ČIN ILI PRIČIN

U novu sezonu riječkog HNK ulazimo porukom sa sportskih terena: OPET POBJEĐUJEMO SEBE!

Protekle tri sezone bile su turbulentne. Neki bi radije da sve ono što je radilo protiv nas zaboravimo, izbrišemo, prešutimo, te se pomirbeno okrenemo prijestolničkoj budućnosti. Ali zaborav, brisanje i šutnja nisu kazališne taktike. Barem ne onog kazališta koje ne bježi od sebe. Jer kazalište prestaje biti kazalištem i postaje šou-biznis, estrada, cirkus, politička govornica ili skladište imaginarija nacionalne kulture, kad odustane od dramskog sukoba i akcije, kritičkog govora i odgovornosti, od umjetničkog izazova, misli i strasti, pa i prava na promašaj,  čak i poraz. Proteklih godina borili smo se s prevarama i dugovima bivše uprave, i još se borimo, koji su riječko kazalište doveli do ruba propasti; obranili smo kazalište od lokalnih i državnih neofašista koji su bili spremni vandalizirati zgradu i fizički se obračunati s našom publikom, odnosno oduzeti pravo Gradu Rijeci da odlučuje o upravi institucije koju je osnovalo i koju financira; odupiremo se još uvijek državnoj i lokalnoj birokraciji (revizijama, inspekcijama, nadzorima), koje bi da ukidamo radna mjesta za umjetnike i pretvorimo se u činovničku ustanovu; suprotstavili smo se i licemjerju sindikalnih vođa koji smatraju da kazalište postoji i opstaje zbog njih i njihova članstva, a ne oduvijek i zauvijek zbog svojih gledateljica i gledatelja, zajednice i društva kojemu mora znati biti – potrebno; odbili smo napade onih koji narodnom kazalištu nameću konzervatorsku ili pak komercijalnu funkciju, a u Rijeci se sigurno osjećaju samo kao u gradu uljuljkanom u provincijalnu inerciju vlastite dostatnosti, kojoj nedostaje tek više mjerodavnih posjeta iz Zagreba ili Beograda, eventualno Ljubljane.

Da, ne sumnjam da ima onih koji ovakve teme smatraju neprimjerenima uvodniku u kazališnu sezonu, pa i uopće razgovorima o kazalištu. Oni bi da ih opustimo, razvedrimo, da im jasno zborimo, nešto lagano serviramo, zgodno prikažemo, prepoznatljivo zasviramo. No takvo kazalište služi iluziji umjesto da djeluje kao kritičko ogledalo stvarnosti. Dramsko kazalište nije samo ono koje uprizoruje dramu, nego i ono koje se svojim radom odnosno svojom radnjom nameće kao kritički čin, umjesto da se prepušta zadovoljstvima pričina. Sukobi su stoga neizbježni, jer sukob je u osnovi svake – drame.

Kazalište je kompleksan kreativni i produkcijski, kolektivni, dakle društveni, proces u kojem svoje uloge igraju i umjetničke vizije i etički obziri i pedagoške obaveze i politički interesi i marketinške strategije i ekonomske prilike, i radnička prava i prava publike, i viškovi ideja i ograničene mogućnosti, invencije i konvencije, pravila i prekršaji. Kazalište koje sebe svodi na proizvodnju i konzumaciju kulturnog proizvoda, puku prigodu, traje koliko i konjunktura. Kazalište kao splet i sukob razloga, izazova i perspektiva, proces – takvo kazalište kulturu stvara, što znači i da ju mijenja.

Ovaj je uvodnik još jedan pokušaj da i riječima objašnjavamo što kazalište – dramsko – jest; što ga sve čini i što ono može (u)činiti. Ustrajati u takvom shvaćanju i radu, nakon tri sezone, prestalo je biti pitanje znanja, pa i mogućnosti i razumijevanja okolnosti. Ustrajati, da, prestalo je biti pitanje strpljenja za one koji ne razumiju i ne znaju što kazalište može i mora biti. Preostao je – sport. Upornost. Ustrajavanje u pobjeđivanju – sebe.

I zato:

Nastavljamo s nezaboravnim koncertima orkestra riječke Opere pod ravnanjem vrhunskih dirigenata: Philipp von Steinaecker, Yordan Kamdzhalov, Zoran Juranić, Marco Boemi, Pavle Dešpalj te naravno, i dalje s nama, glavni gost-dirigent našeg orkestra i opere  – Ville Matvejeff.

Krećemo u obnovu našeg baleta pod vodstvom nove ravnateljice Maše Kolar i pozivamo vas da upoznate nove članove našeg baletnog ansambla u čak pet premijera!

Ansambli Hrvatske i Talijanske drame te njihovi gosti izvode čak dvanaest premijernih dramskih predstava za sve generacije gledatelja, među kojima su: Zajc Stand Up, Woyzeck, Predsjednice, Voda, La rappresentazione dell’Amleto nel villaggio di Merduscia di Sotto / Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja, Sei donne appassionate / Šest strastvenih žena, I giganti della montagna / Gorski divovi i Miscellanea…

Premijerni operni program nikada nije bio bogatiji, i to kakvim naslovima: La bohème, Didona i Eneja, Macbeth, Falstaff, Norma, ponovno Otello i Werther.

Nastupamo diljem Europe, izvodimo Otella i koncert u zagrebačkom HNK i Lisinskom, snimamo ploče sa solistima svjetskog glasa…  Ali, to više i nije neka vijest…

Nastavljamo s obnovom gledališta – na redu je mezzanin – ali i drugih prostora važnih našim gledateljima. Da, došlo je konačno vrijeme i za obnovu toaleta! Kazalište, naime, čine i – sanitarni čvorovi.

U Rijeku dovodimo predstave, ansamble,  glazbene, plesne i kazališne umjetnike koje nikako nemojte zaobići: dolaze nam Balet i Drama HNK u Zagrebu, Dramsko kazalište „Gavella”, Slovenska narodna kazališta iz Ljubljane i Maribora, Malenki teatar iz Izraela, Slovenska filharmonija, Katarina Bistrović Darvaš, Diana Haller, Aljaž Farasin, Daria Masiero, Luis Chapa, Paolo Magelli, Gina Patterson, Mauro Bigonzetti, Marco Graziani, Petrit Çeku, Zagrebački kvartet, Ars longa, mlada pijanistička zvijezda Aljoša Jurinić te jedan od vodećih tenora u svijetu Yusif Eyvazov.

Da, poslušali smo vas: u novoj sezoni nema premijera niti koncerata pred neudobnim i škripavim montažnim gledalištem.

I možda najvažnije od svega: pokrećemo pilot projekt Riječko kazalište mladih „Kamov”. Stvaramo budućnost riječkog kazališta – novu publiku!

Stoga – ostanite s nama, pridružite nam se, ne morate nas uvijek voljeti, ne morate nas uvijek razumjeti, ali u jedno možete biti sigurni: u riječkom HNK se mora – biti!

Dr. sc. Marin Blažević, intendant

U sezoni 2016 / 2017 bilo je intenzivno i uzbudljivo, utišano i glasno, intimno i revolucionarno,  lokalno i međunarodno. Punili smo različite domaće i inozemne dvorane, igrali na različitim jezicima, dobivali različite reakcije, nekad ste nas voljeli, nekad baš i ne, ali nadamo se da vas ni u jednom trenutku nismo ostavili ravnodušnima, u pokušaju da uvijek iznova potvrdimo kako je kazalište živi organizam koji crpi iz neprestanog dijaloga s kontekstom u kojem nastaje, koji se upravo na relaciji akcija – reakcija ostvaruje i dobiva svoj puni smisao.

U sezoni koja je pred nama Hrvatska drama ponovno donosi za riječko kazalište nova redateljska imena. Anica Tomić i  Matija Ferlin režirat će prvi puta u HNK Ivana pl. Zajca, a Bojana Lazić i prvi put u Hrvatskoj. Redateljski rukopis Renate Carole Gatice riječkoj publici već je poznat po hrvatsko-talijanskoj uspješnici „Dugonja, Trbonja i Vidonja” / „Spillo, Ciccio, Falco”, a u novoj sezoni Renata će udružiti snage s jednom od najzanimljivih mladih hrvatskih dramatičarki Vedranom Klepicom u projektu radnog naslova „Noćna škola”, u kojem će se glumcima Hrvatske drame pridružiti i studenti 3. godine studija Gluma i mediji Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci. Tako će bok uz bok, na repertoaru Hrvatske drame stajati Büchner, Nazor, Klepica i Schwab, prethodnici i nasljednici, dramsko i autorsko kazalište, ali uvijek ono kazalište koje je svjesno svoje povijesti i aktualnosti, ali i vlastitih zaloga za budućnost. Na ovosezonskom kazališnom putu našem će se ansamblu pridružiti i dvije gošće. Beogradska glumica Hana Selimović bit će dio ekipe Büchnerovog “Woyzecka”, a Katarina Bistrović Darvaš, nakon uspješne suradnje u Molierovom “Mizantropu” gdje je oduševila i publiku i kritiku ponovno će surađivati s nama u Schwabovim “Predsjednicama”.

Novost nove sezone je inauguracija programa Zajc Lab koji će istraživati nove izvedbene prostore i tražiti nove kazališne jezike. Riječ je o dvije koprodukcije: prva, ostvarena u suradnji s ljubljanskim Gledališčem Glej, predstavit će nam slovenske autore i izvođače Katarinu Stegnar, Uršku Brodar i Juru Novaka; u drugoj, ostvarenoj u suradnji s Umjetničkom organizacijom Koautorska inicijativa OOUR, riječka plesačica i koreografkinja Mila Čuljak predstavit će se kao autorica sasvim specifičnog senzibiliteta. Ove dvije koprodukcije na neki će način zaokružiti cijelu sezonu. Ne samo zato što će na vremenskoj crti predstavljati prvu i zadnju sezonsku premijeru, već će i na značenjskoj ravni označiti smjer kretanja sezone 2017 / 2018 od margine prema centru, od pojedinca prema sustavu. Istraživat ćemo na koji način pojedinac mijenja sistem, a ne kako postaje njegova žrtva; na koji način gradimo kontekst koji nas okružuje, a ne kako nas kontekst nepovratno zarobljava. I u svemu tome bit ćemo naravno glasni, konkretni, direktni i neumoljivi, baš onako kako priliči margini kada se probija u centar.

Mi smo već uzeli prilično veliki zalet i jedva čekamo skok. Veselimo vam se u kazalištu!

Jelena Kovačić, ravnateljica Hrvatske drame

ZAJC LAB

ZAJC LAB je program zamišljen kao inkubator novih ideja te mjesto susreta autora različitih estetskih i poetskih prosedea, kojeg projekti ravnopravno sudjeluju u stvaranju repertoara Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca. Istraživanje novih umjetničkih praksi, integriranje drugih medija u kazališnu umjetnost, te otvaranje prostora suradnji umjetnika različitih profila i poetika, kao preduvjeta iznalaženja novih formi, neki su od temeljnih ciljeva ovog dijela programa.

Jesenska premijera
Georg Büchner
Werner Schwab
Vladimir Nazor
Vedrana Klepica
Urška Brodar / Jure Novak / Katarina Stegnar
Jean – Baptiste Poquelin Moliѐre
Oliver Frljić, autorski projekt visokog rizika
Ingmar Bergman
Oliver Frljić
Oliver Frljić & Marin Blažević

LA BOHÈME – WERTHER – DIDONA I ENEJA – MACBETH – OTELLO – FALSTAFF – NORMA

S novom sezonom zatvaramo prvi ciklus repertoarne, glazbeno-izvedbene, estetičke i produkcijsko-etičke obnove riječke Opere započet prije tri godine. Od jeseni 2014. predstavili smo čak četiri opere („Oedipus rex”, „La vida breve”, „Giulio Cesare in Egitto”, „Le convenienze ed inconvenienze teatrali”) koje nikada nisu izvođene u Rijeci, u suradnji s Muzičkim bijenalom Zagreb praizveli suvremenu operu „Klothó”, a na program riječke Opere vratili smo i djela koja ovdašnja publika nije mogla čuti i vidjeti u svome gradu preko pola stoljeća: „Don Giovanni”, „Evgenij Onjegin”, „Andrea Chénier” i „Otello”.

Riječku Operu uveli smo na scenu kazališne suvremenosti, pritom se odupirući grandomaniji dekora i ispraznoj spektakularizaciji koje opernu umjetnost reduciraju na društveno neodgovornu, upravo bahatu kulturno-političku ekonomiju. Mi u riječkoj Operi naprosto nemamo novca za raskošne scenografije i kostime, ali naučili smo manjak na jednoj pretvoriti u višak na drugoj strani – ne nedostaje nam kreativnih ideja i entuzijazma, spremnosti na rizik, solista pjevača i članova orkestra koji odbijaju odustati od svoje umjetničke posvećenosti izvedbi, usprkos teškim uvjetima u kojima radimo i stvaramo, često na rubu mogućeg i održivog. Već nekoliko godina ponavljamo u nadi da nas čuje i ona malobrojna, ali često glasno negodujuća publika, koja bi da sve bude „kao nekad”, a to nekad mjeri se desetljećima.

Ponavljamo i da opera u malenom gradu poput našega ne može opstati bez novih lica u gledalištu. Voljeti operu znači misliti njezinu budućnost, a ne tvrdoglavo se neprekidno okretati njezinoj prošlosti. To ne znači ujedno odbaciti povijest i tradiciju, nego ne odustajati od pokušaja njihova novog vrednovanja. S tom smo idejom i namjerom u protekle tri sezone izvodili „Rigoletta”, „Carmen”, „Otella” i, naravno, nezaboravnog „filmskog” „Don Giovannija”. U novoj sezoni nastavljamo tim putem: istraživat ćemo kako – u svjetlu i mraku naše suvremenosti – iznova scenski čitati djela trojice predvodnika talijanske opere u repertoarnom rasponu od vrhunca belkanta na kraju sezone, Bellinijeve „Norme”, do vrhunca verizma, Puccinijevih „Bohèma”, na njezinu početku. A između – najmračnija i najvedrija Verdijeva opera: „Macbeth” i „Falstaff”, te naš povratak baroku, Purcellovi „Didona i Eneja”. Nakon „Werthera” iz prošle sezone vraća nam se Fabrizio Melano, veteran Metropolitana, gdje je „Bohème” svojedobno režirao s opernim legendama Renatom Scotto i Lucianom Pavarottijem. U Rijeci je Melano pronašao idealne mlade interprete Mimì i Rodolfa, Anamariju Knego i Aljaža Farasina. S „Didonom i Enejom” još jednom podsjećamo na nepreglednu opernu literaturu izvan devetnaestostoljetne talijanske i francuske tradicije. (Da,  dobro ste naslutili – u sljedećoj opernoj sezoni, 2018/19, više se nećemo moći odupirati obavezi suočavanja riječke publike s njemačkim opernim repertoarom. Stoga se opustite dok još možete!) Nakon „Otella” – „Macbeth” i „Falstaff” zaključit će trilogiju Verdijevih opera nastalu prema Shakespeareovim tragedijama i komedijama, a „Norma” će predstaviti primadonu Dunju Vejzović u novoj ulozi, onoj dirigentice. No nisu to jedini naglasci sezone. Kristina Kolar prvi put na našim opernim pozornicama izvodi svoju novu ulogu, Lady Macbeth; Diana Haller vraća se u naš operni program kao Adalgisa u „Normi”, a Giorgio Surian, u velikom finalu karijere, upušta se u izazov za koji smjelosti i znanja imaju samo najveći: u samo tri tjedna nastupit će na sceni riječke Opere kao Macbeth, Jago i Falstaff. Za jedan uvod u sezonu, teško je dosjetiti se snažnijem zaključku.

Dr. sc. Marin Blažević

Koncertna sezona – dragulj u sezoni 17/18

Dragi/e ljubitelji/ce glazbe,

koncerti orkestra Opere oduvijek su bili događaji u kojima istinski ljubitelji klasične glazbe nalaze svoju najveću radost. Nakon bogatih i uspješnih programa iz prijašnjih sezona ove godine dižemo ljestvicu još više! Zahvaljujući entuzijazmu i rapidnom razvoju našeg orkestra možemo vam sa zaodvoljstvom predstaviti još jednu bogatu glazbenu sezonu.
Vodeći se prije svega najvišim umjetničkim kriterijima, kreirali smo program u kojem ćete imati prilike čuti  neke od najpoznatijih djela simfonijske literature, praizvedbe novih djela komponiranih posebno za naš orkestar te neka manje izvođena djela koja zasigurno vrijedi upoznati.

Naglasak će ove sezone biti na remek-djelima klasične glazbe. Tako ćemo na samom otvorenju sezone, 29. rujna čuti jednu od najpopularnijih Beethovenovih simfonija – Sedmu. Uvijek rado viđenom gostu-maestru Zoranu Juraniću u istoj će se večeri pridružiti apsolutna zvijezda hrvatskog i svjetskog pijanizma, mladi Aljoša Jurinić u izvedbi Drugog klavirskog koncerta Sergeja Prokofjeva. Ipak, sam početak koncerta  rezerviran je za I. pl. Zajca i njegovo djelo „Rapsodia Fiumana”.

Već 31. listopada očekuje nas prigodni program povodom blagdana Svih svetih i to uz Mozartov „Requiem”. Za tu posebnu prigodu predstavljamo vam i posebnog dirigenta! Philipp von Steinaecker, jedan od vodećih dirigenata mlađe generacije prvi put će ravnati našim ansamblom.

Maestro Yordan Kamdzalov, koji nas je prošle sezone očarao interpretacijom Beethovenove Pete simfonije, vraća nam se 22. studenog. Dirigirat će izvedbom monumentalne Četvrte simfonije („Romantične”) Antona Brucknera. Ovo je jedinstvena prilika da poslušate izvedbu jedne Brucknerove simfonije u našem kazalištu nakon više od 40 godina!

U siječnju nas čeka zasigurno najintrigantniji koncert sezone: dva umjetnika prvi put pred riječkom publikom i dvije do sada neizvođene skladbe u Rijeci. Korejski dirigent s bečkom adresom TaeJung Lee će ravnati našim orkestrom u izvedbi najpopularnije skladbe A. Coplanda: „Appalachian spring”. Solist večeri je Petrit Çeku, karizmatični gitaristički virtuoz koji će izvesti Koncert za gitaru i orkestar M. Castelnuova-Tedesca. Drugi dio koncerta rezerviran je za popularnu Dvořákovu Osmu simfoniju.

Ožujak svakako istaknite u svom kalendaru jer Vam donosimo čak tri koncerta koja ne smijete propustiti. Krećemo 5. ožujka Super gala koncertom s plejadom velikih pjevačkih imena (Lucio Gallo, Yusiv Eyvazov, Kristina Kolar, Rossana Rinaldi) i čak dva dirigenta (Marco Boemi i Ville Matvejeff). Tom prilikom ćemo predstaviti i naša posljednja dva CD-a koja izlaze pod etiketama poznatih međunaronih izdavačkih kuća. Nakon što se opustite uz najljepše operne arije, već 20. ožujka vas čeka naš glavni gost dirigent Ville Matvejeff s praizvedbom djela Dubravka Palanovića, pisanim posebno za naš orkestar. U tom djelu  jednog od najtalentiranijih skladatelja mlađe generacije, skladanog na poeziju I. G .Kovačića, nastupit će, osim orkestra i zbora, i Ivana Srbljan, naša sjajna solistica Opere. Ni na ovom koncertu neće izostati remek-djelo klasične literature. Bit će to Beethovenova Prva simfonija kojom ćemo zaključiti naš dvogodišnji mini-ciklus izvedbi Beethovenovih neparnih simfonija. Koncert ćemo otvoriti jednim od najpopularnijih djela E. Griega: „Peer Gynt, suita br. 1”.
Uskrsno vrijeme dočekujemo s našim ekskluzivnim gostima iz Ljubljane. Velika nam je čast što možemo ugostiti orkestar Slovenske filharmonije (28. ožujka) s Rossinijevim djelom „Stabat mater”. Uz maestru Martinu Batič nastupit će pjevačke zvijezde: Kristina Kolar, Diana Haller, Dario Bercich te američki tenor Michael Spyers. Ne propustite!

Proljetni koncert 22. svibnja posebno preporučamo svim ljubiteljima dobre glazbe i… onima koji će to tek postati! Uz maestra Pavla Dešpalja i našeg  redovitog gosta, violinista Marca Grazianija, poslušajte Brahmsov Koncert za violinu i orkestar i Šestu simfoniju („Patetičnu”) P. I. Čajkovskog. Što više poželjeti?

Ali, to nije sve! Uz sve navedeno tu su nezaobilazni Novogodišnji koncerti, ove godine u posve novom ruhu, a sve pod dirigentskim vodstvom maestra Yordana Kamdzalova! Dobro zagrijite dlanove!
Zimsko blagdansko raspoloženje upotpunit će zbor Opere sa svojom maestrom Nicolettom Olivieri. Za vas pripremaju već tradicionalni Božićni koncert. Posebno najavljujemo i koncert u veljači na kojem će u jednom klasično-popularnom programu uz naš orkestar nastupiti Pjevački zbor „Josip Kaplan”. Dirigentsku palicu za tu prigodu preuzima maestro Tomislav Fačini.

A na koncu sezone nas ipak čeka jedan rastanak. Nacionalna prvakinja Mirella Katarinčić Toić će uz svoje goste i maestra Igora Vlajnića, koji će ravnati orkestrom, održati svoj oproštajni koncert 21. lipnja. Bit će to prilika da se zajedno prisjetimo velikih uloga i poznatih arija koje je naša primadona tako suvereno izvodila posljednjih 40 godina!

Ali, niti to nije sve! Nismo zaboravili niti ljubitelje komorne glazbe. I tu će glavni akcent biti na klasičnim djelima u izvođenju renomiranih komornih sastava: Riječkog klavirskog trija, Kvarteta „Tartini” te Zagrebačkog kvarteta. Vokalni recital 18. studenog prilika je da čujete naše solistice Anamariju Knego i Ivanu Srbljan uz Nicolettu Olivieri na klaviru i to u duetima najpoznatijih skladateljica 19. stoljeća. Na koncertu 31. siječnja imat ćete priliku poslušati gudačke i puhačke sastave orkestra Opere u zanimljivom glazbenom dvoboju! Prvi put ćemo ugostiti i ansambl za ranu glazbu Ars longa i uživati u baroknim raskošima izvođenim na originalnim glazbalima. Podsjećamo vas također da ćete sve komorne koncerte moći pratiti iz udobnih stolica u parteru kazališta!

Izabrali smo za vas samo najbolje. Učinite to i vi!

Petar Kovačić, ravnatelj Opere

U novoj sezoni Baleta riječkog HNK odlučili smo voditi se idejama raznolikosti, rada i izvrsnosti, kojima želimo emancipirati i ojačati poziciju i djelovanje riječkog baletnog ansambla.

Raznolikost umjetničkih projekata i sami njihovi naslovi od „Macbetha”, „U svakom slučaju” i „Veseli Božić nestašne djece”, do „Ivice i Marice”  te „Rossini Cards” ukazuju na različitost koja predstavlja mjesto susreta, otvorenosti, znatiželje, solidarnosti i ravnopravnosti. Upravo se u susretu s drugim i različitim iskušava i propituje fleksibilnost baletnog ansambla spremnog na eksperiment, kreaciju, inovaciju i, konačno – na sam umjetnički identitet i stav ansambla. Raznolikošću programa želimo potaknuti razvoj znanja, senzibiliteta, ali i apetita postojeće publike, uz stalnu želju i napore za dovođenjem nove, uz naglasak na dostupnosti, kulture za sve.

Rad kao sam čin stvaranja, ali i temelj postojanja baletnog ansambla, označuje raznoliko i inkluzivno djelovanje. Angažmanom u baletnim, ali i drugim umjetničkim programima narodnog kazališta, ansambl kroz radionice i pedagoške programe dostiže razinu izvrsnosti, tj. podiže standard vlastitog umjetničkog djelovanja. Pozivanje uvaženih ključnih hrvatskih i inozemnih autora znači prepoznavanje novih, inovativnih i kreativnih umjetnika, ali i spremnost i želja za rad na najvišim umjetničkim standardima.

Kronološki gledano sezona započinje plesnim uprizorenjem Shakespeareovog „Macbetha” koji u svojoj radnji zrcali fokusiranost renesanse na društveni fenomen moći koja dovodi čovjeka do granica gubitka etičnosti, gubitka svojih bližnjih i naposljetku sebe samoga. Moć sudbine da nas zatoči okosnica je drugog projekta naslovljenog „U svakom slučaju” ideja vodilja je učiniti vidljivima marginaliziranu grupu plesača čije starenje erodira njihovu profesionalnu izvrsnost, korisnost, materijalnu egzistenciju, a često i samopoštovanje.  Ova dva projekta različitim metodama te iz različitih perspektiva propituju konstantu formiranja ljudskog društva, a to je moć i njena sposobnost uplitanja u sve pore društvenog postojanja.

Projektima „Veseli Božić nestašne djece” i „Ivica i Marica” Balet riječkog HNK obratit će se izravno djeci, mladima, ali i njihovim roditeljima, kako bi obiteljskim temama kroz propitivanje osnovnih etičkih i ljudskih vrijednosti približili umjetnost, posebno ples i balet, tim društvenim skupinama. Nastavljamo utjecati na stvaranje, ali i odgajanje nove publike, kao i potencijalnih stvaraoca umjetnosti.

I na kraju, principom izvrsnosti izabrali smo suvremenu baletnu predstavu „Rossini Cards” koreografa Maura Bigonzettija, koja je oduševila kritiku i publiku diljem Europe i sjeverne Amerike, ne bi li se u potpunosti riječkom baletnom ansamblu otvorila prilika ponovno pokazati i dokazati kako su dosljednim radom spremni slijediti najveće svjetske izazove suvremene baletne umjetnosti.

Maša Kolar, ravnateljica Baleta

balet prema istoimenoj tragediji Williama Shakespearea
balet HNK Ivana pl. Zajca
Gioachino Rossini & Mauro Bigonzetti
Petar Iljič Čajkovski

Omaggi a grandi autori e collaborazioni internazionali caratterizzano la stagione 2017/2018 del Dramma Italiano che con la solita ironia si appresta ad affrontare temi quali l’alienazione, il distacco, il disagio, la critica della società, l’amore e…le pulci. Spettacoli fatti di riflessioni sulla vita e sorrisi diretti dalla maestria di grandi registi e nomi nuovi della scena internazionale, ma soprattutto messi in scena dai nostri bravissimi attori, vi accompagneranno in un viaggio teatrale onirico e a volte amaro dove tutti prima o poi, dovranno togliere la maschera. Il dialetto e la lingua italiana saranno come sempre il cardine fondamentale della nostra stagione dedicata ad un pubblico che parte dagli asili per arrivare ai centenari. Tuffatevi con noi in questa nuova avventura e ricordatevi che anche voi siete della stessa stoffa di cui sono fatti i sogni.

/

Novu sezonu 2017/2018. Talijanske drame obilježit će predstave u čast velikih autora i međunarodne suradnje. S uobičajenom ironijom suočit će se s temama kao što su otuđenje, nezavisnost, nemir, kritika društva, ljubav i … buhe.

Predstave rađene s osmjesima i razmišljanjima o životu režirat će i veliki redatelji i nova imena međunarodne scene, a uprizorit će ih naši izvorni glumci te vas odvesti na kazališno putovanje, ponekad sanjivo, a ponekad gorko, gdje svi, prije ili kasnije, skinu masku. Talijanski jezik i dijalekt bit će, kao i uvijek, temelj naše sezone koju posvećujemo publici od vrtićara do stogodišnjaka.

Zaronite s nama u ovu novu avanturu i ne zaboravite da ste i vi od iste materije od koje su napravljeni snovi.

Rosanna Bubola, la direttrice del Dramma Italiano / ravnateljica Talijanske drame

Koncertna sezona – dragulj u sezoni 17/18

Dragi/e ljubitelji/ce glazbe,

koncerti orkestra Opere oduvijek su bili događaji u kojima istinski ljubitelji klasične glazbe nalaze svoju najveću radost. Nakon bogatih i uspješnih programa iz prijašnjih sezona ove godine dižemo ljestvicu još više! Zahvaljujući entuzijazmu i rapidnom razvoju našeg orkestra možemo vam sa zaodvoljstvom predstaviti još jednu bogatu glazbenu sezonu.
Vodeći se prije svega najvišim umjetničkim kriterijima, kreirali smo program u kojem ćete imati prilike čuti  neke od najpoznatijih djela simfonijske literature, praizvedbe novih djela komponiranih posebno za naš orkestar te neka manje izvođena djela s kojima se zasigurno vrijedi upoznati.

Naglasak će ove sezone biti na remek-djelima klasične glazbe. Tako ćemo na samom otvorenju sezone 29. rujna čuti jednu od najpopularnijih Beethovenovih simfonija – Sedmu. Uvijek rado viđenom gostu-maestru Zoranu Juraniću u istoj će se večeri pridružiti apsolutna zvijezda hrvatskog i svjetskog pijanizma, mladi Aljoša Jurinić, u izvedbi drugog klavirskog koncerta Sergeja Prokofjeva. Ipak, sam početak koncerta  rezerviran je za I. pl. Zajca i njegovo djelo „Rapsodia Fiumana”.

Već 31. listopada očekuje nas prigodni program povodom blagdana Svih svetih i to uz Mozartov „Requiem”. Za tu posebnu prigodu predstavljamo vam i posebnog dirigenta! Philipp von Steinaecker, jedan od vodećih dirigenata mlađe generacije prvi put će ravnati našim ansamblom.

Maestro Yordan Kamdzalov, koji nas je prošle sezone očarao interpretacijom Beethovenove Pete simfonije, vraća nam se 22. studenog. Dirigirat će izvedbom monumentalne Četvrte simfonije („Romantične”) Antona Brucknera. Ovo je i jedinstvena prilika da poslušate izvedbu jedne Brucknerove simfonije u našem kazalištu nakon više od 40 godina!

U siječnju nas čeka zasigurno najintrigantniji koncert sezone: dva umjetnika po prvi put pred riječkom publikom i dvije, do sada neizvođene skladbe u Rijeci. Korejski dirigent s bečkom adresom TaeJung Lee će ravnati našim orkestrom u izvedbi najpopularnije skladbe A. Coplanda: „Appalachian spring”. Solist večeri je Petrit Çeku, karizmatični gitaristički virtuoz koji će izvesti koncert za gitaru i orkestar M. Castelnuova-Tedesca. Drugi dio koncerta rezerviran je za popularnu Dvořákovu Osmu simfoniju.

Ožujak svakako istaknite u svom kalendaru jer Vam donosimo čak tri koncerta koja ne smijete propustiti. Krećemo 5. ožujka Super gala koncertom s plejadom velikih pjevačkih imena (Lucio Gallo, Yusiv Eyvazov, Kristina Kolar, Rossana Rinaldi) i čak dva dirigenta (Marco Boemi i Ville Matvejeff). Tom prilikom ćemo predstaviti i naša posljednja dva CD-a koja izlaze pod etiketama poznatih međunaronih izdavačkih kuća. Nakon što se opustite uz najljepše operne arije, već 20. ožujka naš glavni gost dirigent Ville Matvejeff vas čeka s praizvedbom djela Dubravka Palanovića, pisanom posebno za naš orkestar. U tom djelu  jednog od najtalentiranijih skladatelja mlađe generacije, skladanog na poeziju I. G .Kovačića, nastupit će, osim orkestra i zbora, i Ivana Srbljan, naša sjajna solistica Opere. Ni na ovom koncertu neće izostati remek-djelo klasične literature. Bit će to Beethovenova Prva simfonija kojom ćemo zaključiti naš dvogodišnji mini-ciklus izvedbi Beethovenovih neparnih simfonija. Koncert ćemo otvoriti jednim od najpopularnijih djela E. Griega „Peer Gynt, suita br. 1”.
Uskršnje vrijeme dočekujemo s našim ekskluzivnim gostima iz Ljubljane. Velika nam je čast što možemo ugostiti orkestar Slovenske filharmonije (28. ožujka) s Rossinijevim djelom „Stabat mater”. Uz maestru Martinu Batič nastupit će pjevačke zvijezde: Kristina Kolar, Diana Haller, Dario Bercich te američki tenor Michael Spyers. Ne propustite!

Proljetni koncert 22. svibnja posebno preporučamo svim ljubiteljima dobre glazbe i… onima koji će to tek postati! Uz maestra Pavla Dešpalja i našeg  redovitog gosta, violinista Marca Grazianija, poslušajte Brahmsov koncert za violinu i orkestar i Šestu simfoniju („Patetičnu”) P. I. Čajkovskog. Što više poželjeti?

Ali, to nije sve! Uz sve navedeno tu su nezaobilazni Novogodišnji koncerti, ove godine u posve novom ruhu, a sve pod dirigentskim vodstvom maestra Yordana Kamdzalova! Dobro zagrijite dlanove!
Zimsko blagdansko raspoloženje upotpunit će zbor Opere sa svojom maestrom Nicolettom Olivieri. Za vas pripremaju već tradicionalni Božićni koncert. Posebno najavljujemo i koncert u veljači na kojem će u jednom klasično-popularnom programu uz naš orkestar nastupiti Pjevački zbor „Josip Kaplan”. Dirigentsku palicu za tu prigodu preuzima maestro Tomislav Fačini.

A na koncu sezone nas ipak čeka jedan rastanak. Nacionalna prvakinja Mirella Katarinčić Toić će uz svoje goste i maestra Igora Vlajnića, koji će ravnati orkestrom, održati svoj oproštajni koncert 21. lipnja. Bit će to prilika da se zajedno prisjetimo velikih uloga i poznatih arija koje je naša primadona tako suvereno izvodila posljednjih 40 godina!

Ali, niti to nije sve! Nismo zaboravili niti ljubitelje komorne glazbe. I tu će glavni akcent biti na klasičnim djelima u izvođenju renomiranih komornih sastava: Riječkog klavirskog trija, Kvarteta „Tartini” te Zagrebačkog kvarteta. Vokalni recital 18. studenog prilika je da čujete naše solistice Anamariju Knego i Ivanu Srbljan uz Nicolettu Olivieri na klaviru i to u duetima najpoznatijih skladateljica 19. stoljeća. Na koncertu 31. siječnja imat ćete priliku poslušati gudačke i puhačke sastave orkestra Opere u zanimljivom glazbenom dvoboju! Prvi put ćemo ugostiti i ansambl za ranu glazbu Ars longa i uživati u baroknim raskošima izvođenim na originalnim glazbalima. Podsjećamo Vas također da ćete sve komorne koncerte moći pratiti iz udobnih stolica u parteru kazališta!

Izabrali smo za Vas samo najbolje. Učinite to i vi!

Petar Kovačić, ravnatelj Opere

Autorski projekt Uroša Kaurina i Vite Weisa
Livia Amabalino
BADco.
Jelena Kovačić i Anica Tomić
Euripid
Ivana Sajko prema Gustaveu Flaubertu
Petar Iljič Čajkovski
Tena Štivičić
Gostovanje Malenki Theatre, Tel Aviv, Izrael
PROMOTIVNI KONCERT CDa (Navona Records)
Alfred Jarry