VJEŽBANJE RAZLIČITOSTI
Nova sezona – 18/19, posljednja je prije starta programa Rijeke: Europske prijestolnice kulture 2020. Riječki HNK, nakon onog zagrebačkog drugi najveći produkcijski pogon izvedbenih umjetnosti u Hrvatskoj, odigrat će u tom programu jednu od ključnih uloga. Novom sezonom, 18/19, naše gledateljice i gledatelje stoga pozivamo na pripreme i pozornost. Sadržaji i slogan nove sezone – VJEŽBANJE RAZLIČITOSTI – odjeci su ideje Rijeke kao Europske prijestolnice kulture, ali i riječkog HNK kao kazališne institucije koja je proteklih godina pokazivala kako se gradi, iskazivala što znači i dokazivala da može, i mora, biti lukobran toj našoj, riječkoj i europskoj, LUCI RAZLIČITOSTI.
Riječki HNK, naš Zajc, nije kazalište u koje dolazite samo da biste vidjeli i potvrdili ono što već znate, nego kazalište u koje vas pozivamo da preispitujete, otkrivate, doznajete, doživite i vježbate – ono od života što izmiče svakodnevnom, usputnom, površnom iskustvu. To ne znači da vas nećemo zabaviti, nasmijati, opustiti. Naprotiv! To znači – i to nipošto nije «samo» – da riječki HNK, taj Zajc, ne odustaje biti umjetničko kazalište, i da upravo u tome riziku prepoznaje svoju obvezu, odgovornost i jedinu moguću budućnost.
Postanite ili ostanite gledateljice i gledatelji Zajca, dolazite u riječki HNK – vježbajte s nama našu i svoju različitost, vježbajte umjetnost gledanja, vježbajte – život!
19 premijernih naslova, 19 repriznih predstava, 20 konceratnih izvedbi, 13 gostovanja dramskih i baletnih predstava, glazbenih ansambala; Krleža, Daša Drndić, Dario Fo, Ivana Brlić Mažuranić, Ivan pl. Zajc, Gounod, Mozart, Richard Strauss, Verdi, Shakespeare, Čajkovski, Bruckner, Stravinski, Brahms, Bartók, Chopin, Saint-Saëns, Ravel, Leonard Bernstein, Andrew Lloyd Webber; komedije i tragedije, mjuzikli i operete, simfonije i serenade, ples i balet, opere i lektire, dramsko i postdramsko kazalište, predstave za sve generacije gledateljica i gledatelja – to je Zajc, KAZALIŠTE RAZLIČITOSTI, u novoj sezoni. Bolje može još samo u 2020.
Stoga – priprema, i pozor!
dr. sc. Marin Blažević, intendant
SLAGANJA
Ovdje se ljudi rijetko grle kad se sretnu na ulici, rijetko jedan drugog stegnu zdušno. A i što bi se grlili, ionako se stalno sreću. Ništa novo ne dešava se mjesecima, godinama. Netko tu i tamo umre, netko se rodi, netko se doseli, a iseljavaju se oni koji mogu ili moraju. Ne znam znači li to da ovdje nitko nikome ne nedostaje, da ovdje ljudi pate od nedostatka čežnje, pojma nemam, možda ima onih koji za nekim ili nečim čeznu, vjerojatno ima i takvih, pa bilo bi skroz bolesno, skroz nenormalno da ovdje ni jedne takve osobe nema.
Daša Drndić
Prije nekoliko mjeseci ansambl Hrvatske drame susreo se s Anne Bogart, jednom od najvećih američkih kazališnih redateljica. Tijekom našeg druženja Anne je izgovorila rečenicu, odnosno definiciju kazališne umjetnosti koja svima nama, umjetnicima i publici, može koristiti kao podsjetnik na to zašto stvaramo i konzumiramo kazalište: u kazalištu se bavimo time kako se jedni s drugima slažemo.
Sezona 2018/2019. uvodi nas u program Europske prijestolnice kulture, projekta čiji ishodi također ovise upravo o tome na koji način ćemo se slagati jedni s drugima te kako ćemo temeljem toga zagovarati što je za nas predmet javnog interesa. Jasno, to nije samo pitanje projekta Europske prijestolnice kulture već puno šireg problema društvene polarizacije koja stasa na ekonomskom ponoru. Stoga će uloga sezona 2018/2019. Hrvatske drame biti pokušaj boljeg razumijevanja naše emotivne i intelektualne kooperacije; razloga zbog kojih osjećamo da pripadamo ili ne pripadamo nekoj zajednici, sposobnosti da ju popravimo, razbijemo ili napustimo.
Prvi naslov sezone je „Michelangelo” prema Krležinoj drami u režiji slovenskog redatelja Sebastijana Horvata koji je prije tri godine inscenacijom „Hrvatske rapsodije” potaknuo dinamičnu debatu o tome kako pregovaramo s Krležinim tekstovima danas, toliko dinamičnu da je predstava morala promijeniti ime u „Nad grobom glupe Europe”. Horvatov interes za ideju genija ili svojevrsnog ničeanskog Nadčovjeka, ovog puta se usmjerava na moć umjetničkog stvaranja koje se rastače u susretu sa svakodnevnom društveno-političkom slikom.
„Regoča” Ivane Brlić Mažuranić, u režiji Olje Lozice, odabrali smo kao drugu premijeru sezone želeći pokazati da oni koji žele jedno drugome pružiti ruku zaslužuju najbolje od svijeta dok taština i zavist urušavaju mostove, potapaju ljude, sela, gradove i civilizacije. Regoč i Kosjenka, Ljiljo, starac i starica, lučonoše su naših najmlađih gledatelja – jednog dana odraslih susjeda i sugrađana.
Treća premijera u sezoni, „Leica format” Daše Drndić, najbolnija je za naš lokalni kontekst. Ne samo zato što Daša odnedavno više nije s nama nego i zato što „Leica format” čupa korove ružno zaraslih rana naše prošlosti i sadašnjosti; prošlosti ubožnica, domova za nezbrinutu djecu, psihijatrijskih ustanova, fašizma i neobičnog identiteta grada za kojeg kaže da „trune gluho i nevidljivo, iznutra”. „Leica format” bit će naša šansa za otklanjanje provincijalnog lokalpatriotizma kao i izazov za slogan Europske prijestolnice kulture „luka različitosti”.
Premijere Hrvatske drame uključuju i zajedničke produkcije umjetničkih grana „Kazališnu čaroliju” i mjuzikl „Bulevar sumraka”.
Ukratko, u sezoni 2018 / 2019. bez sumnje ćemo saznati kako se jedni s drugima slažemo.
Renata Carola Gatica, ravnateljica Hrvatske drame i
Nataša Antulov, dramaturginja Hrvatske drame
Dragi ljubitelji opere,
pred nama je još jedna operna sezona puna iznenađenja i uzbudljivih naslova. Različitost će se kao nit vodilja odraziti i u Operi. Tako će se četiri premijerna naslova izvoditi na četiri različita jezika, a svaka će operna premijera nositi i drugačiji stilski izričaj.
U sezonu krećemo s najpoznatijom hrvatskom operom. „Nikola Šubić Zrinski” Ivana pl. Zajca u novoj inscenaciji, nakon više od dvadeset godina. Senzibilitet, inventivnost i smjelost Dore Ruždjak Podolski garancija su da ćemo u novom „Zrinskom” dobiti opernu predstavu koja će se na pozornici riječke Opere izvoditi godinama. Premijerom i prvim izvedbama dirigirat će naš glavni gost dirigent Ville Matvejeff. Bit će to svakako raritet, ako ne i dosad neviđen slučaj, da Zajčevom operom ravna dirigent neslavenskog porijekla! U premijernoj podjeli kao Zrinski nastupa naš nacionalni prvak Giorgio Surian, dok će ulogu njegove žene Eve pjevati prvakinja kazališta Kristina Kolar. Zaljubljeni par Jelene i Juranića donose Anamarija Knego i Aljaž Farasin.
U siječnju nam na scenu ponovno stiže jedan francuski naslov. Nakon uspjeha „Werthera” donosimo svevremensku ljubavnu priču o Romeu i Juliji u jednoj od najpoznatijih opernih verzija, onoj Gounodovoj. Ovaj veliki projekt postavit ćemo u koprodukciji s Fondazione Ravenna Manifestazioni. Na raskošnoj sceni predstavit će se čak dvije podjele pjevača uz mnogo internacionalnih imena. U naslovnim ulogama nastupit će riječke uzdanice Anamarija Knego i Aljaž Farasin. U dramaturgiji-režiji Marina Blaževića i pod dirigentskim vodstvom Paola Olmija, „Romeo i Julija” ujedno su i idealan naslov za sve ljubitelje Shakespearea koji tek trebaju zavoljeti operu. S Gounodom je to jednostavno: beskrajno lijepe melodije prate cijelu operu, bilo u ljubavnim, borbenim ili tragičnim scenama.
Nakon suza dolazi smijeh. Tako ćemo se u ožujku opustiti i nasmijati komičnom zapletu i mnoštvu neočekivanih dramatskih obrata u jednoj od najizvođenijih Mozartovih opera, „Figarovu piru”. Pod dirigentskim vodstvom prekaljenog Stefana Rabaglie, a u režiji Ewe Buchmann, nastupit će veliki broj naših solista: Anamarija Knego, Robert Kolar, Dario Bercich, Ivana Srbljan, Slavko Sekulić i drugi. Ova predstava je nastala u koprodukciji s Piccolo Festival del Friuli Venezia Giulia iz Italije i amsterdamskim studiom Punto Arte.
Veliko finale i kruna operne sezone bit će svakako Straussova „Elektra”. Ovo djelo predstavlja veliki izazov za svaku opernu kuću. U našem slučaju taj izazov znači pomalo i ludost! To je tek druga Straussova opera, nakon „Kavalira s ružom”, koja će biti izvedena u Rijeci. Dandanas ova opera, vrhunac ekspresionizma i modernizma u opusu Richarda Straussa, izaziva čuđenje te fascinira kompleksnošću partiture koja svojom snagom i izravnošću prati libreto do najsitnijih detalja i odnosa među protagonistima. Elektra ulazi u red najtežih uloga ikad skladanih za dramski sopran, a u Rijeci će ju pjevati impresivna Maida Hundeling. Dubravka Šeparović vraća se na pozornicu riječke Opere u ulozi Elektrine majke Klitemnestre, a Giorgio Surian nastavlja nevjerojatan niz umjetničkih izazova kao Elektrin brat Orest. U suradnji sa Slovenskom filharmonijom orkestar će brojati više od 100 članova koji će muzicirati pod ravnanjem Villea Matvejeffa.
Petar Kovačić, ravnatelj Opere
Dragi prijatelji glazbe,
koncertna sezona pred nama svojim raznolikim programom i širokom lepezom gostiju iz cijeloga svijeta činit će naše simfonijske večeri pravom pozornicom različitosti.
Svakako najvažnija vijest koja će obilježiti ne samo ovu sezonu, nego i one koje slijede, jest inauguracija našega novog šefa dirigenta Yordana Kamdzhalova. Osim na velikom koncertu povodom otvorenja sezone s grandioznom Brucknerovom Sedmom simfonijom, moći ćemo ga čuti i na prigodnom koncertu povodom blagdana Svih svetih u izvedbi Verdijevog Requiema uz naše soliste: Kristinu Kolar, Ivanu Srbljan, Aljaža Farasina i Slavka Sekulića. Uz to ne propustite ni raskošne Novogodišnje koncerte kojima ćemo vas odvesti na putovanje po Europi. Koncertnu sezonu završavamo u lipnju uz romantičnog Rahmanjinova s pijanističkom zvijezdom Michailom Lifitsom i moćnu Petu simfoniju Petra Iljiča Čajkovskog.
Od ostalih koncerata ističemo dva kojima će ravnati naš glavni gost dirigent Ville Matvejeff.
Na onom prvom, u studenom, obilježit ćemo 100. godišnjicu rođenja slavnog američkog dirigenta i kompozitora Leonarda Bernsteina uz virtuoza na violini Dana Zhua. Na istom koncertu ćemo prvi put u Rijeci moći čuti jednu od najvažnijih kompozicija 20. st. – Bartókov Koncert za orkestar. U svibnju nas očekuje finska večer s Jukkom Merjanenom i Tuomasom Ylinenom u Brahmsovom Dvostrukom koncertu te izvedba Sibeliusove Pete simfonije. Na početku koncerta ćete upoznati Villea Matvejeffa i kao skladatelja – izvodimo njegovo najuspješnije djelo „Ad astru”!
U siječnju nam ponovno dolazi u goste korejski dirigent TaeJung Lee. Osim izvedbe Straussovog Prvog koncerta za rog, sa sjajnim Boštjanom Lipovšekom kao solistom, i Mendelssohnove Pete simfonije, ovaj koncert obilježit će i jedna praizvedba; mladi talijanski kompozitor Daniel Espen napisao je posebno za naš orkestar djelo „The Eternal Return”. Ovom narudžbom novoga djela nastavljamo s obogaćivanjem glazbene baštine ujedno potičući mlade autore.
U ožujku nas pak očekuje jedan od vrhunaca koncertne sezone s dva posebna umjetnika. Nakon prošlosezonskog oduševljenja, vraća nam se Philipp von Steinaecker, ovog puta s Brahmsovom Drugom simfonijom, a kao solist večeri nastupit će talijanski pijanist Federico Colli. Pobjednik prestižnog pijanističkog natjecanja u Leedsu, jedan je od najzanimljivijih umjetnika svoje generacije.
Za ljubitelje komorne glazbe i ove smo godine pripremili raznovrsni program. Predstavit će nam se solo kontrabasist našeg orkestra Petrush Petrushevski koji će s Renatom Hil na klaviru u šarolikom programu prezentirati kontrabas kao solistički instrument. Jedan od zanimljivijih komornih koncerata bit će onaj u kojem ćemo ugostiti Acoustic project. Spoj tradicije i budućnosti, klasike i etna u uzbudljivim aranžmanima potaknut će vas na novo promišljanje glazbenih kanona. Brass & percussion je projekt članova orkestra Opere koji vas vodi u svijet filma: zaboravite na 4D, prava uzbuđenja čekaju vas u Kazalištu!
U prigodnom uskrsnom koncertu po prvi put ćemo u Rijeci čuti djelo jedne od najznačajnijih skladateljica 20.st.: „Sedam posljednjih Kristovih riječi” za violončelo, bayan i gudače Sofije Gubaiduline jedno je od njenih najpoznatijih kompozicija. Za kraj komorne sezone, naši solisti Kristina i Robert Kolar predstavit će nam se kao skladni duo i na pozornici Kazališta.
Koncertna sezona – iz snova!
Petar Kovačić, ravnatelj Opere
Plesanje različitosti
Nakon uspješne prošlogodišnje sezone obilježene raznolikošću koja nam je donijela mnoštvo promjena i novih odluka, predstojeća sezona Baleta riječkog kazališta nastavlja se voditi idejom različitosti. Odlučniji i sigurniji u raznolikost rada, umjetničkih stilova i baletnih žanrova, plesanjem različitosti želimo učvrstiti, razviti i ojačati poziciju i djelovanje riječkog baletnog ansambla.
Odabirom različitih umjetničkih projekata, u nadolazećoj sezoni donosimo mnoštvo suradničkih radova. Baletnu sezonu otvaramo premijerom „4 bolera” s četiri koreografska rukopisa, zatim „Serenada & Allegro” kao produktom plodne suradnje riječkog i splitskog narodnog kazališta, potom u proljeće u sklopu 30. muzičkog biennala Zagreb predstavljamo glazbeno-baletnu suradnju koja će uroditi predstavom „Hero is Tired” / „Heroj je umoran”, te na samom kraju sezone predstava „Pulcinella, Apolon” predstavlja dva neoklasična rukopisa mladih europskih koreografa na glazbu Igora Stravinskog. Upravo se u susretu s drugim i različitim iskušava i propituje fleksibilnost baletnog ansambla spremnog na kreaciju, inovaciju i, konačno, na umjetnički identitet i stav ansambla. Vođeni idejom kulture dostupne svima, s raznolikošću programa želimo potaknuti razvoj znanja, upoznavanje različitih umjetničkih senzibiliteta, ali i razvoj većeg apetita kod već postojeće publike, odnosno privući time novu publiku.
Večer „4 bolera”, koju isto tako možemo nazvati i večer različitosti, predstavlja četiri glazbene kompozicije inspirirane glazbeno-plesnom formom bolera. Četiri različite skladbe, tj. četiri različita bolera koja se kreću od Chopinovog romantičnog do suvremenog Laboševog elektroničkog stila, polazišta su koreografskih istraživanja pozvanih koreografa i riječkog baletnog ansambla.
Obilježavanjem 100. godišnjice rođenja Leonarda Bernsteina, Rijeka želi odati počast inspirativnom glazbeniku i karizmatičnom čovjeku dvjema novim koreografijama Maše Kolar i Igora Kirova. Stota obljetnica poseban je povod suradnji dviju nacionalnih kuća, iz Rijeke i Splita, te radu s našim i splitskim baletnim ansamblom.
U proljeće 2019. Balet HNK Ivana pl. Zajca imat će priliku sudjelovati na 30. muzičkom biennalu Zagreb koji je pozvao dva recentna umjetnika, kompozitora Franu Đurovića iz Hrvatske i koreografa Guiseppea Spotu iz Italije, s čvrstom idejom poticanja dijaloga među umjetnicima različitih kultura, ali i promicanja umjetničke raznolikosti.
I na kraju, nakon dugo vremena, Balet ponovno pleše uz orkestar riječke Opere. Povod su dva neoklasična djela Igora Stravinskog, „Pulcinella” i „Apolon”, te dva europska koreografa nove generacije neoklasičnog baleta, Giovanni di Palma i Martin Chaix. Balet „Pulcinella” je premijerno izveden 2017. u São Paulu, 100 godina nakon pretpremijere koju je izvela slavna baletna trupa Ballets Russes. Oduševivši kritiku i publiku diljem Južne Amerike i Europe, ova predstava otvara priliku riječkom baletnom ansamblu pokazati i dokazati kako su spremni slijediti najveće svjetske izazove suvremene baletne umjetnosti.
Članovi riječkog Baleta u projektu Koreo-lab nalazit će i izraziti vlastiti umjetnički jezik te kroz izvedbene večeri pokazati riječkoj publici u kojem se pravcu baletni ansambl razvija. S druge strane, radionicama KamovPLES omogućavamo djeci i mladima upoznati rad našeg ansambla preko baletnih pedagoga koji će ih naučiti novim plesnim koracima što će ih, nadamo se, voditi dalje u svijet plesa i baleta. Angažmanom u baletnim, ali i drugim umjetničkim programima nacionalnog kazališta, ansambl kroz profesionalne radionice i pedagoške programe dostiže razinu izvrsnosti, tj. podiže standard oblikovanja vlastitog umjetničkog programa, pozivanjem uvaženih ključnih hrvatskih i svjetskih umjetnika. To znači prepoznavanje novih, inovativnih i kreativnih umjetnika, ali i spremnost i želju za radom po najvišim umjetničkim standardima.
Maša Kolar, ravnateljica Baleta
NIENTE E’ COME SEMBRA / NIŠTA NIJE KAKO IZGLEDA
Non è tutto ciò che sembra, la realtà spesso si rivela ingannevole: nella fauna animali dal dolce aspetto dissimulano una ferocia brutale, nella flora fiori dai profumi inebrianti celano veleni narcotici, nel mondo degli uomini sorrisi amichevoli nascondono le intenzioni più atroci e freddi sguardi di rimprovero sono la dimora di taciti amori.
Il teatro è lo specchio del mondo, in esso ognuno può vedere l’immagine della propria vita, dei propri desideri e delle proprie mancanze. Essendo uno specchio però vuol dire che è artefatto, non è naturale, è costruito appunto per mostrare qualcosa… come l’occhio di un obbiettivo che ingrandisce solo piccoli dettagli invisibili ad occhio nudo, che rallenta immagini spesso troppo veloci per essere percepite nella vita reale o che storpia ironicamente le sagome allargando e allungando.
La tematica di questa ricca stagione è appunto la differenza tra l’apparire e l’essere, tra il pacchetto e il contenuto, tra il corpo e l’anima. Autori diversi, generi misti, lingue e dialetti, risate e lacrime, vi offriamo quest’anno un repertorio ricco come una cena reale ove i camerieri saranno i nostri esperti attori. Lasciatevi servire portata per portata, gustate con noi il piacere del teatro, poiché la cultura è il cibo dell’anima.
/
Nije sve kao što se čini, zbilja je često varljiva: u fauni, životinje nježnoga izgleda kriju bijesnu brutalnost; među florom, cvijeće opojnoga mirisa skriva ubojite otrove; u ljudskome svijetu prijazni osmjesi prikrivaju okrutne namjere, a hladni prijekorni pogledi tihu ljubav.
Kazalište je zrcalo svijeta, u njemu svatko može vidjeti odraz vlastitoga života, želja, čežnji. No, zrcalo je artefakt, neprirodna tvorba izumljena kako bi prikazivala nešto poput objektiva koji uvećava samo sitne, golom oku nevidljive detalje, nešto što usporava prizore koji se prebrzo odvijaju u stvarnome životu ili što ironično iskrivljuje obrise koji postaju predugački i preširoki.
Razlika između onoga što jest i onoga što se prikazuje, između vanjštine i sadržaja, između tijela i duše je upravo tematika ove bogate sezone. Razne autore, različite žanrove, standarde i dijalekte, smijeh i suze, to je repertoar kojeg ove godine nudimo, bogat poput kraljevske gozbe na kojoj poslužuju naši iskusni glumci. Dozvolite nam da vam serviramo jelo za jelom, okusite s nama užitak kazališta, jer je kultura hrana duha.
Giulio Settimo,
direttore del Dramma Italiano / ravnatelj Talijanske drame