Premijera ‘Odiseje’ u ‘Zajcu’: Uzbudljivo plesno putovanje kroz avanture i emocije

Film-mag.net – Baletna predstava ‘Odiseja’ premijerno u riječkom HNK-u

Akademija Art – Odiseja – foto najava premijere riječkog Baleta

Svijet kulture – Odiseja – Prva ovosezonska premijera baletnog ansambla HNK Rijeka

Moja Rijeka – Baletna “Odiseja” 18. ožujka premijerno u HNK Ivana pl. Zajca

Teklić – Prva ovosezonska baletna premijera “Odiseja” u riječkom Kazalištu

Fiuman – U Zajcu u četvrtak prva ovosezonska premijera baletnog ansambla

Torpedo – Prva ovosezonska baletna premijera: Odisej i Penelopa – Kompleksnost likova jezikom plesa

Extravagant – Premijera baletne “Odiseje” u “Zajcu”: uzbudljivo plesno putovanje kroz avanture i emocije

Lanterna – PREMIJERA BALETNE „ODISEJE“ U „ZAJCU“: UZBUDLJIVO PLESNO PUTOVANJE KROZ AVANTURE I EMOCIJE

Nacional  – Prva baletna premijera u Zajcu: ‘Odiseja’ – plesno putovanje kroz avanture i emocije

Plesna scena.hr – UŽIVAM U VIBRI RIJEČKOG KAZALIŠTA

HRT – Hrvatski radio – TEA RUŠIN

La Voce – Il linguaggio della danza non conosce confini

Novi list – Nicola Prato prije premijere “Odiseje”: ‘Izazov je tumačiti Telemaha kroz ples i pokrete’

Novi list – Maria Matarranz de las Heras ima ulogu Penelope u “Odiseji”: ‘Sretna sam što sam dio riječkog kazališta

Foto & Video galerija